Jump to content
Annons
  • 0

Låter burkigt?


bjorcks

Fråga

Hej på er och alla förståsigpåare! Jag är rätt ny med att göra musik och en sak som gör mig tokig är att det ibland blir så mycket burkigare. I alla fall vad jag tycker. 

Jag har klipppt ihop två sångstycken som jag tycker skiljer sig åt. Sången går "...ingen kan förstå" och det tycker jag låter bra i kvalite (strunta i sången)

Sen är det lite solon och lite annat och sen kommer mer instrumentering och när det sjungs...."Det polar..."..så blir det burkigt. Jag har försökt med alla möjliga inställningar men jag får inte till det. Är det någon som har tips kring detta? Tacksam för all hjälp! //R

Link to comment
Dela på andra sajter

4 svar på denna fråga

Recommended Posts

  • 0

Jag har hört mixar som låter både mer och mindre burkigare. Så frågan är lite vad du är ute efter. Dvs, antar att du har andra inspelningar du vill efterlikna.

Ett tips är att ladda hem dessa inspelningar och sedan jämföra dem med din mix (som referens). Det finns många bra pluggar att använda för att jämföra. Jag har testat en del och fastnat för ADPTR (kolla in brainworkx sida).

När du jämför är det bra att ha ett "rent" huvud. Om du sitter och mixar en hel dag och sedan på slutet lyssnar på referensmixar, för att ta beslut om vad du ska göra i din mix, riskerar resultatet att inte bli så bra. Bättre då att lyssna direkt på morgonen, utan att lyssna på något annat först.

Med det sagt, tror jag att viss burkighet kan undvikas om du skär bort några dB runt 100-400 (speciellt runt 200-300) Hz; gärna med en dynamisk eq. Det är väl här som de fundamentala frekvenserna finns (grundtonerna för olika instrument och noter), vilka har mycket energi som samlas runt "low mid". Prova först att svepa runt med en eq (Q runt 1) på masterkanalen för att se om det gör någon skillnad och hitta sedan de instrument som har mest energi runt de frekvenser du vill skära, och skär där.

Du kan också styra bas och trummor till en kanalbuss, och alla andra instrument till en annan, och lägga ett högpassfilter på instrumentbussen för att skära bort allt under 200 Hz. Jag tycker mig höra att AK-guran bygger upp mycket energi i de lägre frekvenserna, och tillsammans med basen bygger de upp en viss burkighet, som du kan prova att skära ner. Lycka till!

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • 0

Själv hörde jag inget som jag direkt vill kalla "burkigt". Däremot är den akustiska gitarrens "låda" aningen stark i förhållande av gitarrens övriga omfång – OK, det där är kanske det "burkiga" ...  Som ovan redan nämnt skulle jag minska en aning – men bara en aning – @ 200Hz på gitarren och sedan strax under (inte under 130Hz) även på på basen.

(I övrigt skulle jag personligen undvika HPF så högt som @ 200Hz på en ensam gitarr då det finns energi därunder som ger gitarren liv – även om vi inbillar oss att vi inte hör det. Annars gör du 200Hz till gitarrens botten, vilket kommer att ställa till ett helvete när du vill få tillbaka "köttet" men istället gör det ännu "burkigare", för att till slut upptäcka att diskanterna har tagit över helt.)

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

@bjorcks nej Du är säkert ingen fan av Nocco / Probrands. Men nu helt seriöst, hörde ej något burkigt. Men  vet ej hur det låter senare då är det svårt att deducera något från en 5 sec refräng sampel.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Tack för alla tips! Ja, det jag är ute efter är att när leadsing kommer in och sjunger "det porlar..." så är det inte lika fylligt ljud på sången som i början på "snutten" jag skickade. Så ni har rätt att ordet "burkigt" inte är rätt ord att förklara. Ska testa ovan..men har ni fler tips så hör gärna av er. Återigen tack!!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...