Jump to content
Annons

Flytande golv...


Ambjörn

Recommended Posts

Hej!

Jag har försökt att läsa på lite om ljudisolering. Något som alltid tas upp i handböckerna är "flytande golv" som har stor massa, gärna vilar på gummiklossar och inte har kontakt med rummets väggar. Syftet är, som jag förstår det, att vibrationer från t ex trumset och högtalare inte ska leta sig ut i väggarna och därifrån vidare ut ur lokalen.

Nu tänker jag så här: Borde det inte vara lika effektivt att bygga "flytande" podier enligt samma princip som flytande golv och ställa under de ljudkällor som eventuellt stör, t ex trumset eller basförstärkare. Sådana podier borde väl kunna stå på vilket golv som helst och dämpa vibrationer lika effektivt som om hela golvet "flöt"?

Jag tänker mig att man kan spara en del arbete när man bygger en studio om man kan göra punktinsatser mot de störande elementen istället för att göra en superavancerad golvkonstruktion som kanske inte ens behövs. Har jag fel?

Hälsningar

/ Ambjörn

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Svar ja ...och nej....!

Du kan ju få bort de mekaniska vibrationerna från förstärkaren med ett podium men ljudvågorna från förstärkaren vandrar ju ut i rummet och leds sen vidare genom vägg och golv till närliggande rum. Procentuellt så tror jag inte man vinner så mycket på ett podium.

Mattias

Redigerat av Audiorent
Link to comment
Dela på andra sajter

Du kan ju få bort de mekaniska vibrationerna från förstärkaren med ett podium men ljudvågorna från förstärkaren vandrar ju ut i rummet och leds sen vidare genom vägg och golv till närliggande rum. 

Ah! Tänkte inte på det. Just i mitt fall spelar det nog inte så stor roll eftersom studion jag ska bygga ska vara i ett garage som är en egen byggnad, men det var ju bra att veta ändå.

/ Ambjörn

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Men vibrationenrna kanske kan läcka ut via golv till kontrollrummet.....

Ah! Tänkte inte på det heller... Här trodde man att man hade kommit på något riktigt smart som ingen annan hade tänkt på... :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Hehe, tror ju att podium skulle vara jätte bra det med. Men ett flytande golv lär ju vara bättre. Sen så lär det vara rätt så praktiskt med podium också, mer ordning och reda på saker.... Trummsettet tar inte plötsligt en dag upp halva rummet som det har en tendes att göra i vår lilla studio.... (Mattan kasar och ja, trummisen tackar ju inte nej :rolleyes:)

/Oskar

Link to comment
Dela på andra sajter

Hehe, tror ju att podium skulle vara jätte bra det med. Men ett flytande golv lär ju vara bättre. Sen så lär det vara rätt så praktiskt med podium också, mer ordning och reda på saker.... Trummsettet tar inte plötsligt en dag upp halva rummet som det har en tendes att göra i vår lilla studio.... (Mattan kasar och ja, trummisen tackar ju inte nej 🙂)

/Oskar

Haha! Nej, man får hålla efter sina trummisar lite... :rolleyes:

/ Ambjörn

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...