Jump to content
Annons

Vilka är de viktigaste låtarna?


Lindeberg

Recommended Posts

Kalla mig sur elektronazist, men alla dessa "duktigast"-trådar vi fått den senaste tiden, är inte dom lite ocoola? 😄

För mig är inte sambandet mellan bra musik och tekniskt skicklighet glasklart; några av mina absoluta favoritartister skulle aldrig platsa på era listor.

Samtidigt så går till exempel Yngwie Malmsteens och Mark Knopflers eventuella storhet mig helt över huvudet.

Jag säger inte att duktiga musiker automatiskt gör dåliga skivor, för så är det naturligtvis inte.

Men ibland tycker jag det är lite trist att vi som själva spelar musik är så extremt imponerade av flyhänta gitarrister, samtidigt som vi kanske missar storheten i det enkla.

Därför vill jag starta en tråd där ni berättar om den musik som får er att skratta, sjunga, gråta eller plocka upp gitarren.

Så att vi liksom behåller fokus på det som är viktigt. 😕

Jag börjar:

1. Jackie Wilson - (Your Love Keeps Lifting Me) Higher and Higher

Jag blir nästan religiös när jag hör den här, får lust att gå i kyrkan -eller bara lipa lite. Det är nåt i hans sätt att sjunga som gör att man tror på vartenda ord.

2. The Kinks - Waterloo Sunset

Harmonierna, körsången och framförallt melodin slår undan fötterna på mig varje gång jag hör den. Bland det bästa som någonsin skrivits.

3. New Order - True Faith

Får sån där "titta-upp-i-himlen"-känsla när jag hör den här. Den stärker mig, på något sätt. Häri ligger liksom den moderna dansmusikens kärna; det är eufori och melankoli samtidigt, till ett hårt beat. 😄

Redigerat av Dumb Dan
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag minns när "A hard days night" LP:n med the Beatles kom. Jag var sexton år och hade tidigare aldrig intresserat mig särskilt för musik mer än att jag tog pianolektioner på föräldrars inrådan. När jag hörde dessa 13 låtar och speciellt "If I fell" och "I should have known better" öppnade sig en helt ny musikvärld. Jag "slängde" pianot och införskaffade gitarr och sen dess har jag haft hur mycket roligt som helst med en hobbyverksamhet som man aldrig blir för gammal för.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kommer ihåg när jag i tonåren köpte Ultravox's LP "Rage in Eden" och bara satt och lyssnade och häpnade. Sån otrolig känsla och sammanhängande album!

Än idag kan jag få samma känslor, framför allt till "The Voice" och "I remember (Death in the afternoon)"

Link to comment
Dela på andra sajter

Danny Cort (oregistrerad)

Egentligen så ska jag säga Stevie Wonders 'Lately'. Eller Stevie's 'They wont Go When I go'. Såna låtar som jag sätter på när jag kommer hem på natten & allt är mörkt. Eller kanske Rufus if there was no music', som har räddat så många dagar bara genom sitt rent överjordiska sväng.

Men här kommer en historia.

Det var en sån där natt som aldrig tog slut. Eller så tog den slut, bara det att vi var för höga på kemi & livsglädje för att förstå när. Det är en Stockholmsklubb sent 90-tal, alla känner alla & stämningen är sådär magisk som den bara kan vara en tisdag i februari när stockholm visar upp sig från sin sämsta sida samtidigt som vänner visar upp sig från sig bästa. Imman rinner från dom stora fönstren ut mot Stureplan & den senaste & sexigaste RnB-musiken rinner från klubbens Bose-system. Vi står där & pratar, jag & kvällstidningsjournalisten, om sånt som vuxna människor pratar om när DJ'n lägger på sista låten "...my time, my patience, love. My blood my sweat my tears...". Alla förstår ju att det är sista låten för det är en typisk sista låt. Nåt händer med stämningen, eftersom ingen vill gå hem så tystnar stället, dans & hångel upphör. En närmast sakral känsla infaller när vi kollektivt förstår att det här är slutet. Bättre än så här blir det inte, om det kommer fram en tomte & säger att "nu får ni välja - antingen är ni kvar i det här ögonblicket för alltid, eller så fortsätter ni leva & hoppas på det bästa" så är jag säker på att vi hade valt att stå kvar. "...My burdens, my drama, my pain. My car, my money, my home

..." vi lyssnar klart på låten i stillhet. Sen tar den slut & med den allt det magiska.

