Jump to content
Annons

Kingdoms Quarter test demo feedback


Recommended Posts

Hej!

Är i slutfasen av en låt som legat i byrålådan ett tag. Lägger upp en snutt för feedback. Hur låter arret, nivåer mix mm? Tänker att den ska få vara med på en kommande EP/album i höst och undrar om jag är på rätt väg. All kritik välkommen 😊

https://on.soundcloud.com/8i7fEcVKojppYg7a6
 

HÄR är version 2. Jämför gärna och säg om ni hör nån skillnad? 🙂
 

 

Redigerat av slejnard
La till ny länk för jämförelse
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

En bra grund att stå på. Kallt ljud tyvärr. Bra låt. (Med "kallt ljud" menas att man får känslan av att ni stått ute och spelat i 15 minus-grader. Brrrr). En uppvärmning av soundet och mer närvarokänsla i soundet/låten kan ge en femma i betyg. Jag har betygsatt låten där uppe på sajten.

 

Det kom fler låtar hörde jag:

 

Ni/du spelar väldigt bra.

 

Gitarrsolot i tredje låten använder lite för mycket heltoner men tekniken är det inget fel på.

 

Jag har några invändningar om ton-val i vissa låtar och lite minus om sångrösten. Sångaren bör glida lite i tonerna i stället ( = lite soul-blues i tonerna). Annars var det väldigt intressant att lyssna igenom alltsammans. 

Summa:   Med bättre ton-val i vissa gitarrsolon och i vissa låtar samt "rätt" sång så kommer ni/du (vet ej om du spelar och sjunger allt själv) upp i nära en femma i betyg. Många bra låtar. Det enda som snuddar amatörmässighet är sången: sångtoner- det är inte falsksjunget- och rösten, vissa ton-val i kompen samt det för kalla ljudet). 

  • Tack! 1
Link to comment
Dela på andra sajter

El Slej gör det igen!🤘🏼 Gillar det här; kaxig sång och snyggt arr. Får starka (tidiga) Pugh-vibbar 

Lite spontana tankar; gött kött i elkompet. Wah-wah:n är en aningen lite för vass för min smak men inget lite lätt EQ:ing kan lösa.

Rytmsektionen håller ihop och är stabil. Snygg bas!

Upp med solot och låt det ta den platsen det förtjänar I’ll say though.

Gillar det du gör, Slej; du har texterna, hantverkskunnandet (både låtskrivande och mixning) och levererar grümma låtar! Me like🖤

Vänligen,

CHAE

  • Tack! 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej.

Musiken är väldigt bra och en intressant låt. Men, sången sitter inte i mixen. Den ligger ovanpå kompet som du har komprimerat lite väl mycket. Kören har lite mycket reverb även om jag tror jag förstår vad du vill åstadkomma med den. Kanske är det lite väl många instrument för min smak, speciellt i refrängen.

Bra jobbat som vanligt!!

  • Tack! 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack så mycket CHAE och DionHarris! Mycket värdefull och bra feedback. Håller med att det nog är lite väl komprimerat. Ska försöka få sången att smälta in bättre och kolla upp frekvens på wah. Ett svårt moment att balansera… 

Jämförelsen med Pugh har jag hört förut. Kul 🤩 

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej, nu låter kompet mycket bättre och det gör att sången passar också bättre in i mixen. Bra jobbat.

Men, jag tycker personligen att det är för många gitarrer och för mycket effekter på dom. Du kan ju spela, så varför så många effekter undrar man ju då? 
Men, som sagt, nu låter det bra 👍🏻 

  • Tack! 1
Link to comment
Dela på andra sajter

On 2022-08-05 at 08:35 sa DionHarris:

Hej, nu låter kompet mycket bättre och det gör att sången passar också bättre in i mixen. Bra jobbat.

Men, jag tycker personligen att det är för många gitarrer och för mycket effekter på dom. Du kan ju spela, så varför så många effekter undrar man ju då? 
Men, som sagt, nu låter det bra 👍🏻 

Bra att du tycker det blev bättre. Ska kolla det med gitarrerna också. Svullade på ordentligt med delay på solot. 😊 Ska kolla nivån en vända till med sången också… 

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...