Jump to content
Annons

Quantum Leap Symphonic Orchestra Silver Edition

Recommended Posts

Guest BONGOBOB
Posted

Hallå. Finns det någon här som har jobbat med "Quantum Leap Symphonic Orchestra Silver Edition"? Jag har hört demos så jag vet hur det låter. Jag är mer ute efter om det är mycket arbete för att få det till att låta realistiskt eller är det bara att spela på? Är den indelad i sektioner eller måste man sitta o pilla ihop det själv?

hoppas nån har koll.

mvh

BONGOBOB

Annons
Posted

Jag har en kompis som har EWQLl silver. Har kollat lite på den och hört en del av hans grejor. Visst den låter skitbra.

Man kan välja mellan enstaka instrument och så kallade multis, d v s olika instrument i samma grupp. Något direkt pillande är det inte tal om eftersom ljuden låter så bra som de är.

Den bygger ju på NI kontaktinstrument så det är ett ganska lättarbetat interface. Det enda är väl att om man verkligen vill satsa på en komplett orkestermodul så är Goldversionen så mycket mer och så mycket bättre. Men det är klart en fråga om pengar.

Skillnanden är ganska stor och det beror på vad man skall ha den till. EWQL silver är mer jämförbar med Garrtian och den har lite mer saker för pengarna. 😳

se https://www.studio.se/index.php?showtopic=1077

🙂

Posted

Jag har EWQL Silver och det är helt suveränt! Det mesta låter väldigt bra redan från scratch, men det är ett mycket lättarbetat interface så det är inga problem att få det som man vill.

Posted

det jag saknar mest med orkesterbibliotek är att man inte, mig veterligen, har möjlighet att i något notprogram låta orkestern spela crescendon, staccato, drillar, maestoso eller att datorn styr så att stråkspelet sker fram o tillbaks med stråken et.c. Det hade varit så mycket smidigare och antagligen gjort rätt stor skillnad i ljudet.

Guest BONGOBOB
Posted

Tack allihopa för att ni dela med er av era erfarenheter. Jag tror att jag ska kolla in goldversionens demos också. Jag är mest ute efter stråket.

MusicGene, kan inte Sibelius spela upp cresendon och sånt?

Posted

Jag har också EWQLSOSE ( kort namn )...Tycker absolut att det låter som det ska. Samplingarna är mer bombastiska än i t ex Garritan. Men som sagt. Det är lite olika stil på de två.

Posted
det jag saknar mest med orkesterbibliotek är att man inte, mig veterligen, har möjlighet att i något notprogram låta orkestern spela crescendon, staccato, drillar, maestoso eller att datorn styr så att stråkspelet sker fram o tillbaks med stråken et.c. Det hade varit så mycket smidigare och antagligen gjort rätt stor skillnad i ljudet.

Nu har jag glömt bort vad det heter, men lägger man inte smånoter nere vid C0 för att styra såna saker? Men jag håller med om att det vore smidigt om notprogrammen själva kunde åstadkomma detta utifrån små tecken bland noterna.

// David

Posted (edited)

Nu har jag glömt bort vad det heter, men lägger man inte smånoter nere vid C0 för att styra såna saker? Men jag håller med om att det vore smidigt om notprogrammen själva kunde åstadkomma detta utifrån små tecken bland noterna.

// David

Vafalls? I EWQLSO? Hur? Var? När?

Edited by Pluffo