Jump to content
Annons

Demo


musik (oregistrerad)

Recommended Posts

musik (oregistrerad)

Hej!

Tänkte på en sak när jag läste om olika cd-press-företag, demoradio etc.

Många grupper gör ju en demo, vissa går in i en "riktig" studio och spelar in den.

Varför gör de så? Hur färdig ska en demo egentligen vara? Att betala en masterexpert i en studio 3500 kr extra för att kolla alla nivåer, lyfta fram instrument mer etc., är det nödvändigt?

Lyssnar skivbolagsfolk verkligen efter hur det låter också? Lyssnar de inte mer på låtidéer etc? Spelar det roll om det är komprimerat eller ej, hur flitigt en eq använts?

🙁

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

En bra ide är väl att presentera materialet på ett sätt som man vill att det ska låta på ett ungefär.

Spela in en hårdtechnolåt med en Casiosynth från 1986 är kanske inte så presentabelt...

Man måste ju visa vad man vill.

Sen att det är en topp produktion med värsta hypade Oscarnominerade producenten är det ju kanske inte tal om.

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej!

I min enfald trodde jag att skivbolagsfolket hade hjärna nog att kunna föreställa sig hur det skulle låta med den sättning som bandet önskar eller i värsta fall som skivbolaget vill. För att inte tala om kringutrustningen i form av effektprocessorer m.m. Att det räckte med några skrivna rader av det musikaliska geniet...

Så spelande på kapsyl och kam går alltså bort, oavsett genre. Så synd!

Jobbet ska alltså redan vara gjort.

😲

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

MrPhil (oregistrerad)

Efter vad jag förstått är det förstås ingen nackdel att det låter bra, men nivån behöver inte alls ligga på "färdig produkt".

Att mastra demo hos ett proffs måste jag säga känns helt överflödigt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är inte speciellt många nya band som skivbolagen satsar på varje år. Men om du har gjort en topp-produktion själv ökar kanske chansen något. Då behöver inte bolaget pumpa in lika mycket pengar samt vänta flera månader på inspelningar och ändå inte veta riktigt hur det kommer bli. En färdig produktion behöver de endast distribuera och marknadsföra. Det betyder ju mindre risk för bolaget och ändå får du en chans att få hjälp att få ut ditt material till allmänheten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror att Demon ska vara så pass bra at det räcker med att skicka den till Mastring.

Att mastra för att sedan skicka till skivbolaget är nog bortkstade pengar.

Den nivå av mastering man själv kan göra med mjukvara räcker gott å väl.

Sen om skivbolaget tror på er Extremt mycket kanske dom vill att ni går in i en studio med ett BRA analogbord och spelar in på det.

Men det händer sällar osignade band.

Redigerat av Piccazzo
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...