Nästa dag träffas vi för lunch, jag & kvällstidningsjournalisten, han har just fått en Mitsubishi Lancer med Mika Häkkinen-paket som han ska provköra så han vill ut på Djurgården & cruisa. Det är en hoppfull dag på något vis, känslan från gårdagen har inte riktigt släppt & solen tvingar sig igen februariångesten. Vi sitter i bilen, kör rätt långsamt & njuter av stillheten & doften av ny bil. Sen händer det. Någonstans i närheten av Rosendal Trädgårdar hör vi från radion "...My shakin', my sleep, my stress. My days, my night, my rest...". Kvällstidningjournalisten stannar bilen mitt i vägen. Sen sitter vi där, han håller ett löst grepp om ratten & tittar ner, som om han försökte förstå vad Mitsubishis logga betyder, jag tittar ut genom fönstret på passagerarsidan utan att egentligen se nåt. Livet stannar till en sekund & jag tror att vi båda just då förstår hur förgängligt allt är. Vi åker tillbaks till stan i tysthet & han släpper av mig på mitt jobb. Vi lever vidare & hoppas på det bästa, men jag är säker på att någonstans kommer vi vara kvar i det där ögonblicket.

För evigt.

Så jag säger; R.Kelly - A Womans Threat.

EDIT; bra initiativ, Danne.

Redigerat av Danny Cort
Link to comment
Dela på andra sajter

Oj, det är ju många... ett axplock:

In Flames - Pallar Anders Visa

Vet inte varför, det är något med ackordföljden

Metallica - Orion

Ryser

Iron Maiden - The Prophecy

Introt ger kalla kårar i hela ryggen, texten fantastisk

Beatles - Blackbird

Behöver väl inte säga mer

Soilwork - One with the flies

Den senaste… Tjo! Jävlar vad bra!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm, kanske inte verk som är kända för sin enkelhet, men...

Tappade hakan första gången jag hörde;

Mike Stern - Ha-Ha Hotel, live-version från Umeå Jazzfestival.

(Och han har varit en favorit sedan dess. Handlar inte bara om teknik, mer soundet. Givetvis, kan jag tillägga,

har han inte begåvat Umeå med ytterliggare besök sedan jag fick nys om honom.)

Vivaldi kan jag gå tillbaka till när som helst, och mår alltid lika bra av att lyssna.

(Kan inte tillräckligt med teori för att kunna tala om precis vad det är jag gillar)

Och det senaste tillskottet till listan är nog

Idan Raychel.

Israel (tror jag) med sköna rytmer, spännande sång osv.

Kanske lite öst möter väst-sound.

Låtarna i sig känns rätt enkla, men samtidigt kraftulla.

Kan dock inte hitta någon affär med skivor av killen, men jag bandade en

konsert på Mezzo.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fictivision vs C-Quence - Symbols (Mesh Remix) Kan aldrig sluta lyssna på den. Känslan som kom när Johan Gielen drog igång sitt sett på Midway med denna var oslagbar.

N-Trance - Set you Free. Denna låt är ett av skälen till att jag avgudar trance idag. Första låten på första CD skivan jag någonsin ägde (Top Dance 95) som tioåring. Älskar den än idag.

Prodigy - Voodo People. Grym klassiker. En av deras bästa enligt mig.

Link to comment
Dela på andra sajter

The Police - Every breath you take. Känslor, kärlek och mängder av minnen från barndomen.

Yvonne - Them. En låt som helt enkelt aldrig går ur, den är ett med mig. Kan inte riktigt sätta fingret på varför, men den är verkligen mig. Hela låten.

Cranberries - No need to argue. Sorg, tårar och starka minnen.

Roxy music - More than this. Rysligt snygg 80talsproduktion. Återigen massa nostalgi.

Tror jag är väldigt nostalgisk idag...

Link to comment
Dela på andra sajter

Danny Cort (oregistrerad)
Vi lever vidare & hoppas på det bästa, men jag är säker på att någonstans kommer vi vara kvar i det där ögonblicket.

Fick rent av lite gåshud när jag kom till punchline. Vacker, Danny. 🙂

Såpass...

Link to comment
Dela på andra sajter

maxmaxmax (oregistrerad)

Starka känslor?

Vet inte om det är djurens brevlåda som gjort "nu är det dags att skaffa katt igen". Första gången man kom i kontakt med känslan av död. Har aldrig klarat av att lyssna färdigt på hela låten.

The knife - Heart Beats. Varma sommarnätter med underbar fest, alla känner alla och snacket är friktionsfritt. Låten går igång och inte en kotte sitter still.

Och vill man ha ont i magen blir det Red house painters - medicine bottle.

Link to comment
Dela på andra sajter

Låtarna från A state of trance 101.

De var då jag upptäckte Trance på riktigt. (tre månader före det var elektronisk musik inte musik i mina öron)

System Of a Down - Deer Dance

Äkligt fet låt! Man kan ju inte sitta still!. inte ens i bussen på väg hem från skolan

Coldplay - Warning sign + Spies

Så fina!!

