Jump to content
Annons

Frost, Dell eller nåt helt annat?


erisja

Recommended Posts

Tänkte köpa en bärbar dator och önskar synpunkter från detta visa forum! Planen är att spela in audio på två kanaler (gitarr och sång) och sedan lägga på lite audiospår i efterhand. Arbetet sker i Cubase. Förutom musik vill jag även att den ska duga till annat... som ljudkort tänker jag mig ett Firewire M-audio 41.0

Ett alternativ är en Dell inspiron 6000 med följande spec:

- 60 Gb (7,200rpm) IDE Hard Drive

- 512MB 400MHz DDR2 RAM (2x256)

- Intel® Pentium® M processor 730 (1.60GHz, 2MB L2 cache,533MHz FSB) ATI X300 grafik

- 24x CDRW/24x DVD Combo Drive

Pris runt 15000 kr

Ett annat alternativ är Frost ACM Mobile

- Pentium M 725 2MB Cache (1.6 GHz)

- 512 Mb PC2700 RAM (1x512)

- DVD/CDRW Combo

- 60 Gb 7200 varvs hårddisk 8Mb

- 15.1" SXGA skärm i 1400*1050 upplösning

- Dualview ATi Radeon 9600 grafik 64 Mb GRAM

- TV-ut

- 100Mbit LAN

- Firewire, 3xUSB 2.0

- Audiooptimerat Windows XP Pro med flerspråks stöd.

Denna går på 19995 kr

Finns det några andra bra bärbara som kan rekommenderas? Är inte helt bekväm med Mac-världen även om dom gör snygga saker...

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hejsan!

Skulle själv aldrig köpa bärbart till musikdator, men om man vill ha ett transportvänligt alternativ så är det ju det som gäller. Dell tycker jag är bra dator för pengarna, tänk dock på att installera om den direkt, eftersom det ofta är "fel" på ghostningen av image-filen från fabrik (de kollar bara så att datorn startar, inget mer). Du bör också pula in så mycket RAM som du har råd med, men minst 1024, helst mer, fast det beror ju också lite på vad för program du kör och antal samtidiga ljudspår etc . Har själv ett m-audio fw410 vilket jag är super-nöjd med, synd bara att jag köpte det strax före prissänkningen 😳

<peAk eXperience>

edit: Ja, just det, ljudkortet kräver ju firewire. Bäst är det då med 6-pins som klarar att leverera ström i fw-kabeln så att du slipper en extra strömadapter. Annars följer det med en 6-> 4 pins adapter med kortet, men då måste du köra med strömadapter till kortet. Oftast sitter det ju (väl?) 4-pins fw på bärbara.

Redigerat av pXp
Link to comment
Dela på andra sajter

Oavsett vilken du väljer, skulle jag valt att slänga på minst 512 meg ytterligare i internminne. Dell D400 fick bra kritik när den var aktuell, men generellt skulle jag också vara lite försiktig med Dell och kolla extra noga innan. Trippelkolla att grafiken inte använder delat minne, kolla också upp vilka firewire-kretsar som sitter i och vilken irq den ligger på (och att eventuella krockar inte inverkar på ditt arbete) mm.

Bästa hälsningar,

.björn.

Link to comment
Dela på andra sajter

...kolla också upp vilka firewire-kretsar som sitter i och vilken irq den ligger på (och att eventuella krockar inte inverkar på ditt arbete)

Hur kollar man upp eventuella krockar innan man beställer en Dell?

Link to comment
Dela på andra sajter

:::::::::::::::::::::::::::::::::THIS IS A WARNING::::::::::::::::::::::::::::::::::::::

::::::::::::::::::::::::::::::::::::::INTE DELL:::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::

Får man be om en mer beskrivande förklaring och förslag på alternativa lösningar? 😛 Andra märken/modeller?

Om man köper en Frost... finns det nackdelar med att den audioanpassad? Det borde ju betyda att något annat fått stryka på foten. Frågan är vad? Är Frost fullt duglig på andra områden?

