Jump to content
Annons

Cubase och CPU+ lite keyboardproblem

Recommended Posts

Guest colourgarden
Posted

Midsommarundring nr.1:

Jag har förstått efter alla inlägg här att mitt ”statiska knaster” på en del låtar kan bero på för lite RAM-minne eller för låg latency.

Så nu har jag 1 gig minne och ökat latencyn till 512.

Men sen förstår jag att CPU har med det där att göra också. Jag har hittat mätaren på Devices och ser att den är uppe och nosar på

4/5-delar på skalan. Men jag hittar ingenstans i hjälpen eller manualen om vad det egentligen är som slukar CPU. Är det låtens längd, VST-pluggarna, eller vad? Och finns det då nånstans i gömmorna var man kan se eller mäta ”slukningen” mer än den i Devices?

Midsommarundring nr.2:

Jag har en KORG M1 som keyboard. Funkar kalas till mjuksyntarna,

Men jag får inte till det när jag vill använda M1:ans egna ljud.

Jag ser att det blir utslag på Midispåret och t.o.m. att det blir inspelat, med det hörs ingenting.

Troligtvis är jag bara en knapptryckning ifrån problemet, men vilken?

Är det nån som kan duscha av sig midsommarbakruset och samla ihop sina geniala svar och lösningar och göra en yngling lite gladare?

Colourgarden

Annons
Guest colourgarden
Posted

M-Audio 2496.

Posted
Och finns det då nånstans i gömmorna var man kan se eller mäta ”slukningen” mer än den i Devices?

Om du har PC kan du trycka CTRL+ALT+DEL och se på fliken processer och prestanda vilka program som slukar hur mycket.

På min dator är det till 90% procent VST-instrument som drar CPU. Ett tips är att bounca där det går.

Guest colourgarden
Posted

Tack Mortimer,

Menar du bounca som att göra om Midispåret till audio, eller?

Posted

Precis, och tryck sen av instrumentet i F11 panelen. Brukar spara midispåret i en folder om det behövs ändras. Detta istället för freeze-funktionen som tar alldeles för lång tid på min dator.

Guest colourgarden
Posted

Schyrro! Då har jag nåt att pyssla med i natt :rolleyes: