Jump to content
Annons
  • 0

Studio One 4 + Mac


Mocca

Fråga

Hej 

Vi arbetar med Studio one 4 och Mac. Jag har två frågor jag skulle vilja få svar på. 
Problem ett. Vi uppdaterade operativsystemet och efter det reagerar Studio one ”segt”. Ska vi försöka lägga över allt material på en extern hårddisk och försöka återställa datorn och lägga in det gamla operativsystemet? Är det någon som har en fiffig lösning?

För framtiden. Kom gärna med tips hur ni säkerhetskopierar så att det hela tiden är uppdaterat. Kör ni direkt från extern hårddisk? Använder ni molntjänst eller vad är smidigaste sättet för att det inte ska bli en motivationsdödare. Idag har vi kört med extern hårddisk och Carbon copy cloner. Vi fick hjälp med det och vet inte riktigt om allt sparas på hårddisken när vi jobbar?
Tack på förhand 

Micke
 

Link to comment
Dela på andra sajter

4 svar på denna fråga

Recommended Posts

  • 0

Hej. Studio one 4 är ganska gammalt och optimerat för äldre operativ. Det är vad jag kommer ihåg ganska buggigt i jämförelse med v6. Ni funderar inte på att uppgradera? 
det är ett jäkla jobb att backa operativ. Radera hela interna disken och installera om allt från grunden. För mig är det ett två heldagars arbete minst. 

om ni har en ccc kopia är det bara att följa instruktioner här:

https://bombich.com/kb/ccc6/how-restore-from-your-backup
Det kan va så att du måste aktivera alla pluggar igen. 

jag använder tre backup metoder. Alla projekt lagar jag i icloud, och på en extern disk senare när det ska arkiveras på riktigt. Sen har jag time machine för kontinuerlig backup och ccc för periodvis kloning. 

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • 0
On 2023-07-20 at 10:13 sa Niclasgustafsson:

Hej. Studio one 4 är ganska gammalt och optimerat för äldre operativ. Det är vad jag kommer ihåg ganska buggigt i jämförelse med v6. Ni funderar inte på att uppgradera? 
det är ett jäkla jobb att backa operativ. Radera hela interna disken och installera om allt från grunden. För mig är det ett två heldagars arbete minst. 

om ni har en ccc kopia är det bara att följa instruktioner här:

https://bombich.com/kb/ccc6/how-restore-from-your-backup
Det kan va så att du måste aktivera alla pluggar igen. 

jag använder tre backup metoder. Alla projekt lagar jag i icloud, och på en extern disk senare när det ska arkiveras på riktigt. Sen har jag time machine för kontinuerlig backup och ccc för periodvis kloning. 

Toppen. Tack för svar. 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Hej igen 

hoppas på lite fler svar. 
vi funderar nu på att uppgradera till studio one 6. Vi har operativsystemet Monterey på maccen. Kan vi köpa uppgraderingen och bara ladda upp den i datorn? (Vi e inte så haj på det här). Vi har låtarna uppbackade på en hårddisk där också carbon copy cloner är installerad. Kan vi hämta låtarna där när uppgraderingen är klar eller kommer det gamla operativsystemet att krångla till det?

Behöver vi ominstallera studio one?

Hoppas på lite hjälp. Riktig motivationsdödare det här. 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 0

Ja alltså studio one 6 och monterey ska ju funka. Men ett nytt program på äldre operativ KAN vara problem. Backuppa systemet med carbon copy cloner först, och ge det ett försök. 
 

Era projekt däremot bör ni göra färdiga innan ni uppgraderar studio one. Det har aldrig varit problem för mig personligen att öppna äldre projekt, men de kan krångla. Filer som inte hittas, pluggar som inte öppnar som de ska eller kraschar, eller ifall ni använder stock plugins att de har ändrats mellan versionerna. De har gjort om mångs pluggar ganska ordentligt och uppgraderat med nya funktioner osv. 
 

om det inte är tidspress på projekten eller om ni mixar för skojs skull och inte bryr er om att mixa om delar så kör på bara. 
se bara till att både projekten och operativet och studio one 4 finns backuppat ordentligt ifall det skiter sig. Grundregeln är ju att om man tar backup så går allt bra, men om man inte gör det så krånglar det ovillkorligen! 🤣 

  • Tack! 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...