Jump to content
Annons

Recommended Posts

Posted

Är det nån som vet om det finns någon mjukvaruplugg för att dubba rösten?

Förutom Steinbergs Voice Machine.

Annons
Posted

asså, jag är inte helt säker på vad jag är ute efter. Jag har hört att man ofta dubbar sångarens röst på proffesionella CD-skivor. Och då undrade jag om det finns nån möjlighet att göra det själv för en rimlig kostad.

Har också sett reklam m.m. för lite olika pluggar som heter t.ex. voicemodeler och voicemachine. Tänkte att dom kanske kunde göra sånt.

Posted
Det är väl inte svårare än att spela in sången flera gånger "ovanpå varann"? Billigare än så kan det inte bli. Eller du kanske inte har tillgång till sångaren av inspelningen i fråga...

Nej jag vet, det är så jag har gjort hittills. Men tänkte att jag kan spara tid och få det tightare och det skulle finnas något som dubbade rösten automatiskt

Posted

Jag säger som farbror barbro. Det finns inga genvägar fram till det perfekta ljudet.

Vill du ha ljudet av en riktig dubning så är det enda alternativet att sjunga in sången igen. Själv tycker jag det är den roligaste delen av sånginspelningen 🙂 Att försöka hänga med och tajma med orginalsången är ju lite av ett spel. Tyvärr brukar jag sätta dubben på första försöket numera så det roliga vara inte så länge 🙂 Lyckas tillåmed sjunga samma fel i dubben som i orginalsången 😄

Men vill du ha ljudet av en dubdelay eller chorus, som också fetar till det men som låter ganska annorlunda, så kör du ju på det.

Ett ganska roligt program om du vill leka med stämmor och korrigera inspelningar är Melodyne

Posted (edited)
Ett ganska roligt program om du vill leka med stämmor och korrigera inspelningar är Melodyne

...som jag också nämnde i förra inlägget... 😛

Det finns numera dessutom en en-kanalig version som ligger i ett mer överkomligt pris. 😛

Edited by Claes
Posted
...som jag också nämnde i förra inlägget... 😛

Det finns numera dessutom en en-kanalig version som ligger i ett mer överkomligt pris. 😛

Så går det när man ska laga mat och svara samtidigt. Såg inte din post förrän jag skickat min ju 😛

Tycker visserligen att man kunde få en VST-brygga med uno också. Lite snålt. Men överkomligt är det ju )

Posted

Har använt ovannämda wavespluggar och kan intyga att de låter riktigt fint. Kanske inte riktigt som riktigt snygga äkta dubb men de låter ändå väldigt bra.