Jump to content
Annons

Sverige - Dyrast i världen...


StarCruiser

Recommended Posts

Pengarna brände som vanligt i fickan i slutet på året, så jag bestämde mig för att investera i lite syntpluggar - Absynt, Trilogy och B4 stod på önskelistan.

Så jag surfade runt för att hitta ett bra pris, helst i Sverige. Jag kom fram till 2 ganska graverande faktum:

1) I Sverige har alla handlare i princip exakt samma pris. (kartellbildning?)

2) Det är absolut dyrast att handla i Sverige. Priser i t.ex. Tyskland eller Storbritannien är 25 - 40 procent billigare!!

Två saker slår en:

- Varför är vi dyrast? (Momsen räcker inte som förklaring).

- Kommer svenska musikaffärer att sluta som musikernas "Lanthandel", där man köper lite strängar, men att kapitalinköpen får göras i Tyskland?

Är det någon mer än jag som helt gått över att köpa mjukvaror utomlands?

//Mvh Magnus

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Håller med!

Det gäller dom flesta musikprylar, och det e jävligt tråkigt att det ska vara så. T.ex en Technics sl1200 är 1500 kr billigare att köpa från Tyskland än Sverige.

ESI nEar från samma webbutik (www.thomann.de) kostar 2000...för ett PAR (typ 3500 här hemma)

Nu var det i och för sig hårdvara jag räknade upp här, men ändå tycker jag det är skumt att det ska vara så stor prisskillnad.

Link to comment
Dela på andra sajter

http://vstforum.clubcubase.net/index.php brukar dessa diskussioner dyka upp ibland. Eftersom representanter för en stor svensk grossist, samt en och annan handlare är medlemmar på forumet kan man få deras sida av storyn också.

Det brukar väl mynna ut i att man - om man väljer att "handla utländskt" - går miste om svensk support och enklare hantering vid garantiärenden om det skulle behövas, vilket ju onekligen är en konsekvens man får ta. Dessutom anser många att man ska pruta om man handlar svenskt. Hänvisa till en vara hos exempelvis Thomann och fråga om handlaren kan tänka sig att gå ned i pris. Generellt verkar handlarna klaga över små marginaler så jag vet inte om det är så effektivt. Det kan ju också förklara att det ser ut som kartellbildning: Handlarna kan helt enkelt inte pressa mer.

Själv har jag köpt en gitarr av Thomann. Den kostade 7 500 inklusive frakt och svensk moms. Här hemma hade jag fått betala nästan 9 000 för samma gitarr. Då är skillnade helt enkelt för stor (även om just en gitarr är lite av en chansning att köpa "osedd"). Å andra sidan valde jag att köpa mitt UAD-1-kort av en svensk handlare. Anledningen var den prissänkning som dessa kort nyligen fick i Sverige. Från 9 000 till 7 000 vilket innebar ungefär samma pris som Thomann.

Jag kan tänka mig att din teori om "musikernas lanthandel" är fullt möjlig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej,

jag har också haft diskussionen med min lokala handlare - som jag känner väl efter 20 års kontinuerligt handlande. De säger också att de inte har några marginaler. Framför allt säger de att de inte FÅR sänka priset, då blir grossisten sur!!! (Är detta lagligt?)

Angående svensk support - vilken bullsh*t!!! Alla de gånger jag varit i kontakt med svenska grossister har JAG varit den som fått förklara hur det funkar - inte tvärtom. Dessutom tror jag att de flesta söker sin information på tillverkarens supportsidor, det är ju DÄR man får bäst hjälp.

Sedan det här med garanti - på vilket sätt har jag garanti på mjukvara?

Nej, låt mig ställa en öppen fråga: Vad tillför den svenska grossisten av ex.vis Absynt mig som konsument?

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej, låt mig ställa en öppen fråga: Vad tillför den svenska grossisten av ex.vis Absynt mig som konsument?

