Jump to content
Annons

Tone-kontrollen på en elgitarr


stoeveln

Recommended Posts

Vallhagen och Joachime: Ni har fel.............................................................................

................................................................................

.

..................................och lite rätt! Jag tycker att Iron-gitarristerna har ett sunkigt ljud rätt av så det biter inte på mig! Däremot träffar Du en lite öm tå när Du drar upp Judas. De har ju gjort en del sunkigt och en del bra och jag är med Vallhagen-ponken på resonemanget. Dock hävdar jag med bestämdhet att man idag gör det bättre genom den nya tekniken på både stärkare och effekter.

Sen är det ju kul att leva upp till sitt rykte som irritatör, jag hade i och för sig siktat på provokatör men låt gå!

När jag drar något av mina bedrövliga solon så blir det 80/20 mellan stallhumbucker och halshumbucker. Tonkontrollen rör jag inte (fastlimmad i väntan på snushållare). När jag är ute efter "tonkontroll på 0"-soundet, får jag till ett bättre sådant både i min POD XT, Marshall JMP 1 och min G-Major. Ett litet fottryck på mitt midipedalbord och vips är vi i bomullsland!

Lyssna på Soilworks gitarrljud på "Stabbing The Drama", sicket gitarrljud! För övrigt drar jag lite OT igen eftersom alla uppskattar det så mycket och påstår att soundet på den skivan kommer att bilda skola för hur den hårdare musiken kommer att låta framöver. Avigt som tusan att lyssna på i början men sen........... Olsberg, det var en svensk kille som proddade, skicka över någon som gör en djupintervju pronto!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 60
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Sen är det ju kul att leva upp till sitt rykte som irritatör, jag hade i och för sig siktat på provokatör men låt gå!

irrititirritaror.... nja, men rätt mycket SOMMARLOV, eftersom du orkar bedriva ett KORSTÅG mot en liten sketen TONKONTROLL 😄

...man kan ju för de kära teknikutvecklarnas skull iofs hoppas att du har rätt; att ett effektrack och midipedalbord för 8000 spänn åstadkommer en större audioförädling än en tvåkronors kondensator å en vridpot är kanske liksom ... önskvärt? 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns andra funktioner som hade varit mer användbara att slänga in i en gitarr. Fundera!

vad har du för förslag? utan aktiv elektronik?

Ja, man skulle t ex tänka sig en volymkontroll till. Det hade varit mer användbart med en volym per mick. Sen skulle man kunna tänka sig en on/off-switch. Sen skulle man kunna tänka sig en kaffekokare, snusdosehållare, förvaring av kylda drycker, vad f-n som helst!

Man skulle också kunna tänka sig att man struntade i att sätta dit något överhuvudtaget. Tone-kontrollen skall stå på 10 och bör limmas fast där!

Hm, underpojken, jag har flera gitarrer som har mer än en volymkontroll, liksom för tonkontrollen tycker jag det är bäst att ha en volymkontroll till varje mick. Då får jag störst variationsmöjlighet.

Sedan är ju i sig frågan avklarad, det finns bevisligen många (bara att läsa tråden) som anser att tonkontroll är bra på gitarrer, sedan behöver ju inte alla tycka det.

Själv tycker jag det är helt onödigt med hjälm när jag kör MC 🙂 (har ju inget i huvudet som är värt att skydda), men jag respekterar andras åsikt och kan inse att den för vissa har betydelse. (vilken fruktansvärt dålig liknelse, men med min tomma hjärna kan jag inte hitta på någon bättre just nu) 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

haha.. 😳

Det jag skrev om att gitarren bara var en kvarleva var bara en liten gliring till att någon tyckte att tonkontrollen bara var det.

Ingen virtual guitarist i världen kan slå en bra musiker på fingrarna.

Argumentet att det finns moderna effekter som gör allt bättre tycker jag inte riktigt håller.

