Jump to content
Annons

Frakt från staterna..


termosh

Recommended Posts

Annons

Denna sida kanske kan svara på dina frågor..

http://www.tullverket.se/se/Privat/handla_via_internet/

"När du beställer en vara från ett land utanför EU räknas det som privatimport och det betyder

att du måste betala tull och andra avgifter. Tullsatsen för din vara finns angiven i EG:s tulltaxa

och är olika beroende på vilken vara du beställer och vilket land du beställer den ifrån.

Tullsatsen är oftast en procentsats som beräknas på varans pris inklusive frakt och eventuell

försäkringskostnad. Tänk på att vissa varor med amerikanskt ursprung är drabbade av tilläggstull.

Detta betyder att du förutom den vanliga tullavgiften också kan behöva betala en så kallad tilläggstull."

Redigerat av Pico
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har åkt på 7% tull på varans pris (inkl frakt) och så moms på detta.

En gång när jag köpte ett Motu 828 bad jag butiken i USA (mac midi music) att speca det som datorkomponenter, samt sätta ett lågt pris. Vad händer? Jo, tullen surfar in på Motus hemsida och ser att det är ljudinspelningsapparatur och dessutom hittar de ett riktpris. Jag åkte på att betala tull och moms på hela varans värde... Surt sa räven.

😳

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej!

Upplysningsvis...en gång köpte jag en fotbollsmatch i VHS-format från England. Tullen öppnade då paketet, såg igenom bandet. Jag fick betala administrativ avgift, tullavgift och nån slags extra skatt. Bandet skulle kosta endast 7£ inkl. frakt (det var en match utan ljud) = 90 kr. I slutändan gick det på 360 kr!!!

Bääääähhhh.....

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Upplysningsvis...en gång köpte jag en fotbollsmatch i VHS-format från England. Tullen öppnade då paketet, såg igenom bandet. Jag fick betala administrativ avgift, tullavgift och nån slags extra skatt. Bandet skulle kosta endast 7£ inkl. frakt (det var en match utan ljud) = 90 kr. I slutändan gick det på 360 kr!!!

Bääääähhhh.....

:musik

Huligan-skatt? 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej igen!

...Sedan när jag naturligtvis frågade varför det kostade såpass mycket mer (någon förklaring stod nämligen inte på det sönderrivna och sedan igentejpade paketet), så berättade tulltjänstemannen om alla de där avgifterna och sa att "det är för din egen skull förstår du väl! Så att de inte skickar nån skit!"

Vad ska man säga?

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Några sidor skickar grejorna som "gåvor", då slipper du tull.

...något som räknas som varusmuggling och kan vara straffbart för både avsändare och mottagare - men det är många som försöker göra så, trots den risken.

En annan risk är också om paketet skulle försvinna eller bli skadat... Gissa hur stor ersättning man får för det då... 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man beställer från Tyskland, måste man betala moms på 25%? 😕

Mailade dom och frågade om hur mkt "tax" man skulle betala, de svarade:

"you pay our tax, 16%".

tax = moms i det här fallet? 🙂

/Har iiiingen koll på sånt här, nån gång måste man ju lära sig.. tror jag..kanske..svara..😕

Link to comment
Dela på andra sajter

innom Eu betalar du ingen tull, har köpt några basar och gitarrer från tyskland och det funkade fint, även från Usa men som nämts tidigare så tillkommer tull på både frakt och varans pris.

vilket man kan minska genom att be avsändaren ange ett lägre värde på paketet. ev. får du skicka in kopia på kvitto för att visa vad det kostade.

bla från nedastående äffer bara begabnade tyska instrument. många coola gitarrer & basar som man sällan ser.

http://www.musikkeller.com/large/gb/index.html

Link to comment
Dela på andra sajter

Så från länder inom EU slipper jag alla tullavgifter? Verkar ju bra.. 🙂

Ja, men ett tips är att kolla vilken moms du betalar på varorna. Vissa sidor kör med svensk moms (25 %), andra med säljarlandets momssats (16 % i Tyskland).

Link to comment
Dela på andra sajter

Vet inte vad du ska ha men jag har beställt några ggr från MusikProduktiv. Bra priser, du kan kika på sajten på engelska, bra support, och sen kostar frakten alltid 13 €uro. I alla fall vad jag än beställt. Testade faktiskt att lägga in några gigantiska högtakarlådor på nån beställning, frakten var ändå 13 €uro... Skumt, men bra? Betalar du mot postförskott tillkommer nån postförskottsavgift... Jag har alltid betalat med kort.

Tysk skatt är inräknad i priserna så du betalar bara det du ser att grejerna kostar där... Ingen tull eller andra skatter.

Redigerat av ztevie
Link to comment
Dela på andra sajter

Det där med momsen är olika.

T.ex på http://www.thomann.de/ betalar man svensk moms, medans på t.ex http://www.musicians-gear.com/ så betalar man bara tysk moms.

Det beror på att det finns ett "fribelopp" på 320000 SEK.

Den som orkar, kan plöja genom texten HÄR - men den viktigaste biten i sammanhanget, är följande citat:

Om ett postorderföretag i ett annat EG-land säljer för mer än 320.000 kr per år till Sverige ska det utländska postorderföretaget registrera sig till moms här och lägga svensk moms på sina fakturor.
Link to comment
Dela på andra sajter

Vet inte vad du ska ha men jag har beställt några ggr från MusikProduktiv. Bra priser, du kan kika på sajten på engelska, bra support, och sen kostar frakten alltid 13 €uro. I alla fall vad jag än beställt. Testade faktiskt att lägga in några gigantiska högtakarlådor på nån beställning, frakten var ändå 13 €uro... Skumt, men bra? Betalar du mot postförskott tillkommer nån postförskottsavgift... Jag har alltid betalat med kort.

Tysk skatt är inräknad i priserna så du betalar bara det du ser att grejerna kostar där... Ingen tull eller andra skatter.

Tullavgifter får inte förekomma inom EU - men momsen är de tvugngna att ändra till svensk om de kommer över 320000 SEK, som jag nämnde i förra svaret.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men om nu t.ex http://www.musicians-gear.com/ skulle komma över den gränsen på 320.000kr till Sverige så är det ju deras problem.

Dem kan väll inte kräva en på mer pengar i efterhand?

Det vet jag ärligt talat inte, men eftersom det rör sig om skatt, är det nog inte omöjligt att det kan krävas in i efterhand, när skattemyndigheterna har granskat företagets redovisning - med det är ju i så fall skillnaden mellan tysk och svensk moms det skulle röra sig om. Eventuella straffavgifter måste företaget stå för i ett sådant läge, eftersom det är de som har redovisat och debiterat fel.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...