Jump to content
Annons

guitar rig+preamp


ljun

Recommended Posts

Har laddat ner guitar rig och behöver då köpa en preamp. Någon som kan tipsa om vad jag ska köpa (inte alltför dyrt). Går det med en vanlig micpreamp eller behöver jag någon avsedd för just gitarr? Vore bra att höra från någon som testat guitar rig och fått bra ljud. Allmänna tips!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

På min lilla Soundcraft-mixer finns en liten knapp man kan trycka in som tydligen ska anpassa ingången för just gitarr och bas. Men några kompisar kör en vanlig ART mickpreamp (ca 600:-) ihop med Amplitude, och det låter alldeles förträffligt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Har laddat ner guitar rig och behöver då köpa en preamp. Någon som kan tipsa om vad jag ska köpa (inte alltför dyrt). Går det med en vanlig micpreamp eller behöver jag någon avsedd för just gitarr? Vore bra att höra från någon som testat guitar rig och fått bra ljud. Allmänna tips!

Det borde väl stå i manualen 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja det vore bra om en vanlig micpreamp fungerade. När jag kollat på andra forum är det många som använder värstingpreamps som kostar kjortan. Inget man har råd med direkt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Icke då. Karaktären på ljudet spelar säkert lite roll för slutresultatet, men i grunden handlar det ju om att få ett bra signal/brus-förhållande, d v s lyfta gitarrsignalen så långt över bakgrundsbruset man kan innan det börja dista. Så till att börja med räcker det alldeles utmärkt med någon enklare preamp från t ex Behringer och Art, eller ett litet mixerbord (finns hur många modeller som helst i prisklassen upp t o m 1500).

Btw, prova även den helt gratis gitarrpluggen GuitarSuite. Laddas ner här:

http://www.simulanalog.org/guitarsuite.htm

Innehåller inte så mycket olika förstärkarmodeller och pedaler, men å andra sidan låter den oförskämt bra (min favorit är att köra Tubescreamer och JCM900 i serie).

Link to comment
Dela på andra sajter

Icke då. Karaktären på ljudet spelar säkert lite roll för slutresultatet, men i grunden handlar det ju om att få ett bra signal/brus-förhållande, d v s lyfta gitarrsignalen så långt över bakgrundsbruset man kan innan det börja dista. Så till att börja med räcker det alldeles utmärkt med någon enklare preamp från t ex Behringer och Art, eller ett litet mixerbord (finns hur många modeller som helst i prisklassen upp t o m 1500).

Btw, prova även den helt gratis gitarrpluggen GuitarSuite. Laddas ner här:

http://www.simulanalog.org/guitarsuite.htm

Innehåller inte så mycket olika förstärkarmodeller och pedaler, men å andra sidan låter den oförskämt bra (min favorit är att köra Tubescreamer och JCM900 i serie).

Skulle akta mig för Behringer MIC100, Behringers allra billigaste rörmodell, för dessa syften. Kör den själv och tycker att signal/brusnivån är rätt bedrövlig. OK för sång, men för gitarr, när man börjar köra genom distade simulerade stärkare... Näe.

EDIT: Och javisst, SimulAnalog är helt otrolig. Alltså; ja, den har få modeller, men i verkligheten så skulle man vara rätt nöjd om man hade en JCM900, en Tube Screamer och en Fender Twin känns det som 🙂 Hellre det än AmpliTube eller V-Amp, som har ca 60000 förstärkarmodeller där ingen av dem dock känns särskilt övertygande. Många modeller och effekter brukar också medföra mycket rattande - lite spelande/skapande. Jag var faktiskt på väg att köpa en PODxt, sedan upptäckte jag det gratis SimulAnalog... och nu är POD-planerna förpassade till det runda arkivet 😛

Redigerat av egj
Link to comment
Dela på andra sajter

maxmaxmax (oregistrerad)

själv använde jag tills rätt nyligen en minidisc som preamp, och det fungerade bra. Om du har en, eller något annat liknande, testa det. Det handlar ju bara om att höja upp signalen, och det finns det många pinaler som klarar av, som inte alls är så dyra som en preamp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Får man inte med en preamp i guitarrig paketet, men du kanske kör en piratkopia?

De flesta nyare ljudkort av lite bättre kaliber än det absolut billigaste brukar ha en HI-Z ingång som kan användas för gitarr, ofta delad ingång med en micpreamp.

Annars är focusrite platinum serie billig och väljuddande. Skall du ha relativt rent gitarrljud tycker jag det gör stor skillnad vilken preamp man använder.

Jag kör via en voicemaster pro (som iofs är rätt dyr, men de har billigare ex trackimaster) och ibland en TLA 5050 rör preamp/kompressor. Den första ger lite tunnare ljud (passar bättre i mix) medan den andra ger ett "fett" och mättat ljud.

Smaken är som baken, testa innan du köper om du kan.

//J

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...