Det finns ingenting som är sån underbart som en duktig gitarrist som kan plugga in en gitarr i en vanlig combo och ratta ett snyggt ljud.

Det går ju bra att variera sitt spel också med en tonkontroll.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sen är det ju kul att leva upp till sitt rykte som irritatör, jag hade i och för sig siktat på provokatör men låt gå!

irrititirritaror.... nja, men rätt mycket SOMMARLOV, eftersom du orkar bedriva ett KORSTÅG mot en liten sketen TONKONTROLL 🙂

...man kan ju för de kära teknikutvecklarnas skull iofs hoppas att du har rätt; att ett effektrack och midipedalbord för 8000 spänn åstadkommer en större audioförädling än en tvåkronors kondensator å en vridpot är kanske liksom ... önskvärt? 😉

Jag tar ALDRIG sommarlov från detta forum och tonkontrollerna måste bort! De är en styggelse och en skamfläck! "Nä, nu skall jag variera mig", tänker Yngwie. "Nu kör jag samma skala i 320 med tonkontrollen på noll!" Fantastiskt bra, eller hur? Kanske att jag skojar lite, lite grann nu men det är f-n inte mycket! 😮

Nu skall jag däremot skoja jättemycket! Hur fasiken kan Vallhagen uttala sig så lyrsikt till tonkontrollens försvar? Lyssna på hans sångsound i "Forumet blir vad Du gör det till" så förstår Ni vad jag menar. Karln är ju totalt obalanserad! Där räcker det inte med en tonkontroll, de facto så skulle det vara kul om han hade ton-kontroll, ifyaknowwhatImean!

Det låter ju som om karlf-n sjunger genom ett könsorgan!!!! Den processorn är inte uppfunnen än som skulle klara av att få nåt välljud ur den micken! Min teori är att Vallhagen sjunger genom en sk "mikrophon" som Lech Walesa och hans polare svarvade ihop på en vodka-rast på varvet i Gdansk, Polen.

Snälla forumister, lyssna igenom Hackemans andra version av låten (den är inte färdig ännu, gudskelov). Lyssna på vansinnet som invaderar låten i första refrängen och tänk på vad detta måste vara för en fullständig vettvilling. Lyssna sen på killen som sjunger så skönt "off-beat" i vers två. Hör hur samlad, lugn och fullständigt trovärdig han låter. Nå, vem tror Du har rätt om tonkontroller av dessa två? Just det! Fick Du fikon nu, Halvkragen?! 😳 (Jodå, jag kan använda "smileygubbar men jag vill inte!)

Link to comment
Dela på andra sajter

😳

Det var lite taskigt skrivet tycker jag.

Då ber jag om ursäkt! Jag satte dit smileygubbar för att vara extra tydlig med att det bara var menat som ett skämt. Jag ber om ursäkt till alla som uppfattade det som taskigt och hoppas samtidigt att Vallhagen fattade skämtet, hur dåligt det än må ha varit. Jag skall, för övrigt, passa mig för att använda dessa smileysar igen. Jag förstår nu att de kan ha uppfattats som ett försök att vara hånfull. Så var det inte menat och jag ber än en gång om ursäkt.

Uppriktigt

Wonderboy

Link to comment
Dela på andra sajter

😆

...sitter ni och "bråkar" om en tonkontroll förresten? 😆

Ni som sitter med FL, Reason och alla andra datamjukvaror, ni som har en hel garderob med samplingsskivor, ni som rattar ljud i cubase, logic, protools, ni med alla superdupriga EQ pluggar, ni kan sitta och pilla med gott samvete medans vi stackars gitarrister inte ens får ha en tonkontroll att leka med?

Orättvist! 😲

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns ju några få gitarrer som tillverkats utan tonkontroller. Tror Eddie Van Halen hade någon Kramer gura utan. Kanske Music man också minns inte riktigt.

De gitarrerna ser helt tomma ut. Utseendemässigt tycker jag verkligen att det saknas något.

