Jump to content
Annons

Ändra tonart på sången!?


Nightroad

Recommended Posts

Jag behöver ett bra tips!

Det är så att jag har gjort en låt och med hjälp av en sångare har jag sedan spelat in sång på låten. Problemet är att jag har upptäckt att låten får ett otroligt lyft om jag höjer tonarten en halv ton i sista refrängen. Att höja tonarten på musiken är inget problem då samtliga spår består av midispår. Men hur ska jag göra med sången?

Använder jag "pitch shift" så börjar ju sångaren att låta "smurfig". Vet någon om "Autotune" möjligen kan hjälpa mig att byta tonart utan att man märker någon skilnad? Har använt det programmet ett tag nu men är ej riktigt hemma på det ännu. Allternativet är att ta hit sångaren igen och lägga refrängen på nytt men det kostar tid. Tid som jag inte har...

Jag skulle vara mycket tacksam för alla tips jag kan få! / Nightroad 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Celemony Melodyne är precis vad som behövs i ett sådant läge. 😄

Ny, bantad version är på väg vilken dag som helst, om man inte behöver fixa till mer än ett spår i taget. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Öhh ... Melodyne är visserligen lysande, men jag tror att ett ny inspelning av sången ger bäst resultat. Jag har lajat runt en del med Melodyne och visst får man bra resultat för det mesta, men inte alltid!

Link to comment
Dela på andra sajter

Öhh ... Melodyne är visserligen lysande, men jag tror att ett ny inspelning av sången ger bäst resultat. Jag har lajat runt en del med Melodyne och visst får man bra resultat för det mesta, men inte alltid!

Håller med...jag har använt Melodyne en del, mest för att korrigera sura toner, och visst går det att få riktigt bra resultat, även när man ändrar tonhöjd, men äkta är äkta...

...själv har jag bestämt mig för att lära mig sjunga ordentligt eftersom jag planerar att börja trubadura lite på amatörnivå och tänker därför sälja mitt Melodyne Cre8...om det skulle vara intressant finns en annons på den nystartade www.diskant.se... (om nu sådan reklam kan vara tillåten...)

/Jan Olof

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...