Jump to content
Annons

Hammagrella häller


Recommended Posts

Mer skräp från Hammagrellas garage som jag hällt upp på nätet.

Kolla gärna, många av er verkar ju ha otroligt bra musiksmak eftersom ni diggar Hammagrella 😛

Långväga Tåget: eh, det här låter som något för ett barnprogram, men försök låta bli att stampa takten. Rejäl lo-fi om man säger men rätt catchy.

Långväga tåget

Ryska Peter: skulle bara kolla om det gick att lira reggae bara med keyboards. Ace Of Base - stick och brinn! 😆

http://www.hammagrella.se/Ryska.mp3

Jul Med Elton John: den här har en polare lagt på riktig bas faktiskt. Fick oxå hjälp med ljudet så det är lite schysstare än vanligt. En riktig jul-singel!!

Jul med Elton John

Ett mejl från HaleBopp: kvasi-intellektuell smörja men med en riktig allsångsrefräng. http://www.hammagrella.se/HaleBopp.mp3

Gjort är gjort: kärlekssång från en labil individ. Den här gjorde jag mest för att prova nya SampeTankljud. Virveln låter som ett kakburkslock och pass på för syntguran i slutet, huga!

http://www.hammagrella.se/Gjort.mp3

Det är ingen som vill lyssna på din plan: en av låtarna från Hammagrellas GRUMS-demoplatta, handlar om förmannen på bruket och är egentligen oxå tillägnad Lars-Tommy. Inspelad för att ytterligare testa samplade gitarrer. Resultatet blev väl....sådär...

http://www.hammagrella.se/Planen.mp3

Edit: Ny länk till Tåget och Jul med Elton. Resten är tillfälligt borttagna pga platsbrist.

Redigerat av hammagrella
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Sköna låtar och texter.

Det blir 😛😆😆😎 av 😎😎😎😎😎 möjliga.

...enda nackdelen tycker jag är att "Tåget" inte går att ladda ner. 😆

JOOO nu går det att ladda ner Tåget. 🙂

Sköna låtar som sagt.

😎

Redigerat av Grahn
Link to comment
Dela på andra sajter

Gillar "Tåget".

Edit: Men allvarligt. Skicka "Tåget" till Bert K på Marianne Records. Bert gillar svenska låtar... Helt allvarligt. 😛

Edit2: "Tåget" går runt i min Winamp. Faan va bra den är. 😆

Redigerat av Grahn
Link to comment
Dela på andra sajter

Bengan (oregistrerad)

galet som vanligt....tycker nog att det andra jag hört är bättre än det här....fast av de här låtarna var Jul med Elton John klart favoriten!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tåget: Jag ska skicka iväg den till min bror, han är tågfreak... 🙂 Mycket trevlig låt med härlig text!!

Ryska Peter: Tycker du borde skära lite i basen och ta bort effekterna på sången. Det låter som om den distar lite grann, dessutom tycker jag din röst är nära nog perfekt innan...ändra inte på den så mycket. 🙂

Jul: Schysst mixning, men jag tycker trumljuden låter lite tama, som typ standard GM-ljud. Lycka till med att fira jul med Elthon John! You´ll need it... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Ahhh, härligt med humor i musiken!! Framförallt om det dessutom är trallvänligt som Tåget definitivt är! Tra-di-la-laj lixom. 🙂

Citerar och instämmer vad du skrev till mig:

"Det görs alldeles för mycket gravallvarlig musik nuförtiden så jag blir skitglad när nån tar sig för att ägna tid åt lite sjukare grejor..." 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag hajade till ordentligt när stämsången kom in för det lät så välplacerat... sen fick jag en liten "Neil Sedaka / Oh Diana"- vibb av detta...

Som vanligt väldigt undefundig lyrik i anrättningen...som man rätt vad det är börjar gapskratta åt 😄 ..och när ska du bli kändis då, min lille vän??

Gott mos Hammagrella..

p.s Lova att du kopplar in kompressorn när du gör din "best-of-platta"...promiss?