Nej, grossisten hjälper dig nog inte så mycket. Däremot tar ju (förhoppningsvis) den svenska handlaren sitt ansvar om din produkt har något fel. Att det handlar om mjukvara utesluter inte möjliga produktfel även om det väl inte är direkt vanligt. En sådan reklamation bör gå smidigare (läs snabbare) om du har att göra med din lokala handlare. Jag säger alltså inte att en utländsk handlare inte tar ansvar, men proceduren kan bli krångligare. Det är ju en avvägningsfråga: Visst, jag får produkten billigare, ibland tom mycket billigare, men om olyckan är framme så kan det bli bökigt. Men mjukvara är lite speciellt och inte lika känsligt som hårdvara.

Jag håller med om att supportargumentet är rätt svagt eftersom den support man kan få på Internet - antingen på fristående forum som detta, eller på tillverkarens hemsida - många gånger är betydligt bättre.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det där du säger med att svenska handlare har samma pris har jag funderat mycket över under en tid. Det spelar fan ingen roll var man än kollar pris, det är samma överallt. Jag tycker att det är MYCKET märkligt.

Börjar bli trött på dom svenska priserna. Höll på att kvävas av min egen ilska när jag såg att uppgraderingen till Sonar 3 från Sonar 2 som jag ville ha kostade 169 dollar i USA medan den kostade 2500 spänn i svedala... 🙂

Mvh

/Mats

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vill inte hålla med om att allt är så mycket dyrare här. Jag körde en koll på de senaste grejerna jag köpt dvs digi 002 rack och Tanoy reveal active och de kostade mer på thorman än vad jag betalade för dem här hos Estrad i KD. Jag betade 16400 för rubbet plus ett rack och lite kablage samma grejer gick på ca 18000 där. Dock måste man alltid komma ihåg att pruta. Jag kan ha fel men så gått som alla musikkedjor har en viss % som dom kan dra av nästan och ända vara glada. Jag har för det mesta lyckat att få mellan 10-25%. Helt klar är dock att några jvla listpriser har man inte råd att betala.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det här var minsann en intressant diskussion! Jag skulle vilja föra in ytterligare ett perspektiv:

"Musikinstrumentindustrins utarmning av instrumentens kvalitet"

Det handlar om att instrumentutvecklarna är (eller känner sig) tvungna att producera produkter som vem som helst kan hinna bli köpsugen på vid ett besök på musikaffären under skolans lunchrast. Marknadsbilden tillåter inte längre produkter med mera djup som skulle kunna erbjuda mer erfarna musiker bättre uttrycksmöjligheter. Detta av två skäl: (1) bättre instrument tar längre tid än en lunchrast att sätta sig in i och förstå hur bra de är samt (2) de musiker som har tillräcklig erfarenhet/vision att göra något orginellt med sådana högkvalitativa instrument har blivit en mindre del av det totala antalet konsumenter i musikhandlarnas kundregister.

Jag menar inte att antalet kreativa musiker har minskat, snarare att antalet hobbymusiker har ökat lavinartat. Och det är ju ett känt faktum att en och annan köper på sig musikutrustning "för att testa sin talang" bara för att efter några år sälja rubbet. Inget negativt sagt om detta, nej då, men det olyckliga är att musikinstrumentindustrin hakar på denna trend för att de helt enkelt måste maximera sin vinst, precis som alla andra näringsidkare i en marknadsekonomi.

