Jump to content
Annons

Recommended Posts

Annons
Postat
1 timme sedan sa Naymari:

Ja på en skala av 1-10 trevligt fick detta ingreppet 0.

Det mest positiva från dagen är att jag inte behöver göra detta igen.

Man får lida pin innan man blir fin!

Vänligen,

Visdoms Tant

Postat
14 timmar sedan sa Dark Of Light:

Prova tandläkare nästa gång d_coffee.GIF

Jag gillar hur du tänker.

1 timme sedan sa Dark Of Light:

UPP MED ER SLACKERS! KAFFET ÄR KLART SEDAN LÄNGEH!

Okej lilltjejen, nu lugnar du ner dig…

Postat
1 timme sedan sa CHAE:

Okej lilltjejen, nu lugnar du ner dig…

Varsågod, lilla gubben.

1 timme sedan sa slejnard:

Ser att det behövs fler busschaufförer. Men det verkar svårt? Stort schabrak att dra omkring på och ett stort ansvar. 

Man lär sig. Körandet är den enkla biten, det är allt annat skit som är det luriga.

Kör och vilotider, krångliga resenärer, övriga trafikanter, knarkare, fyllon, psykiskt oberäkneliga typer. Dåligt betalt, dåliga arb.tider och förhållanden.

Inget jag rekommenderar direkt.

Lite som att jobba som sjuksköterska antar jag...

• Gilla 1
Postat

Så är det men beggars can't be choosers...

Allt beror förstås vad man kör som. Kollektivtrafik, skolskjuts, turistresor...

I allmänhet är det inget vidare men det finns de som trivs. 

Kpd?

Postat

Åker aldrig stadsbussar men frekventerar tämligen ofta tåg och buss. Det jag lärt mig är att tågen, i princip, numera helt opålitliga och dessutom kostar multum. Bussarna däremot; de går fan i mig hur jävligt det än är och är skapligt billiga jämförelsevis.

Minns när jag bodde i Norrköping och åkte och hälsade på familjen. Det fanns alltid extrainsatta bussar under vintern (läs glashalt) och de körde alltid in tiden så man kom fram. Alltid!

Jag vet inte om media rapporterat mer om det i sommar men den här sommaren har det varit rent bedrövligt. Goda (vandrar)vänner som suttit strandade ute i obygden p g a av tågfail och just i sommar verkar det varit all time high med fail.

Nu har ju dessa vänner preppat och haft med sig tillräckligt med vatten och lite att äta för de nästan räknat med att det ska gå åt helvete🙃

F ö var DoLs jämförelse med SSK:or kontra busschaufförer väldigt slående.

* * *
Nu jävlar…🧀😨

Postat (redigerat)
1 timme sedan sa CHAE:

Åker aldrig stadsbussar men frekventerar tämligen ofta tåg och buss. Det jag lärt mig är att tågen, i princip, numera helt opålitliga och dessutom kostar multum. Bussarna däremot; de går fan i mig hur jävligt det än är och är skapligt billiga jämförelsevis.

Minns när jag bodde i Norrköping och åkte och hälsade på familjen. Det fanns alltid extrainsatta bussar under vintern (läs glashalt) och de körde alltid in tiden så man kom fram. Alltid!

Jag vet inte om media rapporterat mer om det i sommar men den här sommaren har det varit rent bedrövligt. Goda (vandrar)vänner som suttit strandade ute i obygden p g a av tågfail och just i sommar verkar det varit all time high med fail.

Nu har ju dessa vänner preppat och haft med sig tillräckligt med vatten och lite att äta för de nästan räknat med att det ska gå åt helvete🙃

F ö var DoLs jämförelse med SSK:or kontra busschaufförer väldigt slående.

* * *

Det är ju så med de flesta sk. serviceyrken. Dåliga förhållanden/lön/tider allround. Det behövs så många för att få det hela att gå runt eftersom behovet är stort. Lönerna hålls nere så lönsamheten, (i de naturligtvis börsnoterade) bolagen ska maximeras. Givetvis blir servicen på lång sikt lidande då personalomsättningen blir hög, vem vill jobba mycket för slavlöner? 

