Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hejsan!

Min elgitarr brummar enormt mycket och jag misstÀnker att det kan röra sig om ett jordfel. Kan det hjÀlpa om man jordar stallet? Finns det nÄgot man kan göra Ät detta sjÀlv eller Àr man tvungen att lÀgga 300kr pÄ att lÀmna in den? :S Jag Àr relativt hÀndig sÄ jag skulle helst vilja göra det sjÀlv. Gitarren Àr en billigare historia sÄ den Àr mecktÄlig =)

Tack pÄ förhand

/Pelle R

Annons
Postat
Det Ă€r inte sĂ„ enkelt att du har en dator med CRT-skĂ€rm i nĂ€rheten nĂ€r du spelar...? 😆

Ush... Hatar det fenomenet. Är tvungen att stĂ€nga av min CRT-skĂ€rm varenda gĂ„ng jag ska spela in.

Postat

Nej, jag har tagit bort strÀngarna (de ska bytas) och stoppar i tele-pluggen till förstÀrkaren. NÀr jag rör vid kontaktdonet eller trycker ihop "strÀnghÄllarna" pÄ stallet försvinner ljudet helt och hÄllet. SÄ fort jag rör stallet eller kontaktplattan slutar ljudet, detta sÀger mig att det Àr ett jordfel eller?

Tack pÄ förhand

/Pelle

Postat
Nej, jag har tagit bort strÀngarna (de ska bytas) och stoppar i tele-pluggen till förstÀrkaren. NÀr jag rör vid kontaktdonet eller trycker ihop "strÀnghÄllarna" pÄ stallet försvinner ljudet helt och hÄllet. SÄ fort jag rör stallet eller kontaktplattan slutar ljudet, detta sÀger mig att det Àr ett jordfel eller?

Tack pÄ förhand

/Pelle

Testa o sÀtt en liten kabel som gÄr frÄn stallet ner till golvet som du stÄr pÄ (förslagsvis barfota). Det har funkat för mig förr i tiden vid inspelningar. Dock ingen permanent lösning men funkar vid inspelning.

Postat

Tack pÄ förhand

/Pelle

alltsÄ, det Àr ju helt normalt. ditt stall Àr "jordat" i gitarren, precis som det ska vara(inget fel pÄ gitarren alltsÄ-du jordar automatiskt nÀr du spelar pÄ gitarren). dÀremot sÄ kan det göra stor skillnad om din förstÀrkare sitter i ett jordat urtag.

som andra sagt sÄ gör crt-skÀrmar att din gitarr brummar extra mycket.

Postat

Detta verkar gÀlla speciellt singlecoil. Humbuckers Àr inte lika benÀgna att brumma vad jag mÀrkt i alla fall.

Har en Schecter med aktiva EMG-mickar, den Àr helt knÀpptyst nÀr jag sitter framför datorn, skönt som fan!

Postat
Detta verkar gÀlla speciellt singlecoil. Humbuckers Àr inte lika benÀgna att brumma vad jag mÀrkt i alla fall.

Har en Schecter med aktiva EMG-mickar, den Àr helt knÀpptyst nÀr jag sitter framför datorn, skönt som fan!

Detta beror pÄ att humbuckers Àr balanserade. En humbucker bestÄr ju som bekant av tvÄ singlecoil dÀr ena signalen Àr fasvÀnd 180 grader.

Det jag inte förstÄr (som jag har skrivit en gÄng tidigare) Àr varför man inte anvÀnder balanserade kontakter (och sladdar) till just elgitarr om den Àr utrustad med humbucker?? Anyone???

Postat

Jepp! Detta Ă€r inte ovanligt.. om du har en gitarr med svaj sĂ„ ska det gĂ„ en kabel frĂ„n stallet till svajets fjĂ€derhĂ„llare och sen vidare till putten om jag inte minns galet sĂ„ hĂ€r pĂ„ kvĂ€llskvisten.. tyvĂ€rr glömde jag borra ett hĂ„l för detta nĂ€r jag byggde min egen gitarr, sĂ„ jag fĂ„r lĂ€gga en fet gate jĂ€mt.. men jag spelar med mycket dist, sĂ„ det spelar mindre roll om det brummar lite (mycket).. en annan lösning Ă€r att dra en kabel frĂ„n stallet till putten pĂ„ utsidan (finns mĂ„nga horribla exempel pĂ„ det).. det fungerar fint och kan se lite "industrial" ut 😉 ..andra krĂ€ks nĂ€r dom ser sĂ„dan "fruktansvĂ€rd disrespekt för design" =) ..Jag tycker det Ă€r coolt! 😉

Lycka till.. och kolla gÀrna kopplingsscheman om du inte har en vanlig gitarrmodell (lÀste inte riktigt alla inlÀgg om du skulle nÀmnt det..)

/David

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.