Vad får detta för konsekvenser då? Jo, jag tror också på StarCruisers teori om "Lanthandels-syndromet". Dessutom tror jag att riktigt bra instrument snart kommer att säljas via andra kanaler än detaljisterna, förmodligen via Internet. Själv har jag nyligen sett ett skräckexempel i hanteringen av Gibson Echoplex som under snart tio år varit ett unikt elektroniskt looping-instrument. Först droppade Gibson/Trace Eliot i London produkten och sedan Luthman Scandinavia här på hemmaplan. Och detta samtidigt som musiker världen över skriker efter en egen Echoplex. Via epost-listor tipsar man varandra om att det finns "några ex i London att köpa privat" etc etc. Samtidigt fortsätter detta instrument att produceras av en liten grupp människor utrspridda över flera kontinenter (ursprunglige uppfinnaren, teknikern som Gibson sparkat samt några entusiaster). Denna kärngrupp har via nätet direktkontakt med kunder/användare och betatestare av vilka flera är framstående musiker som medverkar på flera skivsläpp av global toppnivå. Och handlarna bestämmer sig vid en lagerhållning på minst 200 nyproducerade instrument att "den inte kan gå med vinst". Konstigt va? I Storbritannien började man sälja den på nytt men då satte handlarna ett så högt pris att folk istället ber nätkompisar i staterna att köpa där och skicka över.

Jag tror inte det kommer att skilja så mycket mellan mjukvara och hårdvara i framtiden. Kvalitet och musikalitet är på väg bort från musikhandlarnas diskar. Dit kommer vi att gå för att köpa strängar och mik-sladdar till morgondagens gig, ungefär. Och så kommer musikaffärerna att översvämmas av gamla tanter med konstiga hattar som ska ha "en billig gitarr" till sin dotter-son-dotter.... ;-)

"Men kan Ni vara snäll och stämma den innan Ni slår in paketet?"

Link to comment
Dela på andra sajter

Dreamland Project (oregistrerad)
Jag menar inte att antalet kreativa musiker har minskat, snarare att antalet hobbymusiker har ökat lavinartat. Och det är ju ett känt faktum att en och annan köper på sig musikutrustning "för att testa sin talang" bara för att efter  några år sälja rubbet. Inget negativt sagt om detta, nej då, men det olyckliga är att musikinstrumentindustrin hakar på denna trend för att de helt enkelt måste maximera sin vinst, precis som alla andra näringsidkare i en marknadsekonomi.

Kan du förklara närmare vad du menar med hobbymusiker ?

Jag tolkar det du skriver som att en hobbymusiker är någon som "testar sin talang" för att sedan ge upp. Jag har svårt att se hur den gruppen skulle utgöra någon trend så stor att musiktillverkarna skulle "haka på" och börja tillverka instrument för en ny kundkrets, och frångå kvaliten på sina produkter. En kvalitet som musiker/kunder uppskattar och som gör att ett musikinstrument producerande företag överlever i en stenhård konkurrens.

Jag tror inte jag skulle vilja köpa mig ett riktigt bra och dyrt instrument. t.ex keyboard via Internet, utan att ha fått känna på tangenterna och lyssna på ljuden.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jämför gärna vårt företags priser med resten av europa. Vi har försökt att hålla priser som internationellt gångbara. Så att alla svenska generalagenter skulle bilda karteller är väl att ta i. Jag tycker att prisklimatet i sverige blir vänligare. Men nu är jag inte opartiskt men ville bara upplysa.

Sen hoppas att jag att ni nöjda med den support jag ger i sverige. Men det är klart jag kan inte göra alla nöjda men jag strävar efter det.

Men sen när man jobbar på en ondskeful generalagent så är man alltid mer i skottlinjen än de flesta 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Några små funderingar bara...

Har själv varit och tittat på Thomanns hemsida. Den här gången gällde det studiomonitorer. På de tre, fyra modeller jag tittade på, (prisklass 4-5000:-), skiljde det kanppast något mot priserna i Sverige. Nu hade i och för sig handlarna i Sverige olika typer av "driver" och julerbjudanden, men även jämfört med de ordinarie svenska priserna så skiljde det inte så mycket, kanske mellan 500 - 1200 kr. Den lilla skillnaden kan det kanske vara värt att betala. Nu finns det säkert annat som är mycket billigare i Tyskland. Det har man ju sett på detta och andra forum.

Man kan ju använda sin lokala handlare för att prova och "känna på" instrumentet i fråga, eller vad det nu är man tänker att köpa. Sedan beställer man hem prylen från Tyskland. Kanske inte helt sjysst mot den lokala musikaffären...