Åh andra sidan så skulle man ju lika gärna kunna ha en till volymkontroll istället, så där rök det argumentet.... attans! 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns ju några få gitarrer som tillverkats utan tonkontroller. Tror Eddie Van Halen hade någon Kramer gura utan. Kanske Music man också minns inte riktigt.

De gitarrerna ser helt tomma ut. Utseendemässigt tycker jag verkligen att det saknas något.

Åh andra sidan så skulle man ju lika gärna kunna ha en till volymkontroll istället, så där rök det argumentet.... attans! 😉

Men om vi då ersätter tonkontrollen med en volymknapp till? Tänk istället att Du kunde styra volymen separat på alla Dina mickar, hade inte det varit användbart? Av Din oro för utseendet att döma så använder inte heller Du tonkontrollen sådär jättemycket?

Link to comment
Dela på andra sajter

MrPhil (oregistrerad)
Det finns ju några få gitarrer som tillverkats utan tonkontroller. De gitarrerna ser helt tomma ut. Utseendemässigt tycker jag verkligen att det saknas något.

Min bas har vare sig volymkontroll eller tonkontroll. Alltid öppen, alltid på.

Minimalistisk design. Mycket trendig. Jag tror den har god chans att kamma hem stora designpriset i Paris i sommar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns ju några få gitarrer som tillverkats utan tonkontroller. De gitarrerna ser helt tomma ut. Utseendemässigt tycker jag verkligen att det saknas något.

Min bas har vare sig volymkontroll eller tonkontroll. Alltid öppen, alltid på.

Minimalistisk design. Mycket trendig. Jag tror den har god chans att kamma hem stora designpriset i Paris i sommar.

Häftigt! Vad är det för en?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns ju några få gitarrer som tillverkats utan tonkontroller. De gitarrerna ser helt tomma ut. Utseendemässigt tycker jag verkligen att det saknas något.

Min bas har vare sig volymkontroll eller tonkontroll. Alltid öppen, alltid på.

Minimalistisk design. Mycket trendig. Jag tror den har god chans att kamma hem stora designpriset i Paris i sommar.

Jag kan räkna till fyra rattar på basen på din avatar 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu skall jag däremot skoja jättemycket! Hur fasiken kan Vallhagen uttala sig så lyrsikt till tonkontrollens försvar? Lyssna på hans sångsound i "Forumet blir vad Du gör det till" så förstår Ni vad jag menar. Karln är ju totalt obalanserad! Där räcker det inte med en tonkontroll, de facto så skulle det vara kul om han hade ton-kontroll, ifyaknowwhatImean!

Det låter ju som om karlf-n sjunger genom ett könsorgan!!!! Den processorn är inte uppfunnen än som skulle klara av att få nåt välljud ur den micken! Min teori är att Vallhagen sjunger genom en sk "mikrophon" som Lech Walesa och hans polare svarvade ihop på en vodka-rast på varvet i Gdansk, Polen.

Snälla forumister, lyssna igenom Hackemans andra version av låten (den är inte färdig ännu, gudskelov). Lyssna på vansinnet som invaderar låten i första refrängen och tänk på vad detta måste vara för en fullständig vettvilling. Lyssna sen på killen som sjunger så skönt "off-beat" i vers två. Hör hur samlad, lugn och fullständigt trovärdig han låter. Nå, vem tror Du har rätt om tonkontroller av dessa två? Just det! Fick Du fikon nu, Halvkragen?! 😉 (Jodå, jag kan använda "smileygubbar men jag vill inte!)

Äh du är bara avundsjuk för att du aldrig riktigt fick ordning på den där trådtelefonen, den där med två plastmuggar o mattvarp du vet.

