Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej

jag skulle vara mkt glad över att fÄ lite hjÀlp angÄende köp av studiomonitorer.

Har sökt men inte funnit riktigt de svar jag velat ha.

FrÄgorna Àr:

Vad Àr skillnaden mellan passiva och aktiva monitorer? Vad Àr bÀst till vad?

Behöver man köpa en förstÀrkare och vad fyller den för funktion? RÀcker det inte med bara högtalarna/monitorerna?

Vad finns det för tips till den fattige? ( lÀste nÄgot om budgetklassiker som Alesis M1 och Tannoy Reveal)

Bör man Àven ha ett slutsteg till detta? Hur fungerar det och vad ska jag kolla pÄ för modeller?

Hoppas att nĂ„gon orkar beta av nĂ„gra av mina funderingar iaf 😳 sjĂ€lvklart vill jag ha det sĂ„ billigt som möjligt men Ă€ndĂ„ fĂ„ det att lĂ„ta sĂ„ brasom möjligt. som alltid 🙂

tack pÄ förhand

Annons
Postat
Hej

jag skulle vara mkt glad över att fÄ lite hjÀlp angÄende köp av studiomonitorer.

Har sökt men inte funnit riktigt de svar jag velat ha.

FrÄgorna Àr:

Vad Àr skillnaden mellan passiva och aktiva monitorer? Vad Àr bÀst till vad?

Behöver man köpa en förstÀrkare och vad fyller den för funktion? RÀcker det inte med bara högtalarna/monitorerna?

Vad finns det för tips till den fattige? ( lÀste nÄgot om budgetklassiker som Alesis M1 och Tannoy Reveal)

Bör man Àven ha ett slutsteg till detta? Hur fungerar det och vad ska jag kolla pÄ för modeller?

Hoppas att nĂ„gon orkar beta av nĂ„gra av mina funderingar iaf 😳 sjĂ€lvklart vill jag ha det sĂ„ billigt som möjligt men Ă€ndĂ„ fĂ„ det att lĂ„ta sĂ„ brasom möjligt. som alltid  🙂

tack pÄ förhand

Ja det Ă€r inte lĂ€tt i början đŸ˜Č

ska försöka reda ut begreppen.

Aktiva monitorer:

FörstÀrkaren Àr inbyggd i högtalarlÄdan. Med andra ord slipper du slutsteg separat.

De aktiva högtalarna Àr dyrare eftersom det just Àr inbyggd förstÀrkare som Àr optimerad för högtalarens koner. Aktiva Àr att föredra om man vill ah det sÄ enkelt som möjligt eftersom det enda du kopplar Àr en strömkabel till varje högtalare sen Àr det klart.

Passiva monitorer:

KrÀver slutsteg och Àr bara högtalare i en lÄda utan förstÀrkare.

Kan köpas om du redan har ett slutsteg hemma som du ÀndÄ inte anvÀnder och som passar till högtalarna. Dock Àr det svÄrt att veta exakt vilka man ska vÀlja eftersom Àven slutstegen kan fÀrga ljudet.

NĂ€r det gĂ€ller billiga monitorer med bra ljud sĂ„ kan jag faktiskt sĂ€lja mina aktiva (du behöver alltsĂ„ inte köpa slutsteg) Behringer Truth 2031A för endast 2800:- för ett par (kostar 3800:- nya). Har nĂ€mligen köpt ett par nya idag faktiskt 😆

Skicka ivĂ€g ett PM om du Ă€r intresserad 🙂

Hoppas detta gav nÄgra svar iaf.

Mvh Micke

Postat

ooops 🙂 tack jazzman! kanske skulle letat lite noggrannare 😳

micke: tack sÄ mkt för hjÀlpen!

det skulle sÀkert vara jÀttefint. tÀnkte dock kolla runt lite först, men utesluter ingenting. Àr ju helt obevandrad Ànnu.

jag lÀste nÄgot om att de passiva kunde lÄta bÀttre. men dÄ borde det ju hÀnga pÄ vilket slutsteg o sÄdant man har?

Postat
finns det förresten en liknande kontrollpanel pÄ aktiva monitorer som det finns pÄ slutstegen?

Finns oftast en "gainkontroll" pÄ baksidan av de aktiva monitorerna.

SÄ antingen sÄ styr du lyssningen via ditt mixerbord eller vid en extern volymkontroll.

