Jump to content
Annons

Recommended Posts

Posted

Tjena!

Håller på med en ny release för mitt band "Moder Natur" och innan jag drar ut den på min spotify vill jag gärna ha feedback vad jag kan förbättra, speciellt röstens mix!
Så fall ni har några tips eller var jag ska cutta i eq osv så tar jag gärna emot det! 🙂

Annons
Posted

Snacka om energi och attityd. Bra!

Du sjunger att du ska krossa serien, men jag tror du också krossat mixen. Jag tycker mig höra överstyrning av pluggar, t o m att du går långt över 0dBFS. Hur hög signal har du in till t ex masterbussen? Prova att sänka gain (ej volymen) ganska mycket på samtliga instrument.

• Gilla 1
Posted
On 2025-04-19 at 01:23 sa Sockerbeat:

Tack som fan! 🙂

Ska jag höja rösten eller EQ'a den att "tryckas fram" med i mixen så man hör texten lättare?

Vet ej; är ingen expert på studior, men mer volym på sången är önskvärt.

• 2 weeks later...
Posted
On 2025-04-21 at 11:31 sa Jonatan Lundin:

Snacka om energi och attityd. Bra!

Du sjunger att du ska krossa serien, men jag tror du också krossat mixen. Jag tycker mig höra överstyrning av pluggar, t o m att du går långt över 0dBFS. Hur hög signal har du in till t ex masterbussen? Prova att sänka gain (ej volymen) ganska mycket på samtliga instrument.

Tackar!

Tack för tipset, ska dra ner på gain mot masterbussen!
Får kolla på detta var jag ligger! 🙂

Posted

Låtens tempo är något man vänjer sig vid, Sen tycker man inte om den tar slut 🙂 Gillar denna! Hört den 5 gånger redan 🙂

Gällande mixen den är troligen 
het, mix out gain ligger troligen högre än -18 -20?

Prova hårdpanorera höger och vänster  "backing Frölunda!!" för att få mer bredd.
Sen hör jag stundvis inte hihats alls. Vet inte om det är så du tänkt.

sen kan en ms eq session troligen hjälpa med rösternas tydlighet?

Posted

Bra ös i låten och snygg drop vid 2.25. 
trummorna är lite för statiska, det hörs tydligt att de är samplade. 
annars bra. 👍 

Posted
On 4/19/2025 at 1:23 AM, Sockerbeat said:

Tack som fan! 🙂

Ska jag höja rösten eller EQ'a den att "tryckas fram" med i mixen så man hör texten lättare?

Jobba med ljudet i trummorna. De tar över en hel del av din sång.  Så lite EQ på tromberna för att lyfta fram sången.