Dessutom har jag svårt att helt förstå snacket med att i Sverige erbjuds man support och garanti m.m. från generalagenten eller musikaffären. Erbjuds inte tyska kunder det som handlar i tyska affärer??? Får svenska generalagenter sämre priser på prylarna p.g.a. av för små inköp? Är konkurensen så mycket tuffare i övriga världen och europa och att det är därför priserna är lägre? I så fall skulle jag inte vilja bo på Island... eller San Marino... eller i Andorra...

Vi har hög moms i Sverige, men det kan inte heller vara enda förklaringen. Är de svenska musikaffärerna så hårt beskattade med moms och skatt på vinst och allt annat så att de är därför det är så dyrt här?

Varför har då Tyskland och de flesta andra EU-länderna sprungit förbi Sverige i "välfärdsligan" för åratals sedan? Många länder har ju klart bättre pensionsvillkor, klart bättre vägar, bättre sjukförsäkring o.s.v. Ändå är vi högst beskattade i stort sett i hela världen...

Finns det någon representant från någon generalagent, musikaffär eller från någon anhängare av Göran Perssons skattepolitik som kan förklara detta?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det där du säger med att svenska handlare har samma pris har jag funderat mycket över under en tid. Det spelar fan ingen roll var man än kollar pris, det är samma överallt. Jag tycker att det är MYCKET märkligt.

Börjar bli trött på dom svenska priserna. Höll på att kvävas av min egen ilska när jag såg att uppgraderingen till Sonar 3 från Sonar 2 som jag ville ha kostade 169 dollar i USA medan den kostade 2500 spänn i svedala...  🙂

Mvh

/Mats

Helt rätt är att svensk lagstiftning inte tillåter grossisten att sätta priset. Tror att det står i marknadsföringslagen. På den relativt lilla marknad som sverige ändå är så finns det antagligen ingen aktör i återförsäljarledet som inte vill hålla sig så väl som möjligt med grossisterna.

Däremot skulle man ju kunna tänka sig att en av aktörerna öppnar webbutik och försöker sälja internationellt. Får man upp volymerna kan man ju ställa högre krav på sina leverantörer osv...

//Christian

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan du förklara närmare vad du menar med hobbymusiker ?

"Hobby" har förekommit i västvärlden sedan sent femtiotal. "Att ha en hobby" är att sysselsätta sig med något på sin fritid bara för att man tycker det är intressant, kul och utvecklande. "Hobbymusiker" är man alltså om man försörjer sig på annat sätt än genom musicerandet. Jag skulle tro att den definitionen är vedertagen.

Om jag nu ska gå in på "vad jag menar med hobbymusiker" så vill jag också föra in två andra kategorier. Så här:

Hobbymusiker

Skapar musik för att det är kul. Av samma anledning som någon annan kanske köper en skidresa till alperna eller bygger om en beggad Harley Davidson i garaget på kvällar och helger.

Amatörmusiker

Ordet "amatör" är inlånat från franskan och betydde ursprungligen "en som älskar". Här kan man finna folk med enorma visioner kring sin egen musik. För en amatör är det självklart att undvika professionella engagemang, skivkontrakt etc om det "inte känns rätt". Med ett jobb utanför musiken till sin försörjning kan amatören ha råd att sätta "konsten framför allt".

Yrkesmusiker

"Musiker" är liksom "taxichaufför" ett yrke. Att "ha ett yrke" innebär att vara så bra på det man gör att man får lön för det. En fördel med att vara musiker är att man kan utvecklas snabbare när man är verksam på heltid. Men det innebär också att man är "working for the man"; man lyder under arbetgivare och arbetsmarknad och för somliga kan det vara en nackdel.

