Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

LÄt oss ge ett uttömmande svar pÄ denna frÄga som sÄ ofta kommit pÄ tal....

Jag försökte lÀsa mig till detta pÄ sökfunktionen... men hittade inga vettiga svar... vet att det vart uppe i tidningen vid nÄgot tillfÀlle... nÄgon som vet vilket nr??

Hur som helst sÄ pajjade jag min AMD 2200+ (med a-socket) igÄr... den har vart pÄ grÀnsen lÀnge.. men igÄr tror jag att jag kortslöt den av misstag.. :S

SÄ nu har jag tÀnkt investera i ny.. och dÄ kommer frÄgan upp.. skall man satsa pÄ en AMD 64 eller en P4?? Jag kommer inte till nÄgot vettugt svar genom att lÀsa pÄ internet... de tester som finns pÄ hemsidor ger sÄÄÄ olika svar för olika typer av uppgifter.. dvs AMD Àr bÀttre pÄ vissa saker medan P4 Àr det pÄ andra... Dock finns det inga sidor som behandlar ljudproduktion... SÄ.. nÄgon som har egna personliga erfarenheter.. (eller kommeri ihÄg vad studios egna tester sa om detta?)

Jag Àr intresserad av AMD 64 3000+ eller P4 3,0 GHz...

NÄgon?

Förresten.. Nforce4... funkar det oxÄ eller? Nforce3 Àr ju rekommenderat.. men nu finns det ju en 4.. funkar den bÀttre eller iaf minst lika bra?

Redigerat av Pusa
Annons
Postat

Jag har en AMD 64 och den funkar klockrent för mig med musikproduktion, Jag övervÀgde mig innan om jag skulle köpa en P4 men prisskillnaden var sÄ enormt stor och snubben i butiken pÄpekade att det Àr typ nÀstan samma prestanda. Han pÄstog inte att AMD var bÀttre men sa att det Àr mycket pengar för sÄ lite mer.

Men andra ord, jag Àr helt nöjd med AMD processorn och den rÀcker gott och vÀl till mina produktioner. :rolleyes:

Postat

Jag hade satsat pÄ en amd pÄ grund av pris/prestanda. Genom Ären har det med jÀmna mellanrum dykt upp pÄstÄenden om att intel skulle vara bÀttre för musikproduktion Àn amd. Jag har dock aldrig sett nÄgra tester som jÀmför typ hur mÄnga pluggar man kan köra samtidigt pÄ en viss konfiguration eller liknande.

Mestadels Àr det folk som för argument i stil med "jag körde intel innan och dÄ var systemet mycket snabbare/stabilare/bÀttre Àn nu dÄ jag gÄtt över till amd" (och vice versa), vilket egentligen inte sÀger nÄgot överhuvud taget eftersom prestanda/stabilitet beror pÄ sÄ mycket mer Àn bara processorn.

//Christian

Postat

Det enda riktigt sÀkra Àr att för samma pris sÄ fÄr du en snabbare processor med Athlon64 Àn P4. DÄ Àr det nog mer intressant vilket moderkort du vÀljer.

Postat

Pentium 4 Àr bÀttre pÄ fyrtalsrÀkningar vilket Àr en fördel vid ljud- och bildhantering. Men ska man börja jÀmföra sÄnt sÄ Àr det bara att nÀmna Mac som Àr hÀstvÀgar i förvÀg nÀr det gÀller sÄnt.

Postat
Pentium 4 Àr bÀttre pÄ fyrtalsrÀkningar vilket Àr en fördel vid ljud- och bildhantering. Men ska man börja jÀmföra sÄnt sÄ Àr det bara att nÀmna Mac som Àr hÀstvÀgar i förvÀg nÀr det gÀller sÄnt.

En gammal sanning som inte lÀngre Àr aktuell. Amd Àr numera bÀttre Àn intel pÄ flyttalsberÀkningar.

//Christian

Postat

men ingen som vet vad testet i tidningen sa?

eller var det i sound on sound jag lÀste det??

FÄr kolla igenom tidningarna... hittade inte det nÀr jag checkade mina gamla studio..

jaja.. sÄ, ni sÀger satsa pÄ amd dÄ?

