Jump to content
Annons

Gör backup nu!


Peder

Recommended Posts

Hej!

Vill bara säga till alla här att ni ska göra backup! Jag är en sådan som inte gör det! Det finns musik jag gjort som är borta för evigt! Texter med!

Det var länge sen nu men fan vad klantigt att inte göra backup! Tar 5 minuter o försäkra sig om att 10 (100 (1000)-tals nedlagda timmar inte

förloras ut i cyberrymden för alltid! Gå och gör backup, NU!

En annan grej som är väldigt viktig för oss dator-musiker är att se till så att man gör backup, gå och gör backup, NU!

MVH-Peder

(PS Gör Alltid Backup!)

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Får jag väl passa på att rekomendera bra backuplösningar då..

ok.. på en ljuddator brukar/bör man ha åtminstone 2 hårddiskar. en systemdisk som operativet ligger på och en ljuddisk musikfilerna ligger på. Den lösning jag beskriver här passar mest återställning av systemdisken.. Operativet.. men det är ju oftast där man får strul också ju... Ljuddiskar tar jag sen..

Jag kör med en lösning som heter Acronis True Image och har gjort så i ett par års tid i alla fall. Det funkar som så att det gör en spegelbild av själva hårddisken och gör backup på en egen gömd partion.. Fördelen med detta är att man vid omstart av datorn får upp en återställningsfunktion. Att återläsa en komplett installation med alla porgram och konfigurationer som normalt tar timtals att göra tar sällan mer än 5 minuter om det skulle sturla med nåt.

Fördelen är att jag vågar prova nya pluggar och inställningar utan att vara rädd för att datorn ska kajka.. Gör den det så trycker jag bara på [F11] och återställer datorn. Sen kan man ändå komma åt enstaka filer ur backuppen också efter som en sån här bakupfil (image) kan "mountas" som en hårddisk och dyker upp som en logisk enhet under den här datrorn...

Så fort man uppdaterat nåt och har en fungerande konfiguration så är det bara att starta Acronis och göra en ny backup av systemet.

Acronis funkar suveränt för mig.. Progget kostar knappt 400:- och är värt varenda krona.

För ljudhårddiskarna så rekomenderar jag att man bränner på en DVD.. Det är billigt numera.. Jag köpte nyss en DVD brännare, en NEC 8x med DL funktion.. Kosta 395:-.. DVD skivor är nästan nere på CD-skivpris nu också.. Inget at tveka på inte.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Hej!

(Nu är antagligen Acronis bättre men...) För oss latmaskar finns en variant i Windows!

Alla program > Tillbehör > Systemverktyg > Säkerhetskopiering > Följ anvisningarna!

Om man har Sample/Beats-bibliotek på X antal TB så kan man ju exkludera dessa ifrån säkerhetskopian men spara resterande

och ifall man inte har en extern hårdisk istället bränna backup´n på en DVD!

MVH-Peder

Redigerat av Peder
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har knappat egen simpel kors-backup mellan burkarna här hemma. Varje natt körs ett jobb på servern som backar upp userdata på DATOR1 till Backup-katalog/disk på DATOR2, DATOR2 till DATOR3, DATOR3 till DATOR4, osv, osv. Kostar ingen programvara, ingen extra disk.

Skrev vid tillfälle om det i nån tråd... som Olsberg sen delade... *söker*.. här:

https://www.studio.se/index.php?showtopic=8296

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Ni är advancerade användare!

Jag gjorde min första backup 5 minuter innan jag postade ovan inlägg! Nästa blir väl (om jag inte glömmer bort alltihop) nån gång efter sommaren!

MVH-Peder

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har knappat egen simpel kors-backup mellan burkarna här hemma. Varje natt körs ett jobb på servern som backar upp userdata på DATOR1 till Backup-katalog/disk på DATOR2, DATOR2 till DATOR3, DATOR3 till DATOR4, osv, osv. Kostar ingen programvara, ingen extra disk.

Risk för korsdrag Hacke.. Akta så du inte får nackspärr :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Men det är ju så jääädrans jobbigt. Ge mig en 120 gigabytes CD-R-skiva så ok då :rolleyes:

Hårddiskar är väldigt billiga numera, så hårddisk är faktiskt det bästa (och snabbaste) alternativet. Jag har en 200GB-disk i extern låda som kan kopplas antingen till USB eller Firewire - och med kompressionen i DriveImage, går det in rejält mycket. Skulle den jag har bli för liten, så är det ju bara att skaffa en till - eller byta till en större disk...

Link to comment
Dela på andra sajter

och med kompressionen i DriveImage, går det in rejält mycket.

Jag kör också med extra hårddiskar för backup men utan kompression. Det lät ju intr faktiskt.....hur mycket lossless komprimering blir det på audiofilerna Claes?

Jag har aldrig kollat upp så noga hur mycket det komprimeras - men jag kan göra det i kväll. :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

och med kompressionen i DriveImage, går det in rejält mycket.

