red_house_painter Postat 28 juni 2005 Postat 28 juni 2005 Hur ska man egentligen göra nĂ€r man mixar sĂ„ att alla instrument kommer fram rĂ€tt tydligt? Tanken slog mig nĂ€r jag höll pĂ„ att mixa ihop elektronikamusik med massa stĂ€mmor och instrument. Allting Ă€r megaeffekterat osv ala Radio Dept. (För er som inte hört sĂ„ Ă€r det massvis med reverb pĂ„ allt och dist) Kan man kanske lĂ€sa detta nĂ„gonstans? Har ingen i nĂ€rheten att frĂ„ga hur jag ska bĂ€ra mig Ă„t. Att gĂ„ efter hur det lĂ„ter funkar inte. Ăven om jag har bra hörsel och ljudförmĂ„ga sĂ„ skiter det pĂ„ sig i slutĂ€nden. Sen har jag heller aldrig mixat nĂ„gon gĂ„ng och vet inte riktigt vad det handlar om. Vill kunna gĂ„ frĂ„n inspelning till en slutprodukt. Har mĂ€rkt dĂ„ jag lyssnat pĂ„ en polares projekt att allt jag egentligen spelat in lĂ„ter bĂ€ttre Ă€n det han har gjort. De jag spelat in tillsammans med en annan vĂ€n har varit vĂ€ldigt fylligt men straight. Vi ahr alltid varit nöjda med den ljudbilden. Har dock mĂ€rkt att det inte funkar sĂ€rskilt bra PLUS att jag kommit pĂ„ att vi egentligen inte kan mixa utan att vi bara Ă€r duktiga pĂ„ att veta hur vi lĂ€gger ljudet. Fast i den hĂ€r polarens lĂ„tar hörde man alltid vad som var vad och vem som spelade vad. Jag vill ha fram tydlighet för mitt sett funkar inte i allt jag gör! Jag antar att detta inte Ă€r nĂ„gon fem-minuterslektion. Finns det nĂ„gonstans man kan lĂ€sa om hur man gör detta? Var man lĂ€gger alla stĂ€llen och hur man kompresserar för att det ska lĂ„ta tajtare osv.
Piccazzo Postat 28 juni 2005 Postat 28 juni 2005 Man börjar med att Googla pÄ tex Mixing 101 , How to mix. Efter det kan man söka igenom detta Forum oxÄ dÄ det finns ett antal liknande trÄdar redan hÀr. Sedan Àr det en övning som gÀller. LikvÀl som du blir bÀttre pÄ ett intrument blir du bÀttre pÄ att mixa. Miljön och högtalarna spelar en viktig roll oxÄ , Man vill ha en sÄ neutral miljö och högtalare som möjligt.
Piccazzo Postat 28 juni 2005 Postat 28 juni 2005 Efter tvÄ minuters sökande presenterar jag detta LÀnk 1 LÀnk 2 LÀnk 3 Fanns massa fler men orkar inte lÀgga upp alla.
red_house_painter Postat 28 juni 2005 TrÄdstartare Postat 28 juni 2005 tack ska ni ha! Äkte ivÀg till biblioteket ocksÄ. LÄnade boken "Digital ljudinspelning i ett nötskal" skriven av Jeff Strong. DÀr har de ett kapitel om mixning som jag ska lÀsa. Ser ut att vara en intressant bok överlag sÄ jag tÀnkte lÀsa igenom hela boken. Ser ut att vara vÀldigt grundlÀggande. Har ni nÄgon erfarenhet av denna gul/svarta bok? Tack Ànnu en gÄng för lÀnkarna! Ska lÀsa igenom dem nu
red_house_painter Postat 28 juni 2005 TrĂ„dstartare Postat 28 juni 2005 Aha! Tack ska du ha! Missade nog det med flit đ
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.