Jump to content
Annons
  • 0

Hur får man låtar att låta mer professionella?

Fråga

Postat

Hej

Jag har arbetat med min musik i ett par år nu, men jag stöter hela tiden på samma problem: det låter aldrig riktigt professionellt. Ibland tror jag att det kan bero på att jag använder för många ljud, men när jag skalar ner känns låten istället för tunn – även när jag försöker fokusera på bra ljudval. Har någon några tips på hur man kan uppnå ett mer ”professionellt” sound, om ni förstår vad jag menar?

Tack!

13 svar på denna fråga

Recommended Posts

• 0
Postat

Hej! 
Är inte något proffs själv men tror att det ligger många timmars övning bakom för att få ett gott resultat. Precis som när du övar på att bli duktig på ett instrument. Fastna inte heller i samma låt utan mata på med nya hela tiden. Sen är det ju såklart viktigt att ha en bra signal in och att grundljuden är bra. Även ha en referenslåt eller flera med ditt ljudideal. 
Vad kör du för stil/ genre? 

• Gilla 2
Annons
  • 0
Postat

Jag börjar som föregående, inget proffs men…erfarenhet inom lärandeprocesser.

Övning, absolut. 
Men man skall ändå har klart för sig att många modernare hits använt presets från olika pluggar o syntar med minimala ändringar eller inga alls. Vad gäller rent akustiska låtar, låna, låna och tonarts byte och tempo byte. Tycks vara vanligt.

Förutom då sångarens röst och groove som ofta är unika komponenten.

PRO soundet, kommer först, enligt min mening,  i mixen, buss effekt /eq kedjor o inte minst i mastern. Detaljer o finess.

Det är som jobba i trä. Först valet av trä, sen form o passning, sen slipa och lacka. Utan att något av det är en svag länk.

Lyssnings miljö är också viktig. Det är din verkstad och ljussättning.

Men som sagt inget proffs.

exempel på det.. är att jag inte ens visste att en multikompressor är en grym groove apparat, inte alls bara en ”tämjare” av ljudets peakar. Yikes! Vilken skillnad. Kompressorn likt många olika standard effekter är instrument i sig.

Jag har själv ställt samma fråga, vad är ett proffesionellt ljud?

Det ligger för mig i låten/ instrumental eller med text,  i ljudval, arr o sen mix o master.
Summerat, vilken känsla, energi och upplevelse man ger betraktarens öron och sinnen. Tekniskt korrekt hanterat ljud, minst lika viktigt.

Inget kan ha en svag länk. Det är ingen lätt uppgift o då är vi tillbaka i punkt ett , Övning. Repetition o perspektiv analys o eftertanke. Feedback loop. Kunskap och färdigheter.

Kreativiteten vs ingenjören. Känsla vs översättning i olika bra / mindre bra uppspelningsenheter.

Man kan lära sig musik proffesionellt , där ingår musikteori. Frekvenser, energier i olika frekvensband, psykoakustik, stämning/ känsla , tonarter etc... Utan det , då blir det mycket man upptäcker i en känsla av improvisation och trial and error. Det som fokuserat lärande redan visste och lärde ut. Troligen lite tråkigt o oinspirerat med musikteori,  men troligen en genväg, till PRO ljud.

• 0
Postat

Musikaliskt, genuinitet, känsla och budskap. Stämning och känsla anser jag är en väldigt stor del i hur något kan uppfattas som PRO.  

• Gilla 3
  • 0
Postat

Intressant fråga. Jag tror svaret på din fråga beror på hur du definierar ”professionellt”. Kan man besvara detta, har man säkerligen också målet för sin produktion.

Men att definiera detta är ju inte lätt. Är t ex ”professionellt” en låt som lyssnas på mycket? Det finns (säkert) många låtar som har många lyssningar, men har undermålig produktion (mixen låter dåligt skulle mixare säga). Då har ”professionellt” inte mycket med mixen att göra utan kanske känslan låten förmedlar via texten, sångaren, arrangemanget, situationen osv.

Eller är ”professionellt” en låt som gjorts av någon som har låtsnickeri som sitt yrke (sin profession). Då kan ett professionellt sound vara en enkel bakgrundstrudelutt som används i en reklam, företagspresentation på youtube osv.

Antar att du med professionellt menar kvaliteter i ljudbilden i mixen. Vad är det då för kvaliteter du hör för att något ska vara professionellt? Är det stabil bas? Är det tajta musiker? Är det dynamik o kontrast? Är det duktiga musiker som kan sola som Yngve M?