Det här resonemanget har väl inte så mycket att göra med ämnet "Sverige dyrast i världen" men jag tycker det är så intressant så jag passade på att stoppa in det här. Hoppas ingen surar till för det ;-) Jag tycker inte att någon av kategorierna är "finare" eller "sämre" än de andra. Många av mina favoritmusiker är till exempel amatörer och det är så jag själv helst spelar, trots att jag provat på alla tre musikerrollerna.... nåja, jag skulle nog kunna tänka mig att vara "professionell amatör" om det vore möjligt ;-D

Link to comment
Dela på andra sajter

http://vstforum.clubcubase.net/index.php brukar dessa diskussioner dyka upp ibland. Eftersom representanter för en stor svensk grossist, samt en och annan handlare är medlemmar på forumet kan man få deras sida av storyn också.

Det brukar väl mynna ut i att man - om man väljer att "handla utländskt" - går miste om svensk support och enklare hantering vid garantiärenden om det skulle behövas, vilket ju onekligen är en konsekvens man får ta. Dessutom anser många att man ska pruta om man handlar svenskt. Hänvisa till en vara hos exempelvis Thomann och fråga om handlaren kan tänka sig att gå ned i pris. Generellt verkar handlarna klaga över små marginaler så jag vet inte om det är så effektivt. Det kan ju också förklara att det ser ut som kartellbildning: Handlarna kan helt enkelt inte pressa mer.

Själv har jag köpt en gitarr av Thomann. Den kostade 7 500 inklusive frakt och svensk moms. Här hemma hade jag fått betala nästan 9 000 för samma gitarr. Då är skillnade helt enkelt för stor (även om just en gitarr är lite av en chansning att köpa "osedd"). Å andra sidan valde jag att köpa mitt UAD-1-kort av en svensk handlare. Anledningen var den prissänkning som dessa kort nyligen fick i Sverige. Från 9 000 till 7 000 vilket innebar ungefär samma pris som Thomann.

Jag kan tänka mig att din teori om "musikernas lanthandel" är fullt möjlig.

Hej!

Intressant diskussion.

Men, att man skulle "missa svensk support" kan väl inte direkt förklara varför det är dyrare i sverige. Supporten erbjuds ju i de andra länderna med - inte minst för de som bor där.

// PHB

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vill inte hålla med om att allt är så mycket dyrare här. Jag körde en koll på de senaste grejerna jag köpt dvs digi 002 rack och Tanoy reveal active och de kostade mer på thorman än vad jag betalade för dem här hos Estrad i KD. Jag betade 16400 för rubbet plus ett rack och lite kablage samma grejer gick på ca 18000 där. Dock måste man alltid komma ihåg att pruta. Jag kan ha fel men så gått som alla musikkedjor har en viss % som dom kan dra av nästan och ända vara glada. Jag har för det mesta lyckat att få mellan 10-25%. Helt klar är dock att några jvla listpriser har man inte råd att betala.

Ja, hehe, så är det allt.

Men dessa listpriser - vad / vem är de till för egentligen tro 🙂

// PHB

Link to comment
Dela på andra sajter

Jam hade väl en kontrovers i prissammanhang vill jag minnas med dels handlare och dels grossister ...

NU har jag inte båda (eller alla) sidornas story här så jag avhåller mig från detaljerna tillsvidare.

// PHB

Link to comment
Dela på andra sajter

Pajosv:

Dessutom har jag svårt att helt förstå snacket med att i Sverige erbjuds man support och garanti m.m. från generalagenten eller musikaffären. Erbjuds inte tyska kunder det som handlar i tyska affärer???

Varje seriös återförsäljare - i Tyskland eller annorstädes - erbjuder givetvis garanti. Poängen var att ett eventuellt garantiärende sannolikt går betydligt smidigare om man kan knalla ned till sin lokala handlare istället för att behöva skicka ett paket till Tyskland.

Vi har hög moms i Sverige, men det kan inte heller vara enda förklaringen.

Nej, särskilt inte i Thomanns fall eftersom man som svensk betalar svensk moms när man handlar där. Det finns någon EU-regel som säger att om en handlare i ett EU-land har mer än XXX XXX:- (minns inte siffran) i omsättning gentemot ett annat EU-land, ska detta lands momssats gälla. Thomann har uppenbarligen många svenska kunder.

phobia:

Men, att man skulle "missa svensk support" kan väl inte direkt förklara varför det är dyrare i sverige. Supporten erbjuds ju i de andra länderna med - inte minst för de som bor där.

