Jump to content
Annons

Stereodelay på monospår?

Recommended Posts

Pleadian (oregistrerad)
Postat

Hej allihopa...

Försöker fixa så att mitt MjRotoDelay jobbar i stereo istället för i mono som det gör när jag aktiverar det på ett monospår i Cubase, funkar inte så bra.

Det funkar finfint att lägga stereodelay på monogrejer i Reason, som jag jobbar i mest, men i Cuben verkar det inte funka. Är lite novis på detta, så lite assist vore kanon.

Har för övrigt försökt med Cubase egna doubledelay, men det e samma visa.

Peace From Pleedy

Annons
Postat

Det beror förstås på hur du lägger det...

Om du använder det som insert-effekt, så blir det självklart mono på ett monospår - men om du lägger din stereoeffekt som en send-effekt i stället, händer nog det du vill ska hända. 😉

Pleadian (oregistrerad)
Postat

Åh tack, det där lät förlösande...ah, då blir det manualläsning för effektbussar då...trodde jag skulle slippa det, arma jag...haha. Snart fixat I guess...

Thanx a bunch!

Postat
Det beror förstås på hur du lägger det...

Om du använder det som insert-effekt, så blir det självklart mono på ett monospår - men om du lägger din stereoeffekt som en send-effekt i stället, händer nog det du vill ska hända. 😉

Kan man inte, som i Logic, lägga pluggen som Mono=>Stereo?

(Har inte kört CuBase sedan Atari-tiden)

Postat

Asså... Mono är MONO och stereo är STEREO, men är det som så att du vill ha en stereoeffekt från en monosignal. (vilket en del reverb klarar av att fixa) så ska du göra som Claes har sagt.. Lägg det som en send-effect och ta tilbaks det i stereomixen.. Så måste man göra även i den analoga världen 🙂

Sen att Logic har "digitala (virtuella)" genvägar för detta hjälper ju inte dig...

Lycka till med väljudet! 🙂

Pleadian (oregistrerad)
Postat

Nu funkar det klocka, la det som en send istället. Snappar inte riktigt varför det funkar i Reason men inte i Cubase, men strunt samma...måste ändå lära mig detta med tiden, så varför inte börja nu.

Tack för hjälpen, höll på att tappa orken av allt testande! 😉

Peace From Pleedy

Postat

Huruvida en kanal är mono eller stereo i Cubase låser inte till att använda enbart mono eller stereo ljudfiler, däremot gör det all kanalprocessing till mono eller stereo. Alltså skapar du ett stereo ljudspår, lägger mono ljudfilen på och aktiverar en stereo plugin 😉

/Majken

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.