Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Dream Theater's nya album "OCTAVARIUM" slÀpps 7:e Juni

de fÄr ni inte missa alla progrockers ute pÄ forumet!

dessutom spelar dom pĂ„ SRF 10 juni i Sölvesborg. :rolleyes: sen bĂ€r det ivĂ€g till Hovet den 29:e september.. kĂ€nns hĂ€rligt!! 🙂

/kirtaphus

Annons
Postat

Jag tycker Dream theater har gÄtt och blivit trÄkiga pÄ Àldre dar. Tycker ex-keyboardisten Kevin Moore gör mer intressant musik nuförtiden.

Fast man vet ju aldrig.. nÄgonting kan ju ha hÀnt pÄ denna nya platta.

Postat

Har lyssnat pĂ„ den för lĂ€nge sedan. Tycker de bara gĂ„r ner sig :/ Nu försöker de tydligen göra pop enligt mig, en lĂ„t kan du lika gĂ€rna höra pĂ„ radion. Hela lĂ„ten Ă€r helt oprogresiv och lebrie sjunger vĂ€ldigt poppigt pĂ„ den 🙁

Dream Theater - [Octavarium #04] I Walk Beside You <-

Har inte orkat lyssna mer pĂ„ plattan annars...men den Ă€r vĂ€l lite som förra fast mer poppig.. de har ett lite mer avskalat sound pĂ„ denna med 😆

Postat

HÄller med om att Dream Theater har ballat ur lite det senaste, men det Àr alltid kul att se vad en sÄn bunt duktiga musiker kan hitta pÄ för nÄgot. SÄ jag mÄste absolut kolla in den i alla fall.

Postat

Hörde Mullmusslers andra platta i helgen, knÀckande bra! Varför Labrie inte Àr en större kreativ kraft i Dream Theater övergÄr mitt lilla förstÄnd. NÄgra av sakerna jag hörde var fullstÀndigt genialiskt jÀttebra!!! Ni som tycker DT ballat ur lite pÄ sistone borde lyssna pÄ detta. Om Ni frÄgar mig Àr det Ät detta hÄll DT borde gÄ.

Postat

Gillar knappt en det Ă€ldre materialetheller 😉 , men Ytse Jam, Pull me Under och nĂ„gra andra kanonlĂ„tar har de gjort....

Skall nog ta mig en titt pÄ sweden rock, och sedan tröttna efter ca 30 min och gÄ och kÀka en vildsvinskebab istÀllet.....

Postat

Klart man inte missar en DT-platta..

HÄller inte med den allmÀnna uppfattningen om att de blivit trÄkigare pÄ de senare plattorna, definitivt mer svÄrlyssnat men tar man sig igenom de första tre-fyra lyssningarna Àr de helt klart i klass med tidigare alster.

För övrigt har jag hört mÄnga som sagt att de hört Octaviarum för lÀnge sen och att den Àr mycket poppigare och trÄkig, problemet Àr bara att det man fÄr ner frÄn DC++ nÀr man tankar "Octaviarum" med rÀtt lÄtnamn och allt i sjÀlva verket Àr LaBrie's soloplatta..

Postat (redigerat)

Ok, ja jag fick tag pÄ den riktiga igÄr. Kan hÄlla med om att det Àr mer poppigt och trÄkigare, vilket jag iofs tyckte om Train of Thought ocksÄ (nja, trÄkigare iallafall) efter första gÄngen jag hörde den, sÄ jag har fortfarande hopp om att Àven den hÀr skivan kan vÀxa en hel del.

Redigerat av Bunga
Postat

Jag har bokat stÄplats nu till Hovet i alla fall.

Hoppas bara det blir lite bĂ€ttre publik Ă€n förra gĂ„ngen. 🙂

Postat

Jag tycker att pojkarna legat av sig rejÀlt. Har sett dem live tre gÄnger och gillar de Àldre plattorna men förstÄr mig inte alls pÄ de nyare. Images & Words och Awake Àr tokbra skivor, men Àven Falling Into Infinity och Metropolis part 2. Efter det har det bara gÄtt utför. Var pÄ Touring Into Infinity turnen och förutom att keyboardisten var en plÄga sÄ var det riktigt bra, likasÄ Metropolis part 2. Six Degrees Of Inner Turbulence förstod jag mig dÀremot inte alls pÄ och den enda behÄllning med att se det live var de gamla lÄtarna. Train Of Thought tyckte jag bara var riktigt trÄkig och intetsÀgande. Hoppas att de rycker upp sig för de har helt klart gjort en nÀve riktigt bra lÄtar.

