Jump to content
Annons

Midi kruxs need help

ostkaka

Recommended Posts

Hej

Vi har fått ett konstigt fel i vår midi hantering på LE.6.7. Midi spåren synkar inte med audiospåren.

Så här är problemet, när man spelar in midi kommer ljudet exakt, iaf så bra som man nu är på att spela. Men när man sedan spelar upp samma midifil så ligger den typ en sekund efter på allting. Som det är nu får man då flytta fram midispåren ca 1 sekund och då stämmer de. Men det är typ jättejobbigt...Nån som har koll på vad detta är, spelar vi in i fel läge eller vad handlar det om.

På midiinställningarna hittar jag inget som ser konstigt ut och i instruktionsboken hittar jag inget heller. Använder sampletank och det har funkat förut...

Windows XP, P4, 1024

Annons
Hej

Vi har fått ett konstigt fel i vår midi hantering på LE.6.7. Midi spåren synkar inte med audiospåren.

Så här är problemet, när man spelar in midi kommer ljudet exakt, iaf så bra som man nu är på att spela. Men när man sedan spelar upp samma midifil så ligger den typ en sekund efter på allting. Som det är nu får man då flytta fram midispåren ca 1 sekund och då stämmer de. Men det är typ jättejobbigt...Nån som har koll på vad detta är, spelar vi in i fel läge eller vad handlar det om.

På midiinställningarna hittar jag inget som ser konstigt ut och i instruktionsboken hittar jag inget heller. Använder sampletank och det har funkat förut...

Windows XP, P4, 1024

Är det repeterbart, dvs händer det på en nyskapad låt också?

Ja detta händer vid varje nytt projekt...Men det var inte så från början. Latency kan det väl inte vara när vi har mjukvarusynt och den kommer exakt när man spelar...Utan det måste vara nåt med att midin är inställd på att slag efter eller nått,,,

Nej det är rätt Anders, midin verkar vara inställd på att "jag vet att det finns si och så mkt latency, så därför lägger jag in midiinformationen si och så mkt FÖRE då jag får informationen"... Så problemet verkar onekligen vara en inställningssak.. Och visst kan det vara användbart när man spelar med ett icke ASIO-baserat kort.. men i annat fall känns det mest klumpigt.. Det konstiga är ju att med Pro Tools, så måste man ju ha deras hårdvara oxå, vilket innebär att den inställningen inte borde finnas.. det är vad som oroar mig.. Alla deras ljudkort har ju stöd för ASIO... Därmed borde en sådan inställning vara överflödig...

Så.. finns det en sån inställning?