• Gilla 1
  • 0
Postat

Sprang på den här videon. Snack endast, men väldigt bra o detaljerad, ta fram anteckningsblock... Dessutom sagt av någon som vet. Summerat såklart att de säljer kurs. Men fram till det, bra.

• Gilla 1
  • 0
Postat
On 8/29/2025 at 2:34 AM, slejnard said:

Hej! 
Är inte något proffs själv men tror att det ligger många timmars övning bakom för att få ett gott resultat. Precis som när du övar på att bli duktig på ett instrument. Fastna inte heller i samma låt utan mata på med nya hela tiden. Sen är det ju såklart viktigt att ha en bra signal in och att grundljuden är bra. Även ha en referenslåt eller flera med ditt ljudideal. 
Vad kör du för stil/ genre? 

Hej! Tack för svaret. Jag har hört folk prata om 10 000-timmars-teorin. Jag har inte använt så många referenslåtar, så jag ska börja med det. Jag vet inte riktigt vilken genre jag gör, men jag antar att man kan kategorisera det som dance-pop.

• Gilla 2
  • 0
Postat
On 8/29/2025 at 7:56 PM, Håkan Ström said:

Jag börjar som föregående, inget proffs men…erfarenhet inom lärandeprocesser.

Övning, absolut. 
Men man skall ändå har klart för sig att många modernare hits använt presets från olika pluggar o syntar med minimala ändringar eller inga alls. Vad gäller rent akustiska låtar, låna, låna och tonarts byte och tempo byte. Tycks vara vanligt.

Förutom då sångarens röst och groove som ofta är unika komponenten.

PRO soundet, kommer först, enligt min mening,  i mixen, buss effekt /eq kedjor o inte minst i mastern. Detaljer o finess.

Det är som jobba i trä. Först valet av trä, sen form o passning, sen slipa och lacka. Utan att något av det är en svag länk.

Lyssnings miljö är också viktig. Det är din verkstad och ljussättning.

Men som sagt inget proffs.

exempel på det.. är att jag inte ens visste att en multikompressor är en grym groove apparat, inte alls bara en ”tämjare” av ljudets peakar. Yikes! Vilken skillnad. Kompressorn likt många olika standard effekter är instrument i sig.

Jag har själv ställt samma fråga, vad är ett proffesionellt ljud?

Det ligger för mig i låten/ instrumental eller med text,  i ljudval, arr o sen mix o master.
Summerat, vilken känsla, energi och upplevelse man ger betraktarens öron och sinnen. Tekniskt korrekt hanterat ljud, minst lika viktigt.

Inget kan ha en svag länk. Det är ingen lätt uppgift o då är vi tillbaka i punkt ett , Övning. Repetition o perspektiv analys o eftertanke. Feedback loop. Kunskap och färdigheter.

Kreativiteten vs ingenjören. Känsla vs översättning i olika bra / mindre bra uppspelningsenheter.

Man kan lära sig musik proffesionellt , där ingår musikteori. Frekvenser, energier i olika frekvensband, psykoakustik, stämning/ känsla , tonarter etc... Utan det , då blir det mycket man upptäcker i en känsla av improvisation och trial and error. Det som fokuserat lärande redan visste och lärde ut. Troligen lite tråkigt o oinspirerat med musikteori,  men troligen en genväg, till PRO ljud.

Tack för svaret, jag uppskattar verkligen dina insikter! Din analogi är också så sann. Tack 🙂

• Gilla 1
  • 0
Postat
2 timmar sedan sa FlyingMan:

Ohh, jag har hört talas om den! Har du testat den än? Jag funderar på om den är värd att använda.

Inte testat än. Jag bara nämnde den för i denna kontexten kan den vara applicerbar att testa.

Jag har Masterplan och en del annat så inget skriande behov för något mer. Men det är en intressant plugin, för den efterliknar till viss del Logics inbyggda mastering. Logics inbyggda mastering har testats av en välkänd master, och signalen som kommer ut när han använder den inbyggda mastrings kedjan , jämförts med hans hårdvara mastrings setup. Han var tydlig. Det är slående lika signaler och faktiskt slutresultat. Den ena rätt använd kostsam hårdvara, den andra, rätt använd mjukvara som finns inkluderad i Logic.Han sa att han skulle börja mastra mer i mjukvara när han reser eller inte hade sin hårdvara tillgänglig . Så bra var Logics output i hans händer. Nu känner nog andra DAW system att de behöver hänga på. Bra för oss användare.