/D

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
p.s Lova att du kopplar in kompressorn när du gör din "best-of-platta"...promiss?

😄😄😄 Tack alla för schysst feedback. Kul att det funkar! Återstår ljudet, framförallt sångljudet, som Demoniqus mycket riktigt påpekar... Tacksam för alla tips. Jag sjunger helt enkelt in det jag ska i micken och blir sen som en blind apa i en bananfabrik när jag ska börja lägga på effekter. (Eller snarare som en färgblind och fartblind dåre i en JAS-cockpit.) 😳

Skulle m a o behöva lite tips kring grunderna när det gäller sånginspelning; vad börjar jag med - jag har inga värsting plug-ins utan bara lite reverb, compression etc.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fett grymt, yo! Om du ursäktar lite lingo.

Jag tycker inte att det är sången som är det stora problemet. Det finns inget väl inget problem alls med de här låtarna förutom trumljuden. Snälla Hammagrella leta upp lite samplingar och investera i en billig VST-sampler eller nåt.

Link to comment
Dela på andra sajter

henke1001 (oregistrerad)

Fan va gött.... Tåget är ju skit bra 😉

Mina arbetskollergor undrade va fan jag sysslar med eftersom jag spelade så högt 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag älskar långväga tåget. Trallvänligt, grym stämsång på refrängen, avspännt med mera. Jag är inte ljudfreakfascistfetischist så jag tänker inte klaga på ljudkvallan. Något live-instrument hade nog piggat upp däremot (gitarr, elbas, eller kanske bara okvantiserat piano).

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag sjunger helt enkelt in det jag ska i micken och blir sen som en blind apa i en bananfabrik när jag ska börja lägga på effekter. (Eller snarare som en färgblind och fartblind dåre i en JAS-cockpit.) :rolleyes:

😆 .. vad ska man säga... lyriken är det absolut inget fel på...

Spelar du in med reverb på direktsången? eller lägger du den som send efteråt?

Har du provat att närmicka och lägga en "för-kompressor" som tar hand om dom "värsta" fluktuationerna i tagningarna?

Men nu tror ju jag att du har bra mikrofonvana eftersom du spelat in så mycket hittills så du kanske inte fluktuerar så mycket när allt kommer omkring 😄

Jag har en Presonus BlueMAX kompressor som insert i mixerbordet konstant och som jag har 4:1 ratio på.. detta ger ungefär -6db dämpning vid dom starkaste partierna...alltså väldigt moderat "inspelningskompression"...sedan händer det att jag komprimerar vidare med pluggar beroende på vad det är för låt...

Nu är det ju så att min röst kanske inte är till stor hjälp om du själv har ett annat ljudideal än mig....??

/D

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för tipsen Demoniqus, nä jag kör in sången direkt utan några reverb eller annat och sen lägger jag bara på send-effekter efteråt. Nu har det blivit lite bättre senaste året när jag kört med Cubase SL istället för Cubasis, där var det mer vilt vevande på aggregaten så ljudet blev en överraskning varje gång.

Ska kolla om jag kan göra nåt med inspelnings kompression.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för tipsen Demoniqus, nä jag kör in sången direkt utan några reverb eller annat och sen lägger jag bara på send-effekter efteråt. Nu har det blivit lite bättre senaste året när jag kört med Cubase SL istället för Cubasis, där var det mer vilt vevande på aggregaten så ljudet blev en överraskning varje gång.

Ska kolla om jag kan göra nåt med inspelnings kompression.

Har du ingen hårdvaru-kompressor på IN-signalen alls...?

i.o.f.s klarar man sig ändå, men då måste du ju safe'a så det inte slår i taket och distar.....

Trevligt att du steppat upp till SL..Cubasis VST var ingen höjdare enligt min personliga åsikt..

Vad kör du med för lyssning? Efter det jag hört så mixar du ganska jämt rakt över,

förutom att du inte har ett kompressor-sound...... men jag ska inte tjata 😉

/D

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...