SjÀlv anvÀnder jag Samson C-control och det funkar skitsmidigt och man "slipper" mixerbord. Kostar ny 1695:-

Postat

okej! men kÀnns det inte som att man tappar mycket av kontrollen som man fÄr med ett slutsteg? förstÄr du hur jag menar?

nu börjar du nĂ€rma dig ditt 1000:e inlĂ€gg lavrell 🙂

Postat
okej! men kÀnns det inte som att man tappar mycket av kontrollen som man fÄr med ett slutsteg? förstÄr du hur jag menar?

nu börjar du nĂ€rma dig ditt 1000:e inlĂ€gg lavrell 😳

hehe, jag Ă€r nĂ€ra nu 🙂

Slutsteget i den aktiva monitor stÄr ju alltid i samma lÀge och med Samsom C-control Àndrar jag bara volymen i högtalarna, inte hur mycket effekt.

Men ja, vill du hellre ha ett stort slutsteg som stĂ„r och blir varmt och tar plats eller en liten volymkontroll som Ă€ven ger dig talkback samt möjlighet att koppla ihop flera olika högtalarsystem sĂ„ kan du göra pĂ„ de sĂ€ttet đŸ˜Č jag tycker dock detta Ă€r mycket smidigare 😆

har planer pÄ att köpa ett Motu 896 HD sÄ jag helt slipper mixerbord och dÄ Àr det skönt att kunna styra lyssningen via en separat kontroll.

/Micke

Postat

Hur mycket vill du lÀgga ner pÄ monitorerna? Kan vÀldigt varmt rekommendera Phonic p5a, mÄnga tycker Àven att Tapco s5 lÄter bra. Dom kostar ca 4000:- paret.

PĂ„ phonicarna finns lite instĂ€llningar pĂ„ baksidan. Förutom en gainkontroll kan du Ă€ven stĂ€lla in diskant och basomfĂ„ng för att anpassa ljudet till rummet.. Men eftersom slutsteget i aktiva monitorer oftast Ă€r anpassade för just dom högtalarna sĂ„ kanske man inte behöver ha sĂ„ mĂ„nga kontrollpaneler? 🙂

Postat
Aktiva monitorer:

FörstÀrkaren Àr inbyggd i högtalarlÄdan. Med andra ord slipper du slutsteg separat.

De aktiva högtalarna Àr dyrare eftersom det just Àr inbyggd förstÀrkare som Àr optimerad för högtalarens koner. Aktiva Àr att föredra om man vill ah det sÄ enkelt som möjligt eftersom det enda du kopplar Àr en strömkabel till varje högtalare sen Àr det klart.

Passiva monitorer:

KrÀver slutsteg och Àr bara högtalare i en lÄda utan förstÀrkare.

Kan köpas om du redan har ett slutsteg hemma som du ÀndÄ inte anvÀnder och som passar till högtalarna. Dock Àr det svÄrt att veta exakt vilka man ska vÀlja eftersom Àven slutstegen kan fÀrga ljudet.

Ska kanske utveckla det dĂ€r med aktiva monitorer lite till... 😄

Det finns tvÄ huvudtyper av aktiva monitorer.

"Powered" pÄ utrikiska, Àr monitorer som har passivt delningsfilter (alltsÄ precis samma filter som en passiv monitor), men slutsteget sitter inbyggt i högtalaren - eller i en av högtalarna.

"Active", Àr monitorer som har elektroniskt delningsfilter och separata inbyggda slutsteg för varje högtalarelement.

Sedan finns det andra varianter, dÀr man har slutsteget och det elektroniska filtret externt i rack, men det sÀljs bara ihop som ett aktivt system.

Det finns ocksÄ aktiva system som har passiv delning och slutsteget utanför - men eftersom det sÀljs som ett system, betecknas det ÀndÄ som "aktivt".

En sak som kan vara viktig i sammanhanget, Àr att billigare aktiva monitorer ofta har förhÄllandevis dÄliga elektroniska filter och slutsteg - och i sÄdana lÀgen kan det faktiskt bli betydligt bÀttre med en motsvarande passiv monitor om man redan har ett hyfsat slutsteg tillgÀngligt...

It's a jungle out there... :rolleyes:

Postat
Jazzman: Àr det dessa?

http://www.macoteket.se/product_list.jsp?g...oduct_id=506597

phonic p5a fick ju inget bra omdöme i tidningen lÀste jag, men man kanske inte borde lita pÄ alla test? nÄgon som vet nÄt om behringer truth B2030A?