Postat (redigerat)

Kom och tÀnka pÄ Village People nu

A M D )))) 6 6 6 6 6 fyyy ra )))

A M D ))))

Ja de Àr datorn för dej , den som Àlskar sej sjÀlv

tills den blir som en het - sex-bomb)))) 😳

A M D )))) 6 6 6 6 6 fyy ra )))

A M D ))))

ja de Àr datorn för dej , den som Àlskar sej sjÀlv

tills den blir som en het - sex bomb)))) đŸ˜Č

one more time))))) 🙂

A M D )))) 6 6 6 6 6 fyyy ra )))

A M D ))))

Ja de Àr datorn för dej , den som Àlskar sej sjÀlv

tills den blir som en het - sex-bomb)))) 😛

A M D )))) 6 6 6 6 6 fyy ra )))

A M D ))))

ja de Àr datorn för dej , den som Àlskar sej sjÀlv

tills den blir som en het - sex bomb)))) 🙂

Redigerat av antikartellmusikern
Postat

Undvik moderkort som har stöd för SLI. SĂ„dana Ă€r inte kompatibla med musikapplikationer... đŸ˜Č

AMD eller Intel spelar nog mindre roll nu för tiden - men jag chansar sĂ€llan, sĂ„ jag skulle vĂ€lja Intel... 😳

Postat

Tror att sĂ„dana som varit med i branschen ett tag har nĂ„gon slags inbyggd skepcis mot AMD, eftersom dom har haft nĂ„gon serie mindre lyckade processor. Kommer sjĂ€lv ihĂ„g hur brorsans kompis byggde en dator med AMD-processor, vilken inte funkade sĂ„ bra. Men det var pĂ„ den tiden processorhastigheten var under 200 Mhz i a f... 🙂 Nuförtiden spelar det nog ingen som helst roll. Att folk har problem med det ena eller andra beror med största sannolikhet pĂ„ "skit bakom knapparna", alternativt nĂ„gon annan hĂ„rdvara. Digidesign rekommenderar i övrigt AMD-processorer för deras produkter.

http://duc.digidesign.com/showflat.php?Cat...&fpart=1#360675

För min del sÄ blev det dock Pentium nÀr jag köpte dator förra hösten. Har ingen bra förklaring till det.

liqwid (oregistrerad)
Postat

personligen anser jag att en Athlon 64 lÀmpar sig bÀttre i en musikdator dÄ den gÄr mycket kallare Àn en P4 och dÀrmed inte krÀver en monsterkylning. PresatandamÀssigt Àr det ganska lika Àven om AMD har ett litet övertag i de flesta fall.

SlÀnger man sedan in priset i bilden finns det vÀl inget att tveka om.

Sen att en AMD skulle vara mindre stabil Àn en Intel var sant för ganska sÄ mÄnga Är sedan. Men i dagslÀget Àr det dött lopp pÄ den sidan.

Postat

Sedan, om du vÀljer moderkort med 939-socket istÀllet för 754, behövs bara en bios-uppgradering för att du skall

kunna köra AMDs dual-core processorer nÀr priserna pÄ dem blivit mer humana.

Om det skulle vara intressant..

Vet inte hur det ser ut pÄ Intel-sidan i det fallet.

Postat

Musikdator=Asus moderkort+P4=sant 🙂

jag hĂ„ller med claes jag chansar heller inte 🙂

liqwid (oregistrerad)
Postat
Musikdator=Asus moderkort+P4=sant 😳

jag hĂ„ller med claes jag chansar heller inte 🙂

förklara gÀrna vad ni menar med chansa?

Sedan, om du vÀljer moderkort med 939-socket istÀllet för 754, behövs bara en bios-uppgradering för att du skall

kunna köra AMDs dual-core processorer nÀr priserna pÄ dem blivit mer humana.

Om det skulle vara intressant..

Vet inte hur det ser ut pÄ Intel-sidan i det fallet.

Intels dual core verkar vara nÄgot av ett hastverk & har ganska sÄ dÄlig prestanda om man jÀmför med x2. dessutom behövs ett nytt moderkort.

Elvlis (oregistrerad)
Postat

Hej!