Sjukvården går på knäna, folk säger upp sig in masse. Här i Skövde är det katastrofläge på SKAS. Dessa vardagshjältar slits ihjäl, säger upp sig och vården blir givetvis lidande.

De som jobbar inom handeln går på knäna. Behovet är stort av service skrev jag men å andra sidan... måste affärer vara öppna från 07 till 22? Varje dag? Minns en annan tid, då fungerade allt ändå.

Hos mig är det svår personalbrist jämt. Långa ramtider (10-12 timmar) sliter. Ständigt trasiga bussar med ingen värme på vintern, ingen AC på sommaren + en hel hög med andra fel gör varje arbetsdag till en utmaning.

Men en ny jättedepå har byggts för ca 220 mille. Ett stort antal nya elbussar har köpts in till stadstrafiken samt nya dieselbussar till landsbygds delen. Miljonerna rullar... Vi har länge lidit av otroligt slitna bussar, det har inverkat menligt på resorna. Inställda turer, sena avgångar. Arga och besvikna resenärer.

Det kanske blir bättre nu men...

Tyvärr har jag tröttnat, lusten har försvunnit. Man kan inte jobba jämt, där utanför går livet förbi.

Idag körde en kollega på en person vid ett övergångsställe. Kom till platsen strax efter ambulansen hämtat personen. Stor blodfläck kvar. Vad kommer chauffören få för straff? Grov vårdslöshet i trafiken, indraget körkort och därför sparken? Ett litet misstag kan få stora följder.

Ger mig en flashback till för en tid sedan då jag såg en påkörd cyklist på marken. Hon hade glidit på asfalten en bit. Köttfärs spår är väl det enklaste sättet att beskriva hur det såg ut... Man får se mycket i det här yrket. Det vackra i soluppgångar, tidiga morgnar med älgar, rävar, rådjur till och med en varg, mitt i stan.

Småbarn som glatt vinkandes tycker det är jättespännande med stora bussar med många knappar och spakar på förarplatsen. "Hej bussen" säger de när de går på med sina föräldrar, "hejdå bussen" när de går av.

Unga, ännu fyllda av livslust om än skoltrötta. Än så länge oförstörda av livet. Oblästrade, hela och rena. De fattigare skolbarnens vånda över att bo för nära skolan för att få gratis skolkort. De vill ju också åka buss som kompisarna.

Studenternas glädje över den nyvunna friheten. Nervositeten hos de som ska åka och göra något förarprov till körkort. Jag ger de tips och råd. Försöker lugna ner de en smula. "Det gör inget om du misslyckas", säger jag. "Vi ramlar för att vi ska lära oss att resa oss upp igen".

Eller det där som är mindre bra, som t ex narkotikahandel mitt framför näsan på en. Polisrazzior. Blåljus och dragna vapen.

Man kan nästa följa en del knarkares liv på ett sätt. De åker ofta till sprututbytes programmen på sjukhuset, eller någon metadonbehandling. De håller sig nyktra ett tag. Får återfall efter 4-5 månader, kämpar sig upp igen. De hälsar alltid, är otroligt artiga och betalar med busskort varje gång. De vill INTE få negativ uppmärksamhet till sig.

Fattigdom, folk (ofta pensionärer eller invandrare) som jagar pantflaskor och slåss över de papperskorgar som innehåller sådana i centrum. Lördag och söndag morgnar efter krognätterna är det som värst. Djupt tragiskt...

Fyllon, mycket unga sådana 13-15 år bara. Har fått ringa polis många gånger. Äldre som får div. anfall på bussen eller bredvid. Har fått ringa ambulans ett flertal gånger. Olyckor av olika slag, bilar, moppar eller de där satans elsparkcyklarna... Folk gör sig rejält illa på dem. 

Har fått se mycket som jag inte trodde från början att jag skulle få se. Både samhällets fram som baksidor.

Nåja, det får bli en kontemplativ cigarr och kanske en öl på balkongen.

Ledig imorn. Jobbar hela helgen... surt.

Redigerat av Dark Of Light
  • Gilla 2

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

• Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.