Tack claes och jazzman för hjÀlpen!

<*host host*>

tĂ€nkte bara pĂ„minna dig om att du fĂ„r mina 2031A för 2800:- medans 2030A kostar 3000:- nya :rolleyes:😄

</*host host*>

Elvlis (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Hej!

Problemet Àr bara det att hyffsat bra aktiva monitorer blivit sÄ billiga att en hyffsat bra extern förstÀrkare kostar nÀstan lika mycket eller mer...

... fast detta kanske bara Àr ett "problem" för en hifinörd som jag :rolleyes:!

Billiga 5"-monitorer som jag lyssnat pÄ och som enligt mig Àr helt okej Àr: Tapco S5, M-Audio BX5, Event TR5 men det finns sÀkert fler!

Redigerat av Elvlis
Postat

lavrell: jag lÀste testet som i studio angÄende monitorer och sÄg att dessa truth b2030a fick bra omdöme. de 2031a Àr de en nyare modell? snÀppet vassare ÀndÄ kanske? :rolleyes: har absolut inte glömt bort att du sÀljer dem.

Elvlis (oregistrerad)
Postat

Hej!

2031A har ett 8 Ÿ-tums bas/mid-högtalarelement medan 2030A har ett 6 Ÿ-tums bas/mid-högtalarelement! 2031A har Ă€ven

kraftigare inbyggda förstÀrkare med 150 + 75W medan 2030A har 75 + 35W, kan finnas ytterligare skillnader(?) men mer Àn jag vet!

Postat
Problemet Àr bara det att hyffsat bra aktiva monitorer blivit sÄ billiga att en hyffsat bra extern förstÀrkare kostar nÀstan lika mycket eller mer...

... fast detta kanske bara Àr ett "problem" för en hifinörd som jag :rolleyes:!

Visst har hyfsade aktiva monitorer Äkt ner i pris - men det Àr just det jag pratade om - och ser som ett problem... I mÄnga lÀgen kan man faktiskt fÄ bÀttre resultat med ett par passiva monitorer tillsammans med en ganska ordinÀr stereoförstÀrkare, eftersom de billiga monitorerna oftast har förstÀrkare och filter dÀr man har tummat pÄ kvaliteten...

Postat
Jazzman: Àr det dessa?

http://www.macoteket.se/product_list.jsp?g...oduct_id=506597

phonic p5a fick ju inget bra omdöme i tidningen lÀste jag, men man kanske inte borde lita pÄ alla test? nÄgon som vet nÄt om behringer truth B2030A?

Tack claes och jazzman för hjÀlpen!

Nej, du hittade ett par Tapco S5 😉

Om jag vore du skulle jag nog ta o kolla lite pÄ testet som var i Studio, 10 - 2004.

DÀr hade de ett monitor test, och de tre som fick bÀst omdömme var: Event TR-5, Genelec 8030A & Behringer Truth B2030A. TR-5, kostar ungefÀr 4500-5000/paret. 8030A, kostar ca 10000:-

Behringer Truth B2030A dĂ€remot, kostar endast 2.995:- nu pĂ„ musikbörsen, och de fick nĂ€stan lika höga poĂ€ng i testet som Genelec:arna fick. 😄

Om jag fick vÀlja pÄ ett par monitorer för 3000:- skulle jag garanterat gÄ o lyssna pÄ dem innan jag gjorde nÄgot annat.

Lycka till med ditt köp!

.Viktor

Postat

Tack viktor the big one!

jag sökte pĂ„ de tvĂ„ monitorerna jazzmnan tipsade om. de tapco hittade jag inget test pĂ„ men dĂ€remot sĂ„g jag att macotreket sĂ„lde dem, sĂ„ dĂ€rför lade jag upp lĂ€nken 😉 men de phonic p5a blev ju lite smutskastade i studiotestet.

precis som du sÀger blev jag sugen pÄ de behringer truth b2030a efter att ha lÀst testet, men min vÀn lavrell hÀr pÄ forumet erbjöd sig ju att sÀlja sina behringer truth 2031a för strax under 3000. kÀnns rÀtt hett isf va?