Jag var i kontakt med HIFI-klubbens grundare, och efter att ha provlyssnat på "forumet blir....", var han, liksom du, fascinerad över att en sådan konstnärlig insats med full oskärpa kunde knipa sin plats i ljudbilden. Han var oxå fascinerad över klippets signal-brusförhållande, som utan vidare mättes upp till 12-15 dB. Han utbrast, kanske inte lyriskt men ändå: "Åh, här må en god tonkontrollör varit framme". Så det så, Blundertoy.

Passa dig så jag inte gastar in en 3-e vers på öschötska!

***

psst tophé: ingen fara!

psst ®offffe: det stavas "SKIT-ELAKT"

Link to comment
Dela på andra sajter

Passa dig så jag inte gastar in en 3-e vers på öschötska!

***

Hej Pallkragen!

Jag håller med Dig om att det var en bedrift som heter duga! Det där med den tredje versen borde vi kanske göra allvar av. Du på östgötska och jag på västgötska!

Vilka skulle vi tänkas kunna häckla i en sådan vers?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns ju några få gitarrer som tillverkats utan tonkontroller. De gitarrerna ser helt tomma ut. Utseendemässigt tycker jag verkligen att det saknas något.

Min bas har vare sig volymkontroll eller tonkontroll. Alltid öppen, alltid på.

Minimalistisk design. Mycket trendig. Jag tror den har god chans att kamma hem stora designpriset i Paris i sommar.

Häftigt! Vad är det för en?

Den är på bild i MrPhils avatar.

Det där nere till vänster är skönhetsprickar. En del har dom i pannan, andra på basen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vilka skulle vi tänkas kunna häckla i en sådan vers?

Do me do me! 😉

OK! Ska fundera! Under tiden kan väl herr(?) Brojd kolla in Danny Corts lovebombing-tråd. Där finns en del om Brojd!

Nu blev jag minsann lite nyfiken...

Har inte kollat in tråden eftersom sådant som "lovebombing" inte är bra för min image, men jag gör ett undantag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Själv tycker jag det är helt onödigt med hjälm när jag kör MC   😱

Aja baja... 😮

Jo det gör ont ibland.... 🙁

edit: sctava

Redigerat av Per_a_55
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Jag har alltid ena ton-kontrollen på 0 eftersom jag knappt får något brus med den inställningen (sätter jag den på 10 surrar det som fan i förstärkaren).

Kan någon förklara vad spaken är till för då? Finns på de flesta gitarrer i 3 eller 5 lägen (5 på min).

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har alltid ena ton-kontrollen på 0 eftersom jag knappt får något brus med den inställningen (sätter jag den på 10 surrar det som fan i förstärkaren).

Kan någon förklara vad spaken är till för då? Finns på de flesta gitarrer i 3 eller 5 lägen (5 på min).

Jag antar att spaken kopplar om mellan de olika mikarna i olika kombinationer eller nått sånt.

Håkan

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har alltid ena ton-kontrollen på 0 eftersom jag knappt får något brus med den inställningen (sätter jag den på 10 surrar det som fan i förstärkaren).

Kan någon förklara vad spaken är till för då? Finns på de flesta gitarrer i 3 eller 5 lägen (5 på min).

Jag antar att spaken kopplar om mellan de olika mikarna i olika kombinationer eller nått sånt.

Håkan

Yepp. Tvåmickad gitarr = tre lägen. Första micken, andra micken och bägge ihop. Tremickad gitarr = lite olika kombinationer av ensamma mickar och kombinationer. (tror jag 😠 )

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns ju några få gitarrer som tillverkats utan tonkontroller. Tror Eddie Van Halen hade någon Kramer gura utan. Kanske Music man också minns inte riktigt.

De gitarrerna ser helt tomma ut. Utseendemässigt tycker jag verkligen att det saknas något.

Åh andra sidan så skulle man ju lika gärna kunna ha en till volymkontroll istället, så där rök det argumentet.... attans! 😠

Van Halen

Ja, eller har han bara en tone-kontroll? 😉

Skrolla ned till EVH Music Man Signature Guitars

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...