Jump to content
Annons

Recommended Posts

Posted

Hej hej...

Jag vet att det finns många trådar tidigare om just monitorer etc.

Men nu skulle jag vilja höra lite om vilka som låter bäst; Genelec 1029A eller Tanoy Reveal Active.

Tack för hjälpen

.Viktor

Annons
Posted

Jag anser att båda modellerna är fullt möjliga att göra bra mixar i.

Om du funderar på att skaffa någon av dom så är det bästa du kan göra att besöka en affär och lyssna på båda modeller samtidigt för att ta reda på vilket par som faller dig bäst i smaken.

Posted
Jag anser att båda modellerna är fullt möjliga att göra bra mixar i.

Om du funderar på att skaffa någon av dom så är det bästa du kan göra att besöka en affär och lyssna på båda modeller samtidigt för att ta reda på vilket par som faller dig bäst i smaken.

m det stämmer... fast jag gillar inte att provlyssna monitorer i butiken, för det låter alltid så förbaskat mkt därinne. 😉

Posted

Har testat dem bägge två och jag gillade verkligen ljudet hos bägge. (Genelec 1029A har jag lånat hem av en kompis och även hört en hel del hemma hos honom. Tannoy Reveal Active har jag lyssnat på vid några tillfällen i affärer.) Försöker göra en liten summering:

Genelec 1029A

++ Detaljerat och tydligt ljud (jättebra!)

-- Väldigt lite lågbas

Tannoy Reveal Active

+ Detaljerat och tydligt ljud (bra men inte jättebra)

- Lite dåligt med den lägsta basen

Så, även om bägge låter bra, så slutade det med att jag köpte ett par andra monitorer som i mina öron gav både detaljrikt ljud och lågbas...

Posted
m det stämmer... fast jag gillar inte att provlyssna monitorer i butiken, för det låter alltid så förbaskat mkt därinne. 😉

Har de inget separat rum? Eller så kanske du kan passa på att gå dit vid nån "konstig tid", då det inte är så mycket folk i affären...?

Eller helt enkelt be att få låna hem dom och jämföra...?

Posted
m det stämmer... fast jag gillar inte att provlyssna monitorer i butiken, för det låter alltid så förbaskat mkt därinne.  🙂

Har de inget separat rum? Eller så kanske du kan passa på att gå dit vid nån "konstig tid", då det inte är så mycket folk i affären...?

Eller helt enkelt be att få låna hem dom och jämföra...?

Tack för konstruktiva svar, Android... 😆

Du sa att du köpte ett annat par monitorer än de två, får man veta vilka? 😉

Jag skulle gärna låna hem dem, men jag tänkte köpa dem på en Estrad's rean, och den är ju i Sthlm o jag bor i Nrkpg, så det blir lite krångligt att köra fram o tebax.

Posted
Du sa att du köpte ett annat par monitorer än de två, får man veta vilka? 😉

Oj, det kanske jag borde ha skrivit också... 🙂 Det blev ett par Yorkville YSM1P istället. Har inte sett dom på så många ställen, men JAM och Musikcentralen säljer dom iallafall...

Jag skulle gärna låna hem dem, men jag tänkte köpa dem på en Estrad's rean, och den är ju i Sthlm o jag bor i Nrkpg, så det blir lite krångligt att köra fram o tebax.

Ok, I see... Öppet köp? Eller det brukar det kanske inte va på rea...?

Posted

Dom har tyvärr inga 1029:er där.

Va där idag och hittade ett klipp 😉

men dom har 8000-serien där fast inte till några jättepriser tyvärr.

Hur som helst kommer du behöva sub-bas till dom ifall du vill mixa med de lägre frekvenserna.

Har faktiskt inte lyssnat in mig på Tannoy alls men min erfarenhet av Genelec (1031) är sjukt positiva! Jag mixade på ett par monitorer hemma (just då Esi nEar05) och det lät skit i nästan alla system jag lyssnade i. Och efter att ha mastrat i ett par genelec så blev det skitbra (gjorde en snabbmastring i ESI-monitorerna men det lät ändå skit)! Men det går ju inte att jämföra dom heller. Lite olika prisklasser om man säger så.

/Micke

Posted

Ja Esi nEar05 är skit! I mitt tycke i alla fall. Dom är inte värda sitt pris, även om dom är otroligt billiga. Nej, då är det bättre att satsa sina surt förvärvade pengar på någon av dom trevliga monitorerna som denna tråd handlar om.

Jag för min del föredrar Genelec, dom är väldigt ärliga och sköna att mixa i under en längre tid utan att få ont i huvud eller öron. Men som sagt, det kunde ju va lite mer subbas...

Posted

Dom har tyvärr inga 1029:er där.

Va där idag och hittade ett klipp 🙂

men dom har 8000-serien där fast inte till några jättepriser tyvärr.

Hur som helst kommer du behöva sub-bas till dom ifall du vill mixa med de lägre frekvenserna.

Har faktiskt inte lyssnat in mig på Tannoy alls men min erfarenhet av Genelec (1031) är sjukt positiva! Jag mixade på ett par monitorer hemma (just då Esi nEar05) och det lät skit i nästan alla system jag lyssnade i. Och efter att ha mastrat i ett par genelec så blev det skitbra (gjorde en snabbmastring i ESI-monitorerna men det lät ändå skit)! Men det går ju inte att jämföra dom heller. Lite olika prisklasser om man säger så.

/Micke

Enligt en prislista som jag fick av Jazzman så finns de med på listan i alla fall 😉

Hur som helst, båda de verkar ju vara bra grejjor, så det är väl bara att slå till på de som finns kvar när jag kommer dit.

Hur länge pågår rean nåntro?

.Viktor

Posted (edited)
Enligt en prislista som jag fick av Jazzman så finns de med på listan i alla fall 😉

Hur som helst, båda de verkar ju vara bra grejjor, så det är väl bara att slå till på de som finns kvar när jag kommer dit.

Bara så du inte åker i onödan så finns det varken Tannoy eller Genelec 1000-serien där. Va där idag och kollade på monitorer själv. Det enda dom har är några M-audiomonitorer ett par svindyra TC Electronics och en del Genelec ur 8000-serien och dom kostar 14 000:-/par för 8040 och 24 000:- för 8050.

De hade även 8020 men dessa frågade jag inte priset på.

bara så du inte åker dit och blir besviken... eftersom REA-listan inte är uppdaterad.

/Micke

Edited by lavrell
Posted

Hur länge pågår rean nåntro?

.Viktor

Men som sagt, ring till dom istället och fråga!

Posted

Bara så du inte åker i onödan så finns det varken Tannoy eller Genelec 1000-serien där. Va där idag och kollade på monitorer själv. Det enda dom har är några M-audiomonitorer ett par svindyra TC Electronics och en del Genelec ur 8000-serien och dom kostar 14 000:-/par för 8040 och 24 000:- för 8050.

De hade även 8020 men dessa frågade jag inte priset på.

bara så du inte åker dit och blir besviken... eftersom REA-listan inte är uppdaterad.

/Micke

Ok... m jag får väl göra som Jazzman föreslår o ringa. Det är nog snabbast, billigast & enklast 🙂

Tack för hjälpen ändå grabbar...