Jump to content
Annons

Momsfråga


Tokas

Recommended Posts

Till och från så har man i tankarna att göra ett företag av sin studio.

Dock så har jag aldrig fått klarhet hur det blir med momsen. Enligt Skatteverket så betalar man 6% moms när det gäller upptagning av ljud, men stämmer det överrens med studioinspelning?

Jag har hört mig omring på två olika skatteverk, och båda säger olika. 😉

En tanke som också slagit mig är att om man skapar en förening och gör det som en föreningsverksamhet, kanske det då kan gå under Kulturskatten, som ligger på 6%.

Någon som kan göra någon klarhet i denna soppan? 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hej, jag är precis i startgroparna med mitt företag som innefattar studioverksamhet och musicerande. Jag är absolut ingen expert men jag tror att det är 25% på produktion och 0% på tex konsert etc. Jag har läst lite och rådfrågat alla polare som har företag och det hela känns lite luddigt faktiskt men om du alltid fakturerar + 25% moms så är du ju safe.

Link to comment
Dela på andra sajter

Under den tiden jag drev min studio som ett företag så fakturerade jag med 25%moms eftersom den tjänsten jag sålde, dvs inspelning, inte var belagt under 6% som kultur går under,

/M

Men just det där är ju riktigt luddigt, för under 6% står faktiskt "Inspelning av ljud", och det är inte under kulturmomsen.

Det känns ju jäkligt tråkigt att höja priset bara för att ingen egentligen vet vad som egentligen gäller.

Link to comment
Dela på andra sajter

Eftersom det är en tjänst du säljer, så bör det rimligen vara 25% moms.

HÄR finns de grova riktlinjerna.

Skattesatsen 6 % gäller för upplåtelse eller överlåtelse

av rättighet till att i ljud eller bild spela in ett framförande

av ett litterärt eller konstnärligt verk med en

utövande konstnär.

Står att finna i DENNA broschyr.

Jag tolkar det som att det bara gäller om artisten säljer rätten att spela in ett liveframträdande.

Det gäller alltså inte när du ska fakturera artisten för att du gör en inspelning, eftersom det inte är du som är den utövande "konstnären".

Jag kan ha fel, men så uppfattar jag det i alla fall...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag fakturerar 25% moms för inspelning eftersom det är en tjänst jag säljer precis som Claes säger.

Samma sak gör bröderna Tägtgren som driver Abyss-studios.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det hela beror helt och hållet på vilken typ av verksamhet du tänker bedriva. Om det rör sig om ett AB alternativt HB är det moms på 25% som gäller. Om du tänker bedriva en "enskild näringsidkare" eller dylikt är du skattefri så länge du inte tjänar mer än 20 000 kr om året. Alla företagsformer där du registrera dig och har en kontinuerlig inkomst är du tyvärr skattepliktig med 25%.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det hela beror helt och hållet på vilken typ av verksamhet du tänker bedriva. Om det rör sig om ett AB alternativt HB är det moms på 25% som gäller. Om du tänker bedriva en "enskild näringsidkare" eller dylikt är du skattefri så länge du inte tjänar mer än 20 000 kr om året. Alla företagsformer där du registrera dig och har en kontinuerlig inkomst är du tyvärr skattepliktig med 25%.

Det är nog en sanning med modifikation... Det du säger gäller egentligen väl bara för "Hobbyverksamhet" - och inte "Enskild firma"...

Om man inte har F-Skatt, så måste kunderna betala arbetsgivaravgifter, förutom då förstås själva kostnaden för inspelningen. Om man dessutom avser bedriva "aktiv verksamhet", dvs att verksamheten baseras huvudsakligen på eget arbete eller att man lägger minst 500 timmar/år i verksamheten, är det större fördelar att registrera firma, eftersom man kan dra av moms på inventarier man köper in etc...

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man dessutom avser bedriva "aktiv verksamhet", dvs att verksamheten baseras huvudsakligen på eget arbete eller att man lägger minst 500 timmar/år i verksamheten, är det större fördelar att registrera firma, eftersom man kan dra av moms på inventarier man köper in etc...

Helst seriöst.

Att starta enskild firma som går back måste vara det lönsammaste jag gjort på länge.

Många tusen tillbaka blir det.

För att inte tala om räntorna på summan som företaget är skyldig mig.

Redigerat av brojd
Link to comment
Dela på andra sajter

Om man dessutom avser bedriva "aktiv verksamhet", dvs att verksamheten baseras huvudsakligen på eget arbete eller att man lägger minst 500 timmar/år i verksamheten, är det större fördelar att registrera firma, eftersom man kan dra av moms på inventarier man köper in etc...

Helst seriöst.

Att starta enskild firma som går back måste vara det lönsammaste jag gjort på länge.

Många tusen tillbaka blir det.

För att inte tala om räntorna på summan som företaget är skyldig mig.

Så kan man ju också se på det... 😐

Du kan dock bara dra av förluster i firman mot annan inkomst under de första 5 åren (efter de 5 inledande åren måste eventuell förlust rullas framåt och dras av mot framtida vinst när sådan uppkommer) - om du inte enbart sysslar med "konstnärlig verksamhet", där man kan göra förlustavdrag hur länge som helst.

Jag kan nog inte hitta någon egentlig anledning till varför man inte skulle registrera firma om man har någon form av verksamhet...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...