/Majken

Postat (redigerat)
Jag har bokat stÄplats nu till Hovet i alla fall.

Hoppas bara det blir lite bĂ€ttre publik Ă€n förra gĂ„ngen. 😄

Var kan man boka biljetten, och var ligger Hovet?

Edit:jag har hittat det, kollade upp pĂ„ ticnet.se 🙂

Redigerat av Zando
Postat

Ingen som lyssnar pÄ Chroma key?(ex-keyboardisten Kevin Moore's nya projekt)

Jag tycker det Ă€r sanslöst bra musik. Kolla pĂ„ www.chromakey.com (japp jag fĂ„r provision pĂ„ hans sĂ„lda plattor 🙂 ).

NÄgon hÀr pÄ forumet rekommenderade Imogen Heap och Frou frou. Tyckte deras musik pÄminnde om Chroma key.

Hans nya musik Àr dock inget att ha om man förvÀntar sig farlig progg-metal.

Postat

Stolle: MĂ„ngen tack, hade helt missat att karln slĂ€ppt en ny platta 😄

Första plattan gillade jag och kanske speciellt singeln Colorblind och uppföljaren pĂ„ Space Dye-Vest, On The Page. Det var förresten jag som tipsade om Frou Frou 🙂

/Majken

• 3 veckor senare...
Postat

Har aldrig hajat Dream Theater, tycker mest det handlar om teknisk uppvisning mer Àn schyssta lÄtar. NÀ dÄ Àr Spock's Beard bÀttre, helt insnöad pÄ dom för nÀrvarande.

Postat (redigerat)
NÀ dÄ Àr Spock's Beard bÀttre, helt insnöad pÄ dom för nÀrvarande.

Roligt, en frÀnde! Lyssna dÄ ocksÄ pÄ Transatlantic, men skippa Neal Morses soloskivor som Àr vÀldigt nollstÀllda.

NÀr det gÀller Dream Theater tycker jag det mesta Àr trist förutom Falling into infinity och Six degrees. DÀr finns det intressanta lÄtar. Allt förstörs dock av sÄngaren, som lÄter som en 80-talskopia pÄ nÄgon 80-talssÄngare.

En skiva som Àr bra första gÄngen man hör den hÄller oftast inte i lÀngden. En skiva som dÀremot Àr rent motbjudande i början varar livet ut, som farmor brukade sÀga.

Edit: komplettering.

Redigerat av northpaw
Postat

LÄt nr 4 "I walk beside you" pÄ nya DT tycker jag faktiskt Àr bra rakt igenom. Jag fÄr konstigt nog vÀldigt mycket Kent kÀnslor av verserna i den lÄten...

Postat (redigerat)

Den nya Àr klart popigare inte lika tung som ToT, Mer Ät Film-musik och snygga melodier. Men bra vÀl genomtÀnkta lÄtar. Lyssna bara pÄ titelspÄret Octavarium 24min

MÄnga sÀger att dom gamla plattorna var bÀttre frÄn 91-94 Men dom vill utvecklas som musiker och provar nya vÀgar hela tiden med progressiva influenser. Det Àr vÀl bra kolla Yngwie som tjatar med Harmonisk-moll solon i ca 10-15 platter.. och alla lÄtar lÄter lika.

NĂ€ tur att nĂ„got band vill utvecklas och inte Ă€r rĂ€dd för att prova nya ideĂ©r. 😆

Redigerat av kirtaphus
Postat

Hmmm... jag tycker snarare att DT INTE utvecklas och testar nya idéer.

Dom försöker i mina öron fortfarande vara "progressiva" pÄ samma sÀtt som pÄ de gamla skivorna.

Hur kan man vara ett progresivt band om man inte progresserar?

NÀr Images and words och Awake kom sÄ kÀndes musiken vÀldigt nyskapande. Jag hade iallafall aldrig hört nÄgot liknande innan. Nu finns det progressiva metal band i var och varannan replokal som lÄter mer eller mindre likt DT.

Det kÀnns som om alla vet vad som behöver finnas med i en lÄt för att det skall vara preogressiv metal. Detta tycker jag helt och hÄllet gör att det inte lÀngre Àr progressivt.

DÀrför tycker jag att det Kevin Moore gör med sitt projekt Chrome key kÀnns mycket mer progressivt Àven om han inte vill kalla sin musik det.

Jaja, lite hastigt utslÀngda tankar sÄ hÀr framÄt natten.

MVH:Kristoffer

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.