Jump to content
Annons

microkorg och MS2000


hajjen

Recommended Posts

Hej. Håller på att planera vad jag skall lägga mina skattepengar på och skulle gärna ha lite feedback. Jag tror att jag behöver en synth. Har kollat dels på en ny microkorg och dels på en beggad MS2000(tror att de heter så).

Vad har ni för erfarenheter med dessa maskiner.

tack på förhand.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Katla (oregistrerad)

Det beror så klart på vad du föredrar. Vill du ha alla rattar tillgängliga så är MS2000 det givna valet. Microkorgen är lätt att editera men den har det mesta av funktionerna i ett menysystem istället.

Ljudmässigt låter de identiskt med varann och det är bra resultat man får. Det låter inte analogt men de kommer ändå nära får jag säga. Jag kör med en microkorg och det är min arbetshäst i studion. Rolig att pilla med och spela på. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kör också Microkorg i studion, men jag använder den även i bandet och det funkar kanon det!

Relativt lättarbetad och asskönt att spela på är den.

Det är otroooooligt skönt att ha en liten synth så det inte blir så jobbigt att bära:P

Link to comment
Dela på andra sajter

Ägare av en microkorg jag med.

Fördelar:

Liten

Kan drivas med batterier (yay)

Nackdelar:

Klaviaturen är inte direkt en dröm att spela på.

En ms2000 har ju alla kontroller lättåtkomliga, vilket gör den lite mer snabbjobbad än microkorgen. Den har några få extra features som inte microkorgen har, men i princip är de ju samma synth. Men kan du få tag i en ms2000 för samma peng som en microkorg, kör på.

Link to comment
Dela på andra sajter

Många har sagt att microKorg/MS2000 "har ett väldigt speciellt ljud"... inte bara här i tråden då, utan i största allmänhet. Om man ska vara riktigt petig, så tycker jag att den låter riktigt jäkla illa. Stäng av delayen och phaser-effekten och equalizern, så känns det hela som en väldigt undermålig mjukvarusynt anno 1995. Stänger man av filtrena och kör oscillatorerna "torra", så hör man hur mycket aliasingbrus som helst på pulsvågformen och de andra syntvågformerna. Riktigt så man blir mörkrädd. En bra synt borde kunna låta bra utan effekter. microKorg och MS2000 misslyckas fenomenalt där. Jag har aldrig ägt en synt som låter så illa utan effekter.

Men sen är det ju det där med priset och användargränssnittet som är jättemysigt. Skulle kunna programmera patchar i sömnen på min microKorg. MS2000 är ännu bättre där, även fast kvalitén på rattar och tangenter känns rätt undermålig. Mod-sequencern i MS2000 ska också vara löjligt flexibel. Vill man ha nåt som är lätt att bära med överallt så kan man nog knappt hitta en bättre synt än microKorg om man också köper gigbagen från Korg.

Vocodern på microKorg är sämre än den på MS2000. microKorgens 8 band får det att låta lite murrigare än vad man får på MS2000 som har 16 band. Nog för att MS2000 låter rätt murrig den med. Korg var så "snälla" att dom stängde av vissa funktioner på microKorg bara för att folk inte skulle köpa microKorg istället för MS2000 eller MS2000r. Vocodern var en sån grej, men det finns massor av andra grejer som är riktigt frustrerande att inte ha tillgång till på microKorg, som tex att kunna splitta klaviaturen och köra två olika patchar samtidigt med olika toner.

Alesis Ion och Alesis micron är väl egentligen de enda prisvärda alternativen till microKorg och MS2000 på marknaden just nu. Ljudet och de tekniska finesserna är mycket bättre på Ion och micron. Användargränsnittet på micron är däremot inte lika intuitivt som på microKorg. Alesis micron går dessutom inte på batterier. Om jag skulle köpa en synt att bara ha hemma eller i studion, så skulle jag definitivt välja Ion/micron istället för MS2000/microKorg.

Redigerat av polardark
Link to comment
Dela på andra sajter

Sedan är ju allt en smaksak. Jag kan helt och klart hålla med om att en microkorg eller en ms2000 inte har det bästa ljudet i va synthväg, men jag måste ändå få kontra med att jag inte alls gillar ions ljud, man ska ju alltid testa sig fram när man jagar. en del gillar ett sound, andra inte. :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, det är klart.. vad man gillar och inte gillar är ju en smaksak. Jag bara älskar ljudet av såna där gamla casiokeyboards för hemmabruk som gjordes på 80-talet. I alla fall, så håller jag personligen inte med om att Ion skulle låta sämre. Jag tycker den låter lent som smör och går på nolltid att använda till att skrämma upp en halvövertygande moog-imitation. Nästan det första jag gör när jag testar en synt är att försöka göra egna patchar för att få en känsla av vad synten är kapabel till, så man slipper bli lurad bara för att syntens fabriks-patchar råkar vara programmerade av den lokala byfånen. Det är ju nånting som verkar vara rätt vanligt och Alesis Ion är inte direkt något undantag där.

Nu vet jag iofs inte hur många musiker med syntar som faktiskt gör egna patchar. Om man nu är en sån som inte gör det så spelar ju kanske inte det så stor roll. Å andra sidan borde man då kanske köpa nån stekig ljud-på-burk-rompler och inte snegla på syntar bara för att några celebra populärmusiker råkar få betalt för att visa upp vissa syntar. (ingen nämnd, ingen klämd)

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...