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad ska du ha den till mer än till musik?

Egentligen inga jättekrävande saker: lite Pagemaker, bildbehandling, ordbehandling, surfande, ladda ner lite grejer, kolla nån film kanske.

Jag är ju inget spelfreak som tur är så där sparar man ju en del kapacitet...

Link to comment
Dela på andra sajter

Lavrell: Som nöjd dubbel G5 ägare så håller jag givetvis med dig om din rekomendation däremot

så är det ju diskutabelt hur portabel 20 kg dator är och det utan skärm. 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Lavrell: Som nöjd dubbel G5 ägare så håller jag givetvis med dig om din rekomendation däremot

så är det ju diskutabelt hur portabel 20 kg dator är och det utan skärm. 😄

<*ställer sig i skamvrån*>

hahahahh!

ojdå då läste jag inte att det skulle vara bärbart 🙂

</*ställer sig i skamvrån*>

Link to comment
Dela på andra sajter

Får man be om en mer beskrivande förklaring och förslag på alternativa lösningar?  Andra märken/modeller?

Sök här på forumet.......finns ett gäng trådar om dell o frost!

Redigerat av Tomazo
Link to comment
Dela på andra sajter

Elvlis (oregistrerad)

Hej!

Dell har dåligt rykte! Dom sägs b.l.a. använda motsatsen till kvalitetskomponenter! Sett till enbart "prestanda" var Dell ovan väldigt dyr!

Har sett bärbara ifrån HP, Acer, Toshiba, Fujitsu Siemens med samma spec för under 10,000 kr! Skulle själv satsat på 1 GB i internminne!

Sen finns det två andra valmöjligheter istället för standard-bärbara à 2.7 kg med 14.4"-skärm!

Bärbra med riktig arbetsskärm i form av 17"-widescreen 😉! Eller på riktigt bärbar 1.1 kg´s 😮!

Redigerat av Elvlis
Link to comment
Dela på andra sajter

Detta brukar jag säga till mina kunder som står i begrepp att skaffa en bärbar dator:

Har du riktigt bra koll på vilka komponenter som fungerar bra ihop och är beredd att lägga ner tid på att optimera din dator på rätt sätt? Då kan du säkert hitta en billigare dator än Frost som räcker till ditt ändåmål. Men...

Vill du slippa oroa dig för att datorn inte ska fungera med ditt ljudkort och dina musikprogram är Frost ett jättebra alternativ. Och även om datorkraften kanske är mer än vad du behöver just nu, vad händer när du vill använda ett par mjukvaruinstrument till, eller behöver använda fler audiospår? Låt inte snålheten bedra visheten, för det brukar bli kostsamt i längden.

Har du förresten kikat något på en PowerBook? En 15" Combomodell med 1GB internminne får du för 20.185:-.

Redigerat av Janne Johansson
Link to comment
Dela på andra sajter

Tackar för alla goda råd! Jag har nu börjat luta starkt åt att skippa Dell och kanske rent av köra på en Powerbook 1 Gb enligt tipset ovan. Jag känner att jag inte har någon lust att hålla på och mecka med datorn för att få saker att fungera. Det är helt klart värt några tusenlappar att det flyter direkt. Att Mac ser ut som dom gör att ju ingen nackdel heller...

Shit, det som började som en tanke på en hyfsat billig laptop slutar nu med ett jävulskt pengaflöde!

Link to comment
Dela på andra sajter

Min Dell Latitude har fungerat bra hittills (den är c:a 1 år gammal nu), och även tillsammans med M-Audio Firewire 1814. Den är ganska tyst också. Det enda var väl att senast jag skulle spela in så fick jag köra den på batteri eftersom den levererade störningar på elnätet vilket fortplantade sig i PA:t...men batteriet håller ju några timmar, så det gick bra det också.

// David

Link to comment
Dela på andra sajter

Elvlis (oregistrerad)

Hej!

