Jump to content
Annons

Yamaha 01X - Digital mixer med ljudkort


SuperViza

Recommended Posts

Bläddrade just igenom 4sound katalogen som man fick med i denna månads studio.

så fick jag syn på

"Yamaha 01X

01X kombinerar ett professionellt ljudkort, MIDI-interface, kontrollyta och digitalmixer i samma enhet!"

Är den någom som äger en sådan?? är det isåfall något att sattsa på till sin lilla hemma studio? och kan man koppla in monitorerna till den?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Har för mig listpriset ligger på 13,995 kr, men du kan hitta billigare på nätet.

Music123.com har helt galna priser på vissa produkter. Jag var på väg att beställa en 01X därifrån till halva priset (+frakt & c:o). Det blev dock ett Hercules 16/12 FW istället eftersom 01X inte hade ingångar så det räckte.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är osäker på om detta är ok med forumreglerna, men, jag har en 01X till salu. Om någon är intresserad skicka ett pm.

Den är i nyskick och precis så bra som den verkar. Att jag vill sälja den beror på att 1. Trots att den är en superb kontrollyta med motoriserade faders har jag inte kunnat sluta använda musen. 🙂 En gång mus alltid mus.

2. Trodde att jag skulle ha användning av den digitala mixern och många inputs, men så har det inte blivit.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ta lugnande tabletter innan du tittar på Bert Smorenburgs demonstration. Efteråt är det för sent! 😉

Hädanefter skall jag ta sånna varningstexter på allvar...

🙂

Smorenburg....brallorna...låten. 😛

Vad var det för en produkt nu igen?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ta lugnande tabletter innan du tittar på Bert Smorenburgs demonstration. Efteråt är det för sent! 😉

Hädanefter skall jag ta sånna varningstexter på allvar...

🙂

Smorenburg....brallorna...låten. 😛

Vad var det för en produkt nu igen?

😄 touché!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

Någon som har en 01x till salu??

p.S jag vet att man ska sätta ut den på köp och sälj. men det värkar inte som det är några som svarar

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

Tjena jag har just fått min Yamaha 01x mixer.

jag kan koppla in kitarr osv och höra det jag spelar i monitorerna men om jag vill spela t.ex en låt från datorn så hörs det ingenting i monitorerna. någon som kan svaret på detta?

Link to comment
Dela på andra sajter

Du ger för lite info här..

Men lite tips.. Har du installerat rätt drivrutiner i datorn?

Du hittar nyaste på http://www.mlancentral.com/drivers.php

Har du valt dessa drivisar i din musikprogramvara.. Vad det nu är??? Använder du t.ex Cubase så hittar du dom under menyn "Devices"->"Devices setup" t.ex.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har installerat alla driv rutiner m.m kopplat in monitorerna till mixen.

men måste jag ha ett vanligt ljudkort om jag vill kunna spela upp musik från ex Winamp? och inne i cubase så skapar jag en audio kanal och ska spela in lite gitarr men det kommer inget ljud in till cubase sx 2.

hade inte 01x ljudkort/midi i sig?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det du frågar efter är egentligen inte önskvärt om du ska använda 01X på det sätt som är ursprungligen tänkt. Men det är möjligt 😆

Du får gå in i mLan kontrollpanelen och ställa in drivrutinen så den använder WDM+ASIO i detta fall så kommer 2 kanaler att anvädas för WDM och det ljud som normat hörs i Windows kommer att åka ut i mixern också (normalt sett inte önskvärt).. Sen bör du kunna höra även Winamp i monitorerna. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

tackar så mycket. men nu har jag stött på ett annat problem. har pillat lite och letet lite i loka forum men hittar nada eller så är det bara jag som fumlar med ögonen.

När jag t.ex kopplat in min synth/gitarr och vill spela in i cubase så får/visar inte cubase någon signal att det spelas upp ljud.

detta är säkert någon jätte lätt grej att göra. men det är så jävla många multu knappar å shit att jag blir tokig på allt det här.

Link to comment
Dela på andra sajter

jag vet att detta kanske börjar bli lite tjötigt hela tiden men jag läser manualen å fattar inte så mycket av den.

men jag vill kunna göra så att jag kan dra i mina reglage på mixer och via dom styra t.ec dra i spakarna på en vst/i orgen ( b4).

Någon som vet hur man gör denna inställning för på demo videon så trycker han på flip eller internal knappen men så lätt är det inte. måste man göra några inställningar i cubase?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

jag har installerat cubase sx 3 som jag använder ihop med Yamaha 01x mixern. men om jag seplar på en vst'i synth så ser jag att det kommer ljud från den i cubase men inget ljud hörs ut till högtalarna.

men om jag spelar på min midi klaviatur som är kopplad till en hårdvaru synth så hörs det i högtalarna men det skickas midi information i cubase men igen audio signal 😱

Någon sem vet vad som är fel

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...