Det kommer mer o mer ”AI”, mastring, men i huvudsak gissar jag att denna plugg i version 1 är en informations inhämtare. För kommande plugg versioner. Många tillverkare hämtar konstant info från sina AI appar i olika former. Ett gigantisk testpilot program.

Syftet är nog bra för snabb kirurg mastring kommer att göras automatiskt framöver, men mastring med människors känsla o sound, håller de på att hämta in i maskininlärnings systemet som ofta felaktigt kallas AI.

Priset på FasterMaster i svenska pengar är nog vettigt för sin beskrivna funktion. Men inte testat det.

• 0
Postat

BassKleph fortsätter sitt korståg inom enkelhet i komplexa ämnen, o tycker jag, gör det bra. Helt klart en checklista att ladda ner / fram med anteckningsblocket.
Särskilt för musik man vet kommer spelas mono. Men oavsett. Intressant att höra resonemanget att gå från mono till stereo till djup o rum o sist..när allt det låter bra i sig själv, automation.

Hjälper det inte att alltid följa den sekvens som han beskriver? Prova.

• 0
Postat (redigerat)
On 2025-08-28 at 16:43 sa FlyingMan:

Jag har arbetat med min musik i ett par år nu, men jag stöter hela tiden på samma problem: det låter aldrig riktigt professionellt.

Jag har hållit på med musik(produktion) i över 25 år och tycker fortfarande att en del av det jag producerar låter skit.

Vad som låter eller ska låta "professionellt" är dessvärre högst subjektivt. De mest sannolika orsakerna till att det du producerar inte låter som du hade hoppats är:

• Du är inte helt bekant med hur dina verktyg (EQ, kompressor, etc) fungerar eller vad du behöver göra för att få dina verktyg att generera det du förväntar dig.
  • Du har endast några års erfarenhet av musikproduktion och saknar grundläggande kunskaper.
  • Mest sannolikt: det inspelade materialet låter skit redan från början. Och då behöver det inte bara gälla själva ljudet, utan även framförandet samt arrangemang.

Så, oavsett vad för tips du får i den här tråden, så kommer du att stöta på patrull så länge du inte tar dig tid med det tråkigaste: Teori – skapa trygg kunskap om hur verktyg och olika tekniker fungerar, när du ska använda dem och varför.

Därefter kommer det att låta i alla fall 90% av det du har för avsikt att uppnå.

Redigerat av Valle
  • Gilla 1
  • 0
Postat (redigerat)

Jag har som Valle hållit på med självlärd musikproduktion i mer än 25 år. Började i studior utan digitala DAWs. Jag är långt ifrån att se mig som proffs (det tror jag ingen annan skulle säga heller - inte heller en intressant etikett i min värld).

Men jag börjar (med betoning på börjar) greppa vad musikproduktion, dess verktyg, musikteori mm kan handla om. Jag kan ibland vara hyfsat nöjd med en låt. Ibland (ofta😂) tycker jag det låter skit. Att tycka det låter skit ser som ett resultat av allt slit.

Med detta sagt, är jag inne på samma linje som Valle. Det finns tyvärr tror jag ingen genväg till ”professionellt” ljud (vad nu det kan vara). Jag hade önskat när jag började att det fanns en magisk ratt i en viss plugg ”vrid bara eqn lite här o där så blir det professionellt”. Många förståsigpåare där ute på nätet vill få oss att tro detta (det finns oxå många som är seriösa o bra).

Den enda vägen till ett ljud du är nöjd med är timmar o timmar i studion. Jämför med en elitidrottare. Jag har lagt ungefär i snitt ca 8 h per vecka i studion i mer än 25 år. Och jag har bara börjat. Jag skulle säga att du behöver räkna minst med 10 000 timmar av övning o trial-and-error innan du börjar bli nöjd. Att gå en utbildning kan korta ner denna tid en aning. 

Till sist vill jag säga att det som de 10 000 timmarna jag lagt ner har lärt mig är att kunna lyssna. Att höra är en sak (det kan de flesta). Men att lyssna är något annat. Kunna höra om det är för mycket high end, för lite kick, för bullrigt i low -mid osv, och hur det ska låta istället.

Redigerat av Jonatan Lundin
  • Gilla 1

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Senaste foruminläggen

• Annons
  • Annons
  • Sorry, this is not supposed to be used in the sidebar. Please move to the block somewhere else.
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.