Jump to content
Annons

Uppgraderingsdags


egj

Recommended Posts

Tänkte väl ta och uppgradera min rejält trötta dator (Duron 800) för att få nån fart på Cubase... Datorbutiken.com har ju såna här smidiga "uppgraderingspaket" som jag tänkte kanske ta och slå till på... AMD tycker jag också verkar betydligt prisvärdare än Intel, och numera funkar väl AMD lika bra som Intel till musikproduktion...?

I vilket fall som helst så är det som så att Datorbutiken.com har två olika paket med Athlon64 3000 för samma pris, det enda som skiljer verkar vara moderkortet. Båda är Abit, men det sitter två olika chipsets på:

Abit KV8 Pro VIA K8T800 Pro

och

Abit NF8 nForce3

Nu har jag ju grisdåliga erfarenheter med VIA-chipsets sedan förut, så det lutar väl åt nForcet, men jag tänkte bara fråga ifall det är någon som har koll på ifall det är någon egentlig skillnad med aspekt på musikproduktion. 😏

Redigerat av egj
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Passa dig för allt som har med SLI att göra. Dessa Nvidia-chipset är inte kompatibla med någon form av musikapplikationer!!!

VIA är inte farliga längre. De hade något eller några fruktansvärt dåliga chipset för flera år sedan - och det orsakade deras dåliga rykte (som då var välförtjänt). VIA:s gamla dåliga chipset orsakade en hel del dålig cred för AMD-processorerna också, trots att felet egentligen låg hos det gamla chipsetet. Numera ska VIA vara lika tillförlitligt som andra, enligt väldigt många källor.

AMD är erkänt välfungerande i musikapplikationer numera, men VIA:s rykte hänger trist nog envist kvar trots att det saknar relevans numera...

Själv kör jag dock med Intel chipset (ASUS P5AD2-E)... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle vilja bygga en stationär dator med Pentium-M processor för att testa prestanda. Bör kunna vara bland de bättre musikdatorer man kan bygga. Tomshardware har testat att köra Pentium-M med ASUS adapter för att använda dem i stationära maskiner. Det visade sig att man kunde överklocka en Pentium-M till 2.5GHz och att de då många gånger var snabbare än Intel och AMD's snabbaste processorer. Detta trots att de drar hälften så mycket ström och saknar funktioner som de nyaste processorerna har, som SSE3.

Tyvärr är 2.1GHz Pentium-M processorerna lite dyra, annars hade jag inte tvekat att bygga en maskin.

/Majken

Link to comment
Dela på andra sajter

Passa dig för allt som har med SLI att göra. Dessa Nvidia-chipset är inte kompatibla med någon form av musikapplikationer!!!

VIA är inte farliga längre. De hade något eller några fruktansvärt dåliga chipset för flera år sedan - och det orsakade deras dåliga rykte (som då var välförtjänt). VIA:s gamla dåliga chipset orsakade en hel del dålig cred för AMD-processorerna också, trots att felet egentligen låg hos det gamla chipsetet. Numera ska VIA vara lika tillförlitligt som andra, enligt väldigt många källor.

AMD är erkänt välfungerande i musikapplikationer numera, men VIA:s rykte hänger trist nog envist kvar trots att det saknar relevans numera...

Själv kör jag dock med Intel chipset (ASUS P5AD2-E)... 🙂

Okej, tack... Jo, det är ju ett av VIAs buggiga skitchipsets jag sitter på, usch... 😄

Men iaf, vad menar du med SLI? Är nästan helt borta vad gäller de senaste datorerna. Betyder det att detta nForce3-chip är att undvika?

Link to comment
Dela på andra sajter

SLI är när man kopplar ihop två grafikkort.

De hetaste gamer-korten har stöd för SLI, så det är säkert många som rekommenderar dem, eftersom de är snabba till spel...

Problemen uppstår inte bara om man kör med dubbla grafikkort, utan moderkorten som har stöd för SLI är omöjliga att få att köra med musikapplikationer, så står det någonting om SLI i beskrivningen till moderkortet, är det samma sak som en STOR pestflagg!!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Okej, verkar lugnt dock..? Hittar inget om SLI här:

http://www.abit-usa.com/products/mb/produc...ies=1&model=244

Nån annan som kör nForce3-chips med framgång? Borde det vara, det är väl rätt populärt...

EDIT: Och snabba gamerkort blir det inte fråga om, jag har för avsikt att forsätta köra på mitt gamla Geforce2

😄

wicked_s: Nej fan, Estrella ska det vara. Fast frågan är vilket som fungerar bättre att göra musik med? 🙂

Redigerat av egj
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...