Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej, jag har precis inskaffat Reason 3.

Och jag fattar knappt nÄgonting, jag har fÄtt reda pÄ hur man byter olika patchar, dvs hur jag byter till Rockkittet.

Hur bestÀmmer jag hur lÀnge varje del ska spelas? Om jag gör ett vanligt komp (1), men sen vill ha ett fill-in(2) till refrÀngen. (3).

Hur byter jag frÄn 1 till 2 till 3?

Samt finns det nÄgra bra guider hur man jobbar med ReDrum i Reason? Jag skulle verkligen behöva det eftersom jag gjorde trummorna i Fruity Loops förr i tiden och det var vÀldigt simpelt.

Tack i förhand!

Annons
Postat

Om du skriver in delarna som patterns i redrum, sĂ„ kan du i sequencerdelen, lĂ€ngst ned, klick pĂ„ knappen lĂ€ngst till vĂ€nster och dĂ€r vĂ€lja i det typ gula fĂ€ltet vilken pattern som ska spelas. Jag Ă€r trött, hoppas du förstĂ„r 😎

Annars, kan du markera pattern du vill ha mellan markörerna [L] och [R], högerklicka pÄ redrum och vÀlja nÄgot typ copy to track. DÄ hamnar denna pattern som en loop mellan L & R.

Postat

Ok, tack! 😳

Hur bestÀmmer jag lÀngden pÄ spÄret? nÀr jag lÀgger ut att A1 ska spelas sÄ fortsÀtter den hur lÀnge som helst.

Jag vill gÀrna att den ska sluta efter en viss tid, lÀgger jag bara ut en tom pattern dÄ? eller vad?

tack.

Postat
Jag vill gÀrna att den ska sluta efter en viss tid, lÀgger jag bara ut en tom pattern dÄ? eller vad?

Ja, sÄ brukar faktiskt jag göra.

Postat

Jag ocksĂ„ 😄

Postat

Jag ocksĂ„ 🙂

Jag brukar anvĂ€nda pattern D8 som tomt sĂ„ syns det tydligare ... 😄

Ett annat tips Àr att anvÀnda "Bar"-lÀget (men det visste ni vÀl redan)!?

Postat

jag gör alltid sÄ hÀr: (kommer frÄn min tid i ReBirth)

stÄ pÄ redrum spÄret

rec mode, play

byt pattern nÀr du vill (strax innan eftersom den byter vid varje takt/bar)

en tom pattern skapar jag genom att stÀnga av Redrum pattern switch on/off i rec mode pÄ samma sÀtt..

det gÄr mycket snabbare Àn att pilla i sequencern tycker jag.

Postat

SjÀlv lÀgger jag alltid ner alla patterns i sequencern. sne Àr de ju jÀtte lÀtt att bygga up hela lÄten. Man behöver inte bry sig nÄnting om sjÀlva redrum

Postat

det Ă€r vĂ€l inget jobbigt att bry sig om redrum? 🙂

Jag anvÀnder faktiskt oftast stepsequencern i Redrum. Det Àr bara dÄ jag vill göra nÄtt friskt break eller behöver ha lite olika sjyssta anslag pÄ nÄn percussion eller sÄ som jag programmerar i sequencern..

Dessutom tycker jag bĂ€st om att anvĂ€nda pattern switch on/off ja med. TĂ€nk om man behöver D8 nĂ„n gĂ„ng.. 🙂

//smulan

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.