Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hur ska man egentligen göra nÀr man mixar sÄ att alla instrument kommer fram rÀtt tydligt? Tanken slog mig nÀr jag höll pÄ att mixa ihop elektronikamusik med massa stÀmmor och instrument. Allting Àr megaeffekterat osv ala Radio Dept. (För er som inte hört sÄ Àr det massvis med reverb pÄ allt och dist)

Kan man kanske lĂ€sa detta nĂ„gonstans? Har ingen i nĂ€rheten att frĂ„ga hur jag ska bĂ€ra mig Ă„t. Att gĂ„ efter hur det lĂ„ter funkar inte. Även om jag har bra hörsel och ljudförmĂ„ga sĂ„ skiter det pĂ„ sig i slutĂ€nden. Sen har jag heller aldrig mixat nĂ„gon gĂ„ng och vet inte riktigt vad det handlar om. Vill kunna gĂ„ frĂ„n inspelning till en slutprodukt.

Har mÀrkt dÄ jag lyssnat pÄ en polares projekt att allt jag egentligen spelat in lÄter bÀttre Àn det han har gjort. De jag spelat in tillsammans med en annan vÀn har varit vÀldigt fylligt men straight. Vi ahr alltid varit nöjda med den ljudbilden. Har dock mÀrkt att det inte funkar sÀrskilt bra PLUS att jag kommit pÄ att vi egentligen inte kan mixa utan att vi bara Àr duktiga pÄ att veta hur vi lÀgger ljudet.

Fast i den hÀr polarens lÄtar hörde man alltid vad som var vad och vem som spelade vad.

Jag vill ha fram tydlighet för mitt sett funkar inte i allt jag gör!

Jag antar att detta inte Àr nÄgon fem-minuterslektion. Finns det nÄgonstans man kan lÀsa om hur man gör detta? Var man lÀgger alla stÀllen och hur man kompresserar för att det ska lÄta tajtare osv.

Annons
Postat

Man börjar med att Googla pÄ tex

Mixing 101 , How to mix.

Efter det kan man söka igenom detta Forum oxÄ dÄ det finns ett

antal liknande trÄdar redan hÀr.

Sedan Àr det en övning som gÀller.

LikvÀl som du blir bÀttre pÄ ett intrument blir du bÀttre pÄ att mixa.

Miljön och högtalarna spelar en viktig roll oxÄ , Man vill ha en sÄ neutral miljö och högtalare som möjligt.

Postat

tack ska ni ha! Äkte ivÀg till biblioteket ocksÄ. LÄnade boken "Digital ljudinspelning i ett nötskal" skriven av Jeff Strong. DÀr har de ett kapitel om mixning som jag ska lÀsa. Ser ut att vara en intressant bok överlag sÄ jag tÀnkte lÀsa igenom hela boken. Ser ut att vara vÀldigt grundlÀggande. Har ni nÄgon erfarenhet av denna gul/svarta bok?

Tack Ànnu en gÄng för lÀnkarna! Ska lÀsa igenom dem nu

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.