Nej, det säger inget om prisläget, men för en svensk handlare är det ett argument för att locka till sig, eller behålla, kunder. Alla kanske inte känner sig bekväma med att behöva kommunicera på engelska eller tyska i ett garanti/support-ärende.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej,

jag ser några inlägg om att det GÅR att pruta. Skulle vara intressant att veta vem som handlat billigast i Sverige (och var...)

Är det någon som kan skriva vad ni fått ge för t.ex. Absynt, Pro-53:an eller någon annan av NI.s mjukvarusyntar?

//StarCruiser

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 11 månader senare...
ChrisSnyder (oregistrerad)

Ytterligare en tråd om detta, varför använder folk inte sökfunktionen.

Jag har handlat för ca 400 tusen från Thomann, samma grejor skulle lätt kosta 6-650 tusen i sverige.

Varför ska man behöva pruta för ? Det är inte alla som vill känna sig som en sigenare när man handlar grejor.

Nån bättre service får man inte heller här, man kan inte ta för givet att grejorna ska gå sönder när man köper, och betala 2500 spänn mer för ett par monitorer bara för IFALL dom går sönder så är det smidigare att lämna in dom än att lägga dom i en kartong och skicka dom. Eller är det verkligen så mycket smidigare ?

Jag har fått bättre service av Thomann än vad jag fått av någon svensk handlare.

Jag handlar strängar och de absolut billigaste här i sverige, ibland lite dyrare saker när jag inte orkar vänta.

Självklart är det kartell på svenska musikbutiker.

Man kanske ska smälla upp typ ett Willy's fast med musikprylar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej,

jag har också haft diskussionen med min lokala handlare - som jag känner väl efter 20 års kontinuerligt handlande. De säger också att de inte har några marginaler. Framför allt säger de att de inte FÅR sänka priset, då blir grossisten sur!!! (Är detta lagligt?)

Angående svensk support - vilken bullsh*t!!! Alla de gånger jag varit i kontakt med svenska grossister har JAG varit den som fått förklara hur det funkar - inte tvärtom. Dessutom tror jag att de flesta söker sin information på tillverkarens supportsidor, det är ju DÄR man får bäst hjälp.

Jag håller helt med om supportbiten. Jag hade t ex en Waldorf XT med ett mindre fel. Jag kontaktade först affären där jag köpte den som hänvisade till grossisten. Grossten (Fitzpatrick) var för det första hopplösa på att ringa tillbaka som de lovade, för det andra helt inkompetenta. De fattade inte någonting av vad jag pratade om och ville inte intressera sig heller. Det slutade med att jag fick kontakta Waldorfs support som snabbt och professionellt meddelade att det var fel på en komponent och att de skulle skicka den till mig. Efter en vecka låg den i min postlåda. Se förövrigt tråden om dåligt bemötande i musikaffärer.

Stödet för den svenska musikhandeln tror jag bara är bekvämlighet. Det är onekligen en psykologisk spärr att köpa något från Tyskland. Men när man väl har gjort det en gång inser man att det är enkelt. Och faktum är ju att det sällan är fel på hårdvara nuförtiden. Däremot kan jag förstå att man kanske inte köper en gitarr över nätet, eftersom en sådan är mer hantverk.

Dessutom är det ett faktum att butiker inte får hålla de priser de vill. Jam hade ju t ex en kontrovers med Luthman (?) runt 98 (?). Dessutom använder många av grossisterna rena maffiametoder genom att t ex hota med att sluta att annonsera i tidningar som tar in annonser från de affärer eller företagare som lyckas importera egna varor och sälja dem billigare.