Om "Planen är att spela in audio på två kanaler (gitarr och sång) och sedan lägga på lite audiospår i efterhand. Arbetet sker i Cubase."

- så är ju en 6000kr´s laptops processorkraft/hårddiskprestanda, osv mer än tillräcklig och jag skulle börja med en sån och bekanta mig

samt då ha kvar +20,000 kr´s dator-investerningen! Sitter sjäv med "lånad" dator, billigt externt ljudkort och 695 kr´s mikrofon och smider

Stora planer för mina riktiga musikinvesterningar 😉 ångrar inte en sekund att jag väntat! Inser mer och mer vad jag verkligen vill ha sen!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag planerade mina inköp minutiöst hela våren, gick kurser i Cubase (borde läst Logic istället) och i Inspelningsteknik. Sen köpte jag allt jag räknat ut att jag behövde på en gång. På detta sätt har jag inte köpt nånting onödigt och behöver inte uppgradera något på ett bra tag. Mitt kalas gick på lite under 40k och det var värt varenda öre.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu är det avgjort. Gulp! Det blev en Dell Inspiron 6000 (testvinnare i PC för Alla). Jag tycker att det blev mycket dator för 12500 kr. Hoppas bara att det funkar:

1 Gb RAM

128 Mb ATI Mobility grafikkort

60 Gb (7200 rpm)

DVD-brännare

Intel M 1,6 Ghz

Sedan ett M-audio Firewire 410.

Nu vill jag inte ha några negativa synpunkter!

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu vill jag inte ha några negativa synpunkter!

Kan bara inte låta bli att säga att 60 Gb är lite för lite om du ska spela in mycket audiospår. Disken blir snabbt full (tänk på att OS:et ska få plats också).

så köp en extern hårddisk så börjar det likna nåt eller lämna tillbaka och byt upp dig mot en Powerbook

sorry kunde inte låta bli 😉🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Om laptopstudios: funderar även jag starkt på en iMac eftersom PC:n väl i grund och botten är en kontorsmaskin som till nöds går att göra musik med, typ.

Någon därute som använder iMac med externt ljudkort och var är erfarenheterna?

Söker ett externt ljudkort som drivs via FW och har insertjackar för att koppla in t.ex. en extern hårdvarukompressor. M-box har ju det, men finns det andra alternativ?

Har du tid så skicka gärna svar direkt på mailen: sk@artecon.se

Link to comment
Dela på andra sajter

Elvlis (oregistrerad)

Hej!

Nej vad man bör ha är Verari Systems™ 64-bit DAW* med dubbla AMD Opteron processorer, fast vid närmare eftertanke är nog den...

... ändå i mesigaste laget så istället blir det nog en Octet™ med 128GB of memory built on eight AMD Opteron 850 Series processors"

När vi talar 128 GB så talar vi inte hårddiskens minne utan till detta ändamål tar vi väl en 4TB-disk eller fem 😎!

* The Verari Systems 64-bit Digital Audio Workstation (DAW64™ ) is a 4U rack-optimized system designed specifically to meet the most demanding

high-end digital audio processing, editing, and mastering needs in a professional studio environment. Until now, hardware-based digital audio solutions

costing ten's of thousand of dollars were necessary to handle the processing power required to handle professional, realtime audio processing tasks in

the music industry. The DAW64 delivers a quantum reduction in the cost of entry to this level of digital editing performance and capability.

Link to comment
Dela på andra sajter

Planen är att spela in audio på två kanaler (gitarr och sång) och sedan lägga på lite audiospår i efterhand. Arbetet sker i Cubase.

Tror att du valde hyggligt ändå till slut - dina inspelningskrav på datorn är ju (ännu) inte så höga i sammanhanget. För detta ändamål borde en Dell räcka. Bättre att lägga lite extra på en riktigt bra mick som håller för de ljudinspelningar du vill göra, och en bra mickförstärkare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...