Jump to content
Annons

Extern hårddisk, firewire eller usb?


jarvik7

Recommended Posts

Jag ska köpa en bärbar dator att använda för musikinspelning. Saken är den att all min musik ligger på en 120GB disk på min stationära. Tänkte därför köpa en extern låda att bygga in den disken i. Har möjlighet till både usb 2.0 och firewireanslutning på den nya bärbara så jag undrar vilket av dem som är att rekommendera?

Och så en till fråga. Är extern hårddisk lika snabb som en intern IDE och går den använda som primärdisk för ljudspår? Eller måste man spela in på den interna och föra över till den externa osv..?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
micotto (oregistrerad)

Har precis "nyligen" köpt en Maxtor-disk (USB), och jag måste säga att det fungerar förträffligt! Det enda man bör tänka på är USB i bland kan skapa vissa problem, då det ibland är konflikter med annan hårdvara (IRQer...) Så Firewire kanske är snäppet säkrare ändå...

Men som sagt, är väldigt nöjd med min, och kör nu allt från den, dvs. inspelning, VST-instrument, ljudbanker, ALLT! Som nog är den snabb!

Så, lycka till! 🙂

/Michael

www.emkinsmusic.se

emkinsmusic_banner.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Firewire är snabbare och tar ingen processorkraft i anspråk. USB2 något är snabbare (i teorin) på att hantera små datamängder, men det är ju inte intressant.

USB2 har inte en chans mot FW800 😉

FW brukar vara dyrare dock, men är väl å andra sidan säkrare att koppla i kedja. Har inte sett många USB-diskar som har haft mer än en port, medan firewirediskarna kan ha tre stycken, 2 FW800 och en FW400.

Link to comment
Dela på andra sajter

joachime>> jag ska använda sökfunktionen nästa gång så att jag inte upprepar detta misstag.

Hoppas du inte ser mig som forum-fascist nu bara! 🙂

Insåg, när jag själv började använda sökfunktionen, vad många trådar det var som handlade om samma sak. Om alla använde sökfunktionen innan dom postade ett inlägg (vilket aldrig kommer att inträffa) kanske sökfunktionen (och därmed forumet) skulle bli ännu mer givande.

Kanske inte så långt eller komplicerat resonemang egentligen, men det är enklare att skriva: "ANVÄND SÖKFUNKTIONEN!!!" :rolleyes:

Förresten, hoppas du fann något matnyttigt i trådarna jag länkade.

Link to comment
Dela på andra sajter

Köp en Seagate Barracuda IDE och stoppa den i ett externt hårddiskkabinett med både Firewire och USB. 😛

Antingen det, eller en Lacie-disk med FW, är mina tips... 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej!

Varför välja? I princip alla externa hårddiskar jag har tittat in på har BÅDE USB 2.0- och Firewire 400 mbps-anslutning. Diskar med Firewire 800 mbps är oerhört sällsynta än så länge. Det är även meningslöst att köpa till en ny bärbar, eftersom det mig veterligen inte finns en enda sådan bärbar på marknaden som klarar 800 mbps, eller rättare sagt kan utnyttja denna nya kommande standard. Iofs är det möjligt att någon bärbar kan ha Firewire 800 mbps, men om du köper en "vanlig" bärbar så finns det inte på den. USB 2.0 är mer instabil än firewire. USB 2.0 kan variera mellan 50-480 i överföring, medan firewire 400 mbps (även kallad 1394a) håller 400 i överföring. En extern hårddisk är bättre än en intern, du kan förvara den separat av säkerhetsskäl, den är snabbare än en inbyggd i en bärbar normalt är. Själv ska jag sikta in mig på en jätteliten extern LaCie MobileDrive Firewire+USB 2.0 på 80 GB för 2400 SEK, som inte kräver strömförsörjning, alternativt en större extern Maxtor 250 GB för 1800 SEK., som dock kräver strömförsörjning via vägguttag. Synd när allt annat i kedjan kan vara mobilt. Den senare hhd:n är dock billigare, mycket mer lagringsutrymme, snabbare söktid, större buffertminne. Allt detta vägs mot fullständig portabilitet.

😛

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Varför välja? I princip alla externa hårddiskar jag har tittat in på har BÅDE USB 2.0- och Firewire 400 mbps-anslutning. Diskar med Firewire 800 mbps är oerhört sällsynta än så länge. Det är även meningslöst att köpa till en ny bärbar, eftersom det mig veterligen inte finns en enda sådan bärbar på marknaden som klarar 800 mbps, eller rättare sagt kan utnyttja denna nya kommande standard. Iofs är det möjligt att någon bärbar kan ha Firewire 800 mbps, men om du köper en "vanlig" bärbar så finns det inte på den. USB 2.0 är mer instabil än firewire. USB 2.0 kan variera mellan 50-480 i överföring, medan firewire 400 mbps (även kallad 1394a) håller 400 i överföring. En extern hårddisk är bättre än en intern, du kan förvara den separat av säkerhetsskäl, den är snabbare än en inbyggd i en bärbar normalt är. Själv ska jag sikta in mig på en jätteliten extern LaCie MobileDrive Firewire+USB 2.0 på 80 GB för 2400 SEK, som inte kräver strömförsörjning, alternativt en större extern Maxtor 250 GB för 1800 SEK., som dock kräver strömförsörjning via vägguttag. Synd när allt annat i kedjan kan vara mobilt. Den senare hhd:n är dock billigare, mycket mer lagringsutrymme, snabbare söktid, större buffertminne. Allt detta vägs mot fullständig portabilitet.

😛

:musik

Apples powerbooks har FireWire 800 (inte den minsta dock).

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo förresten, min hårddisk är ju redan formatterad och dessutom fylld med känsliga saker. Jag vet att om man köper en tom måste man mounta den och formattera i windows. Om man stoppar min disk i en låda, kommer partitionerna finnas kvar osv.?

Jag vet ju att det funkar så när den sitter internt men inte när den sitter externt...hmm

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man stoppar min disk i en låda, kommer partitionerna finnas kvar osv.?

Ja. Alla partitioner kommer dyka upp i Windows som vanligt.

Enhetsbokstäverna (E: F: osv.) kan ju vara annorlunda, men alla partitioner och alla filer finns där!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...