Link to comment
Dela på andra sajter

jag betalade 1200kr för att få steinberg studiocase till min dörr (ebay.de)

80,5 euro för audiophile 2496 (samma)

Cubasis V 5.0 kostar 30 euro hos tohmann...var i sverige går det att köpa för under 600kr (det dubbla)...

vem som helst borde begripa att något är fel

För att inte tala om värmepumpar...har köpt en för 2500kr...billigaste i svea kostar 10000kr

Tja med MAXTAXA, massinvandring & friår får man skatter på 75%..i alla led inte bara i butikerna utan transporter etc

:rolleyes:

Redigerat av tryff
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej,

jag har också haft diskussionen med min lokala handlare - som jag känner väl efter 20 års kontinuerligt handlande. De säger också att de inte har några marginaler. Framför allt säger de att de inte FÅR sänka priset, då blir grossisten sur!!! (Är detta lagligt?)

Jag som jobbar i musikaffär kan bara säga att det är inte så populärt konkurenter emellan om den ena droppar priserna. Det betyder antingen att:

A) dom skiter i att tjäna pengar (föga troligt...)

😉 Dom har köpt ett parti grejer till ett sjukt bra pris.

I fortsättningen vill då alla handlare som har ungefär samma upphandlingskraft köpa till samma pris, vilket gör att leverantören inte tjänar nåt i sin tur.

C) Dom har köpt grejerna från annat håll, dvs. gått förbi svenska generalagenten.

Inte jättpopulärt... Då kan man räkna med att inte få nån support eller service ett tag framöver.

D) Dom har annons på grejerna för att vara billigast, men kan inte leverera. Händer ofta, även oss. Tyvärr lovas det jäkligt mycket, och så står man med skägget i brevlådan och har sagt till kunden att grejerna kommer förmodligen då och då... men inte då.

Andra ställen vet att dom inte kommer att få in grejerna, men lovar ändå. Surt, sa räven.

Jag kan bara tala för mig själv, men jag håller med. Det är för dyrt i Sverige.

Dock inte allt, en del är jättebra pris på.

Men några direkta marginaler finns inte längre.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan bara tillägga att jag egentligen hatar att pruta, men att snabbt haspla ur sig att man kan få tag på samma vara för XXXkr i en annan affär brukar oftast funka riktigt bra...

Fick t.ex. ner Evolvern jag köpte från JAM till samma pris som de hade hos Thomann.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag som jobbar i musikaffär kan bara säga att det är inte så populärt konkurenter emellan om den ena droppar priserna. Det betyder antingen att:

A) dom skiter i att tjäna pengar (föga troligt...)

🙁 Dom har köpt ett parti grejer till ett sjukt bra pris.

I fortsättningen vill då alla handlare som har ungefär samma upphandlingskraft köpa till samma pris, vilket gör att leverantören inte tjänar nåt i sin tur.

C) Dom har köpt grejerna från annat håll, dvs. gått förbi svenska generalagenten.

Inte jättpopulärt... Då kan man räkna med att inte få nån support eller service ett tag framöver.

D) Dom har annons på grejerna för att vara billigast, men kan inte leverera. Händer ofta, även oss. Tyvärr lovas det jäkligt mycket, och så står man med skägget i brevlådan och har sagt till kunden att grejerna kommer förmodligen då och då... men inte då.

Andra ställen vet att dom inte kommer att få in grejerna, men lovar ändå. Surt, sa räven.

Förstår inte hur du kan se det som ett problem?

Titta bara på datorbranchen och datorbutiken.com - de importerar, drar ned marginalen till 0kr på vissa produkter bara för att vara konkurrenskraftiga. Och de är ju ruggigt billiga också. Musikbranchen ligger långt långt efter i tiden. Det är fri konkurrens i detta land! (även om man skulle tro annat...)

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är fri konkurrens i detta land! (även om man skulle tro annat...)

kunde inte sagt det bättre själv :rolleyes:

När man snackar om vissa generalagenter, så kan man verkligen undra hur det är ställt med den där fria konkurrensen... Vissa är mer protektionistiska än byggfacket, verkar det som. 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...