Har ocksÄ varit pÄ gÄng att köpa ny dator och AMDŽs Opteron med dubbel processorkÀrna... gÄnger tvÄ verkar ju vara extrema,

lite för dyra Àn sÄ lÀnge men sammantaget i stil med det tredubbla av vad INTEL kan prestera och för oss Cubasare framstÄr

Nuendo/SX ligga i tÀten bÄde vad gÀller 64-bit och dubbla processorer!(?) sÄ Opteron (x4) kan ju kanske bli hur bra somhelst?

Nu nÀr min bÀrbara plötsligt fÄtt glÀdjefnatt och typ dubblat sin processor-kraft (kliar mig oförstÄende i huvudet) sitter jag nog

nu bÄde glad och nöjd med den sÄlÀnge och sparar stationÀr-upggradering tills man vet lite mer (och det kostar lite mindre).

Postat

Hum...en tanke slog mig, hur Àr det med dualcore/hyperthreading för den som kör en drös VST-instrument? Man kan ju tÀnka sig att tvÄ CPU-intensiva VST-instrument skulle klara av att köra parallellt, i vissa program, kanske...?

// David

Postat

Jag har kört Intel innan men gick pÄ en AMD sist efter ha lÀst en hel del pÄ Nuendo forumet dÀr mÄnga rekommenderade just AMD. MÄste sÀga att jag Àr impad över vad den pallar dra.

Gjorde bÄde ljudlÀggning och musiken till en novellfilm jag gjort dÀr jag typ hade en miljard spÄr och den tuggade pÄ fint. Körde Àven tunga orkester samplingar i mÀngder.

Inga problem alls. Sen börjar jag iofs bli trött pÄ Windows XP dÄ jag skaffat en pb och bekantat mig med OSX. Gillade XP nÀr det kom men det kÀnns att sen SP2 kom sÄ fukkar det upp och hÀnder mÀrkliga saker. Buskis! Men det Àr en annan historia. Och det gÀller inte nÀr jag kör Nuendo för dÀr fungerar det felfritt (knock on wood).

Epilog: jag rekommenderar AMD för musik.

Postat

Det beror ju ocksÄ pÄ vad man kör för program. Ta tex CubaseSX3 som Àr optimerat för mac's G5:or och intels P4 Prescott, men jag hittar inget om AMD. Nu vet jag inte vad skillnaden Àr, men det lÄter ju som bÀttre utnyttjande av CPU'ns kapacitet.

Postat

Claes: Jag sitter och vĂ€ntar pĂ„ Asus Premium SLI och sĂ„ fick jag nyss syn pĂ„ ditt inlĂ€gg!?? đŸ˜Č😆😛🙁

Postat
Claes: Jag sitter och vĂ€ntar pĂ„ Asus Premium SLI och sĂ„ fick jag nyss syn pĂ„ ditt inlĂ€gg!?? đŸ˜Č😆😛🙁

Det finns ingen hittills som har fÄtt ordning pÄ SLI-kort tillsammans med musikapplikationer, sÄ jag hoppas att du har öppet köp och kan returnera det...

Det Ă€r helt enkelt inte ens lönt att försöka. 🙁

Postat

Det moderkortet finns inte pÄ marknaden Àn, sÄ som tur Àr har jag inte bestÀllt det! Jag menade att jag har lÀst om det och vÀntat pÄ att det ska slÀppas (tror det blir den 18:e!?), men dÄ fÄr jag börja leta efter ett annat istÀllet dÄ!

Tack för infon iaf! Vilken tur att jag lÀste det hÀr, innan bestÀllningen (knepigt dock att det ska strula med SLI!??)!!!

Postat

Om du skall köra PTLE vill jag varmt rekomendera AMD 64, nÀr man kollar tester pÄ digis duc. Jag har sjÀlv en AMD 64 dator och tycker den funkar enormt bra.

Postat
Det moderkortet finns inte pÄ marknaden Àn, sÄ som tur Àr har jag inte bestÀllt det! Jag menade att jag har lÀst om det och vÀntat pÄ att det ska slÀppas (tror det blir den 18:e!?), men dÄ fÄr jag börja leta efter ett annat istÀllet dÄ!

Tack för infon iaf! Vilken tur att jag lÀste det hÀr, innan bestÀllningen (knepigt dock att det ska strula med SLI!??)!!!