Postat
aah, det lĂ„ter ju finfint! jag börjar bli sugen pĂ„ dina monitorer nu lavrell! 🙂

bara att höra av dig 😠 jag paxar dom till dig Ă€n sĂ„lĂ€nge om jag fĂ„r mail frĂ„n vendolin pĂ„ dom (la ut dom igĂ„r)

Mvh Micke

Postat
min vÀn lavrell hÀr pÄ forumet erbjöd sig ju att sÀlja sina behringer truth 2031a för strax under 3000. kÀnns rÀtt hett isf va?

Jo, jag har ingen koll pĂ„ hur de lĂ„ter, men det Ă€r sĂ€kert bra đŸ˜Č

Hur kommer det sig att mr Lavrell sĂ€ljer dem nĂ„ntro? 🙂

Postat

Jag VET! Jag VET!!!

Han fick en asbra deal pÄ nÄgra som lÀt bÀttre!!

jÀÀ 🙂

Elvlis (oregistrerad)
Postat

Hej!

Jupp, 1st par Event pÄ Estrad! (Jag hade brunt hÄr med rakat i nacken och satt o slog pÄ RolandTrummorna... eller hittar Evlvis bara pÄ igen?)

Postat
Hej!

Jupp, 1st par Event pÄ Estrad! (Jag hade brunt hÄr med rakat i nacken och satt o slog pÄ RolandTrummorna... eller hittar Evlvis bara pÄ igen?)

Det stÀmmer ju bra :rolleyes:

DĂ„ tror jag jag vet vem du va 😄

Viktor den store: Jag sĂ€ljer dom för jag hittade ett par bĂ€ttre till ett skitbra pris 😉 sĂ„ dĂ€rför sĂ€ljer jag dom, annars skulle jag ju ha dom kvar =)

Postat
Viktor den store: Jag sĂ€ljer dom för jag hittade ett par bĂ€ttre till ett skitbra pris 😄 sĂ„ dĂ€rför sĂ€ljer jag dom, annars skulle jag ju ha dom kvar =)

Ok 😉

SpÀnnande, de dÀr högtalarna vill jag ocksÄ ha! (TR-5:orna alltsÄ :rolleyes:)

Postat

MEN, AstReam!!

Om vi tar Phonic P5a som exempel..

Studios recensenter gillade inte phonicarna, i musikermagasinet fick dom tvÀrtom vÀldigt bra omdömme.

Det Àr precis som med musiksmak eller sushi, alla tycker olika. Och alla lyssnar olika. Det bÀsta Àr dÀrför om du kan ta dej till nÄn affÀr och lyssna sjÀlv. Det avgjorde iaf mitt val av monitorer, har ett par phonicar och Àr grymt nöjd..

Jag jÀmförde phonic och tapco. Tyckte att phonic kÀndes mycket mer öppna och detaljrika jÀmfört med tapco som fick högsta betyg i Studio för ett tag sen. Musikgenre spelar ocksÄ roll, sÄ ta med dej en skiva med musik som du lyssnar pÄ och kan. Hitta nÄn tid med lite folk i affÀrn och lyssna..

Postat

Studios test visar definitivt hur personligt valet av lyssning kan vara. ADAM P11A fick ett förvÄnansvÀrt dÄligt betyg - medan alla andra tidningstester runt om i vÀrlden, dÀr P11A har varit med har gett dem vÀldigt gott betyg...

Postat

Vet ni vad? jag tror jag följer rĂ„det att Ă„ka o lyssna sjĂ€lv, alla kommer med olika tips pĂ„ sĂ„ mkt bra grejer att det inte kĂ€nns vĂ€rt att chansa! Jag smyger inte med att jag Ă€r en riktig fĂ€rsking i omrĂ„det och att det lilla jag lĂ€st i studio har varit mitt riktmĂ€rke Ă€n sĂ„ lĂ€nge 🙂 nu fĂ„r man ju hoppas att musikbörsen har nĂ„gra monitorer av de mĂ€rken vi pratat om. Har lite dĂ„ligt med andra affĂ€rer i det omrĂ„det jag kommer frĂ„n. Hur Ă€r synen pĂ„ musikbörsen? var brukar ni handla era grejor?

Postat
Ok 🙂

SpĂ€nnande, de dĂ€r högtalarna vill jag ocksĂ„ ha! (TR-5:orna alltsĂ„ 🙂)

Det va inte TR-5. Utan ett par 20/20 Bas 🙂

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.