En stor del av Metallicas repertoar

Gossarna är ju fan bäst! 😄

Above & beyond - No one on earth (G&D remix)

James Holden - I have put out the lights

Och säkert ett antal låtar till. orka komma på alla fina låtar

Link to comment
Dela på andra sajter

musik (oregistrerad)

Hej!

Såna här trådar ger en bara fler och fler och fler låtar man måste kolla in, om man nu missat dem!

Här kommer några för er alla från mig:

"Meglomania" med Black Sabbath från Sabotage

Tony Iommi är nästan Gud...

"Maybe again" med Randy Bachman från Survivor

Att fånga sakernas förgänglighet såsom han lyckas här... (ge mig näsduken)

"Ruby" med Supertramp från Crime of the century

Man riktigt känner vilsenheten hos Ruby...grymt bra

"Almaz" med Randy Crawford singel och från Greatest Hits

Hon sjunger ju ofattbart bra här, går upp i sången med hela själen. Tala om sparsamt arrangemang, där pauserna är vackrast.

"I just love the man" med Jones Girls singel

En extremt duktig trio, där en av dem gick bort tyvärr... deras bästa låt!

"Message from a drum" med Redbone från Witch queen of N.O.

Magisk! Från en skiva som var en milstolpe.

"Tubes world tour" med Tubes från Young and rich

Den som pratar när jag lyssnar här åker på en glödlampa! Rockifierat!

"Long may you run" med Neil Young från Decade

Vacker! Sägs handla om kvinnan i hans liv som dog?

"Brighton rock" med Queen från Sheer heart attack

Egentligen mig veterligen det enda bra de gjort. Men desto bättre! Fantastisk!

"Carnival stall" med Atomic Swing från A S

Här hörs betydelsen av en Gibson, från det överlägset bästa svenska bandet nånsin!

"Last days of May" med Blue Öyster Cult från BÖC

Så öde. Så underbar. Det där goa korta delayet. Bara det...

"You'll always reap just what you saw" med Stranglers från Dreamtime

Eftertänksamt. En fantastisk produktion f.ö. hela skivan. Bölvarning.

"Perfect day" med Lou Reed från Transformer

Han kan ju han med...

😏

Kan fler/:musik

Link to comment
Dela på andra sajter

Satan, man känner sig som snubben i Hi-Fidelity. Det går fan inte att välja!

Men okej då:

1. Funeral for a friend/Love lies bleeding med Elton John

Här kan man snacka om att bygga upp en låt från grunden, svävande orglar, blåsiga kyrkogårdar, smärtsamma elgitarrer och sen raka spåret in i en Entwistle-basjollrande bitter popdänga av tidstypisk spattig Elton anno ´73. Ljuvligt!

2. At home at work at play med Sparks

Så mycket info på så kort tid. Russel Mael rappar snabbare än en Hilfinger-gangsta redan på 70-talet i bland dom avigaste men också mest catchy rocklåtarna som nånsin gjorts.

3. This generation med Roachford

Har alltid varit svag för R. När jag hörde den här på radion första gången blev jag helt knäckt; sånt grymt gung, otroligt smakfulllt plockande på guran, ursnygga pianoackordmackor, banal text men det skiter vi i.

4. Joining a fanclub med Jellyfish

All popmusik du nånsin behöver samlat i en enda låt. 90-talets bästa band rockar loss med allt. Hörde den här på ett party för länge sen. Det tog 4 minuter sen hade jag ett nytt favoritband.

5. Killer queen med Queen

Den ultimata Queenlåten. Har försökt lira den här själv många gånger men det går fan inte, fast den låter så simpel. En struttig Beatles-aktig popdänga med ALLA Queenattribut man vill ha; bohemiankörer, Brian May-licks och en Freddy speedad på hästkött...

Nä förresten, dom här låtarna är skit. Här är dom fem viktigaste..... aaaaargh!!!!

🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra initiativ! Dans två första låtar hade kunnat vara med på min lista också. Jag menar bara Jackie Wilsons falsett är ju knäckande grann och bara introt till Waterloo Sunset får mig att gå sönder, en hel dag går åt till att bli hel igen.

Jättefin berättelse Danny Cort!

1. God Only Knows - Beach Boys. Ännu inte lyckats lista ut ackorden fullt ut till denna. Om Bach spelade fyrhändigt med Gud måste väl Brian W fått låna en (bas-)lyra från himlen när han skrev denna. Slutet på låten har ju lite Bach över sig med kontrapunkt och allt...

2. Both Sides Now - Joni Mitchell. Blotta tanken på denna låt får mig att vilja göra en pilgrimsresa McLeod, Canada där denna fantastiska kvinna föddes. Den unga människans ambivalens till vuxenlivet skildrad till sanslös vacker melodi.