SLI-tekniken Àr helt fokuserad pÄ spel och prioriterar alltsÄ grafiken högst av allt. Det Àr mÄnga (Àven bland de som bygger dedikerade musikmaskiner professionellt) som har testat att köra med sÄdana chipset - och alla har fÄtt ge upp. :rolleyes:

SjĂ€lv kör jag med ett ASUS P5AD2-E Premium, som fungerar ypperligt bra. 😄

Postat

HÄller oxÄ pÄ att kika pÄ ny dator. Lutar Ät en AMD 64 3200+. Mycket prestanda för pengarna verkar det som.

Utdrag frÄn en lÀsvÀrd test:

""

In fact, Athlon 64 3200+ can easily compete with Intel Pentium 4 3.2GHz: the tests prove it hundred percent. Of course, in some applications NetBurst architecture appears more suitable, but there definitely is a number of tasks where Athlon 64 3200+ is an indisputable performance leader.

""

Hela testen kan du lÀsa pÄ:

http://www.xbitlabs.com/articles/cpu/displ...lon64-3200.html

• 2 veckor senare...
Postat

Hej allihopa.

Följer med intresse diskussionen om Nforce4/SLI/AMD64-plattformen. Jag satt pÄ jobbet pÄ midsommarafton (hemskt, jag vet) och var precis pÄ vÀg att bokstavligen klicka pÄ "bestÀll"-knappen för ett Asus A8N SLI Premium, med trevlig tyst heatpipe pÄ nordbryggan och allt, men sÄ kom jag pÄ att det Àr ju faktiskt helg, sÄ min order skulle ÀndÄ inte expedieras förrÀn pÄ mÄndagen. SÄ jag vÀntade, slank förbi pressbyrÄn och plockade upp senaste studio. Ve och fasa! SLI funkar inte med audioapps! I alla fall inte sÄ bra, vad jag förstod. SÄ nu dÄ?

Efter att ha lÀst trÄden hÀr, framför allt Claes inlÀgg, samt snokat runt lite sÄ har jag kommit fram till att följande lÀnkar ger Ätminstone lite kött pÄ benen/dÄliga nyheter:

http://www.rme-audio.de/english/techinfo/nforce4_tests.htm <--Anders Fahléns techinfohörna pÄ RME:s sidor.

samt:

http://www.theinquirer.net/?article=19313 <--- lÀnk som finns i Anders artikel, till en artikel pÄ The Inquirer, om problem med hT i tidiga versioner av Nforce4, som tydligen förbÀttrats avsevÀrt i senare tillverkade chip, samt en hint om relaterade problem med PCIe-bussen, som ocksÄ skulle ÄtgÀrdas.

Med lite tur Àr det kanske sÄ att senare tillverkade modeller av NF4-chipset, med eller utan SLI, kan komma förbi dessa problem, och uppnÄ samma stabilitet som NF3 har (sÄvitt jag har förstÄtt, kör inte AMD sjÀlv, Àn.)? Jag Àr inte tekniskt kunnig nog att reda ut varför SLI-stödet i chipet stör audiohanteringen frÄn ett kort pÄ t ex PCI-buss, speciellt inte nÀr SLI Àr avaktiverat i BIOS, men problem med bandbredden i HyperTransport lÄter ju faktiskt rimligt. Kanske kan nÄgon annan fylla pÄ med fler teorier/tester/erfarenheter.

Och för att avsluta med en frĂ„ga: Vad tusan ska man köra dĂ„?? Nforce4 verkade som himla lovande pĂ„ pappret, framför allt för mig som "semiproffsig" ljudpulare, som bara har rĂ„d att ha en dator, och rĂ„kar gilla spel med trevlig grafik... 😛 Vill dessutom ha sockel 939 samt PCIe-grafik.

Har nog berstÀmt mig för AMD, efter att ha lÀst in mig pÄ problematiken kring NetBurst och intels vÀrmeproblem... Man ska inte behöva 550 W nÀtagg och en kylflÀns pÄ 5 kilo (typ) till en persondator!... tycker jag i alla fall.

Glad midsommar, hoppas nÄgon inttresserar sig för frÄgan fortfarande!

/emil

www.johndear.tk

www.lancasterorchestra.com

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.