Jump to content
Annons

Cubase LE AI 10,5, Yamaha MX controller och synth, Yamaha MG-XU mixer


Ingols

Recommended Posts

Hej från en nybörjare även om jag körde Cubase med synthar på 90-talet!

MX fungerar mycket bra som controller och att både spela in midi och spela upp ljud på MX och att mixa till audio, stereo spår, i Cubase. Monitorerna är kopplade direkt till MX.

MX har ingen d/a omvandlare för audio inspelning. Därför vill jag spela in audio spår via MG-XU som har USB. Monitor via hörlurar. Jag vill löpande kunna växla mellan midi och audio inspelning och båda devices kör samma ASIO. 

Liknande fråga behandlas på länken https://www.yamahasynth.com/ask-a-question/asio-driver-multi-device-support

Jag behöver hjälp att hitta rätt inställningar? Går det att göra med min Cubase LE AI 10,5? Finns det en tekniker som erbjuder support, digitalt, telefon eller fysiskt i Göteborg/Kungsbacka? 

Bästa Hälsningar från Ingemar

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
drloop (oregistrerad)

Detta är tyvärr en Windows akilleshäl.  ASIO är bara en i taget. Man kan köra ASIO4ALL som drivrutin för flera devicer men då drabbas man av mycket längre latency vilket i min bok gör ASIO4ALL oanvändbart.

Jag skulle rekommendera att du kör all audio via ditt mixerbord istället och använda klaviaturen som just klaviatur.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack drloop! 

Jag trodde att det fanns ett sätt att komma runt problemet. Den länk jag bifogade gav inte dig någon lösning? Om man gör lite bakgrund med MX ljud så vill man lyssna på dom samtidigt som man spelar in audio med mixerbordet vilket blir svårt om man bytt device. Man kan mixa ner MX till audio stereo. Går det att konvertera MX midi ljud till separata audio tracks i stället för stereo?? Då kan man fortsätta med audio inpelning via mixer bordet innan man mixar till stereo? 

Det bästa vore att Yamaha/Steinberg löser ASIO problemet så att man kan behålla full flex fram till mix. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...