Jag kör också med extra hårddiskar för backup men utan kompression. Det lät ju intr faktiskt.....hur mycket lossless komprimering blir det på audiofilerna Claes?

Jag har aldrig kollat upp så noga hur mycket det komprimeras - men jag kan göra det i kväll. :rolleyes:

Det vore mycket snällt av dig!

Tänk att du kan vara snäll du. :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

och med kompressionen i DriveImage, går det in rejält mycket.

Jag kör också med extra hårddiskar för backup men utan kompression. Det lät ju intr faktiskt.....hur mycket lossless komprimering blir det på audiofilerna Claes?

Jag har aldrig kollat upp så noga hur mycket det komprimeras - men jag kan göra det i kväll. 😎

Det vore mycket snällt av dig!

Tänk att du kan vara snäll du. :rolleyes:

Olycksfall i arbetet... Det kan hända vem som helst... 😄:rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 5 månader senare...

Jag bara måste lätta på mitt hjärta lite...

Jag har nämligen drabbats av världens backup-noja som får mig att knappt våga spara något av rädsla för att det ändå kommer försvinna. Kanske lite överdrivet men ändå.

Jag har därför två hårddiskar i datorn där jag sparar dubbla kopior av all musik och alla foton. Kom sedan på att "tänk om det börjar brinna" så jag skaffade en extern hårddisk som jag förvarar i källaren. När jag nu börjat jobba med video (Mini-DV) så måste jag ju göra backup på banden också, dvs 60 min film = ca 13 gb. Shit!!! Alltså räcker min externa hårddisk på 160 gb till max 12 timmar film vilket jag snart är uppe i. Och det är om jag inte har musik och film på hårddisken vilket jag ju har...Får köpa en till extern hårddisk 🙂

Jag blir faktiskt himla stressad av detta!! 😱 (men nu känns det lite bättre)

Nån som känner igen sig och var man kan få behandling? 🙂🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

MarcusRombo (oregistrerad)

Jag var nära allt förlora all data jag hade förut. Men det slapp jag med en himla tur. Nu backar jag inte upo någonting. Varför? Skulle tro att det är för att jag är dum i huvudet.

EDIT: Fan vad stressad jag blev nu... 😆

Redigerat av MarcusRombo
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker inte att det någon "noja" direkt, men jag kör med 4st diskar i datorn; en till systemet, en till audio och två som sitter i Raid0 och hanterar alla ljudbibliotek. Totalt är det sisådär en halv Terabyte - dock långt ifrån fyllt ännu så länge...

Som backupdisk har jag en extern FireWire-disk, dit jag gör Image-backups på allt utom ljudbiblioteken (som ju lätt kan installeras om från originalskivorna om olyckan skulle vara framme. Backupdisken flyttar jag ut i förrådet när den inte används, så att den inte finns på samma ställe.

Backupdisken gör jag backup på till DVD-skivor med ojämna mellanrum, för att ha en extra säkerhet.

Audiodisken blir det dessutom automatiskt många backuper på, eftersom jag sparar låtarna på CD också lite då och då under resans gång.

Mycket backuper blir det... 😆😉

Link to comment
Dela på andra sajter

MarcusRombo (oregistrerad)
Oj det var ju inte meningen att alla andra skulle bli stressade  😆

Det gör inget, snart skriver Claes, och han har tamejfan en lösning på alla problem! 😆😉

EDIT: Där kom det ju! 😆

Redigerat av MarcusRombo
Link to comment
Dela på andra sajter

Oj det var ju inte meningen att alla andra skulle bli stressade  😆

Det gör inget, snart skriver Claes, och han har tamejfan en lösning på alla problem! 😆😆

EDIT: Där kom det ju! 😆

😉

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej!

Jo jag hade en släng av backup-noja i morse faktiskt, men innan dess var det längesedan det hände. Det allra bästa receptet är annars att köpa en kikare och se framåt istället.

😆

:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

MarcusRombo (oregistrerad)
Ja det kändes lite bättre när du skrev Claes. Var inte så mycket känslor utan mer fakta. 😆

Jag säger ju det! 😉 Claes is the man! 😆 Claes fixar, som vi skulle sagt i min umgängeskrets. (Alltså inte just Claes, utan ett annat namn, eftersom det inte finns någon Claes i min umgängeskrets 😆 )

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Jo jag hade en släng av backup-noja i morse faktiskt, men innan dess var det längesedan det hände. Det allra bästa receptet är annars att köpa en kikare och se framåt istället.

😆

:musik

Jo det stämmer ju 😆 Är ju inte så stor risk att det börjar brinna. (Tänk om hela kvarteret brinner upp förresten. Då ryker ju externa disken också. Är nog sånt här som kallas "Generellt ångestsyndrom" 😆😉 )

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag brukar backupa de låtprojekt som jag känner verkligen kommer ge något, och som jag jobbat en del på.. Då drar jag fram en DVD-skiva.

Men det är klart att det känns igen. Skulle det börja brinna här försvinner å andra sidan hela min studio liksom; så då är det bara att börja om från grunden iallafall.

/Daniel

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...