Lyssna på orginalet och inte till Judy Collins upp-poppade version.

3. Love Minus Zero - No Limit - Bob Dylan. Omedelbar, rak snygg melodi lyfter den vackra lätt absurda texten högt, högt.

Det var bara tre man fick välja eller...?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jodie Tzuke – Stay will me till dawn

En riktig gåshud/lipa låt

Prefab Sprout – Appetite

Pop som jag alltid återkommer till

Thomas Dolby – The Flat Earth

Underbart musiklandskap och avstressande

Outloud – fundamental

Funkjazz när den är som bäst med härliga synkoper

Link to comment
Dela på andra sajter

Lyssnar litegrann på allt möjligt, men har en viss förkärlek för lugna lite halvtunga låtar.. Så jag drar väl några som jag tycker är bra då 🙂

3 Doors down - Superman

Alice in Chains - Down in a hole

Pink Floyd - High Hopes

Tiamat - The return of the son of nothing

Sen finns det givetvis fler, och en del som kommer och går, men iaf...

Link to comment
Dela på andra sajter

Den enda viktiga listan... Bra initiativ...

När man rotar i huvet för att hitta de viktigaste låtarna/artisterna/albumen, så märker i alla fall jag, att det blir gamla gejjer, laddade med nostalgi. Låtar var det:

Ebba Grön: Vad ska du bli

Refrängen finns alltid till hands. Jag kunde annars valt nästan vad som helst från Kärlek och Uppror. Egentligen lyssnar jag oftare på KSMB än Ebba (iofs varför jämföra...) men Thåström är viktigast. Först.

KSMB: Jag vill bara dansa

Efter alla år så är Rika barn Leka Bäst den enda skiva som ALLTID återkommer på min vinylspelare regelbundet.

Judas Priest: Before the dawn

Judas var min första (ok då, bland de första) kontakt med den egentliga hårdrocken i och med albumen Killing Machine, Stained Class och japanliven. Denna ballad är obeskrivligt gåshudsframkallande.

Tony carey: A fine fine day

Kunde oxå valt vad som helst från Blue Highway-plattan. Den enda smöriga artist jag gillar. I vissa lägen klarar jag inte att lyssna på TC för att han gör mig nästan larvigt sentimental.

Electric Sun: Cast Away your Chains

Världens bästa gitarrist och världens sämste sångare i en och samma person; Uli Roth. Just när gurasolot liksom "borde" vara slut, så kör han ett varv till, och lyfter ett snäpp till. Världens bäste gitarrist världens bäste gitarrist världens bäste gitarrist världens bäste gitarrist världens bäste gitarrist världens bäste gitarrist världens bäste gitarrist världens bäste gitarrist ....

Marillion: Fugazi

Ozzy: oj.... vilken ska man välja? Crazy Train.

Whitesnake: Aint no love...

Det finns fsts fler... men nöjer mig så...

/Bengan

Link to comment
Dela på andra sajter

Här kommer några av de bästa låtarna enligt mig, fast ni har säkert hört allihop..

va mainstream man känner sig.

Dire Straits - Brothers in arms

...skönast

Smashing Pumpkins - 1979

..."and i don't even care, to shake these zipper blues.."

Jimi Hendrix - Woodoo chile

...bästa gitarristen någonsin, så d så

Moby - Porcelain

...drömma sig bort -låt

Nirvana - Where do you sleep last night?

...från albumet "Unplugged in New York", så otroligt mycke känsla i Cobains röst

Link to comment
Dela på andra sajter

MarcusRombo (oregistrerad)

Basement Jaxx - Jump & Shout'

Endast en av alla lite äldre tok PHETA tolvor från jaxx pojkarna, som är sååå wicked

Elton John - Are You Ready For Love

Vet inte varför, men jag älskar den! Måste snart börja spara ihop till The Thom Bell Sessions.

Nuyorican Soul - It's Alright, I Feel It (MAW 12" Mix)

Det är Jocelyn som gör de! Jag tackar Louie och Kenny för denna.

Gang Starr - Skills

Seriously? Vad fan äter dom till frukost?

Redigerat av MarcusRombo
Link to comment
Dela på andra sajter

Band of brothers main theme - får mig nästan till lipen - kanske mest för den mästerliga tvserien.

God only knows - Beach boys

Introt på The persuaders dvs snobbar som jobbar är mäktigt

Tonight tonight med Smashing pumpkins - den optimala rocklåten. Treminuters gåshud.

Air - Bach

Liveversionen på where the streets have no name är grym

Foofighters brukar pigga upp mig när jag är låg

Visst ja... U2s One är ett mästerverk som inte lämnar mig oberörd nån gång...

Redigerat av tomazopantera
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...