Jump to content
Annons

Pre vs. Post fader.


vayzeria

Recommended Posts

Tjenamöss!

Konstig liten fråga...

Försöker reda ut i skallen vad rubriken anger.

Har förstått att om jag väljer mina pluggar vid mix att om jag vill ha dom pre eller post fader så behandlas signalen lite olika.  På det sätt att jag kan sänka volymen men signalen är konstant.  Bra för en fade out i en låt för att den ska vara tydlig men utan att förlora gain så att  säga?

Lite konstigt förklarat kanske.  Men jag jämför med en fade out direkt på ljudspåret, men där tappar man få in och det låter bara knäppt. T. o.m en volymautomatisering blir inte bra tycker jag. 

Någon som kan reda ut detta lite enklare ?

 

Hoppas nu att jag inte rört till det för er som läser en lång och rörig tråd🤪🤔🙄

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hallå!

Jag tror att pre fader är mer relevant för pluggar som beter sig olika vid olika gain, t.ex. kompressor och limiter.

Om du t.ex. har en kompressor pre-fader på masterbussen på en danslåt och drar ner volymen med fadern (typ fade-out), kommer kompressorn ändå att ha samma inputnivå genom hela fade-out, men utvolymen sänks. Man behåller soundet genom hela fade-out.

Om du däremot lägger samma kompressor post-fader kommer kompressorn att få lägre och lägre insignal ju längre fade-out går eftersom den ligger efter volymregeln. Soundet förändras då med all sannolikhet samtidigt som volymen sänks, eftersom kompressorn jobbar mindre och mindre och till sist inte alls.

Hur mycket skillnad det blir lär bero på vad det är för stil eller ljudspår man har, och som sagt vilken effekt. 🙂

  • Tack! 1
Link to comment
Dela på andra sajter

5 timmar sedan sa Jayway:

Hallå!

Jag tror att pre fader är mer relevant för pluggar som beter sig olika vid olika gain, t.ex. kompressor och limiter.

Om du t.ex. har en kompressor pre-fader på masterbussen på en danslåt och drar ner volymen med fadern (typ fade-out), kommer kompressorn ändå att ha samma inputnivå genom hela fade-out, men utvolymen sänks. Man behåller soundet genom hela fade-out.

Om du däremot lägger samma kompressor post-fader kommer kompressorn att få lägre och lägre insignal ju längre fade-out går eftersom den ligger efter volymregeln. Soundet förändras då med all sannolikhet samtidigt som volymen sänks, eftersom kompressorn jobbar mindre och mindre och till sist inte alls.

Hur mycket skillnad det blir lär bero på vad det är för stil eller ljudspår man har, och som sagt vilken effekt. 🙂

Hmmm.... frågan är ju då hur pass användbart är att använda denna metod... eller varför 🤣🤔.

Som du säger så förstår jag tanken att använda den i en edm-låt då dynamiken/soundet förändras ofta...typ!

Link to comment
Dela på andra sajter

13 minuter sedan sa drloop:

 

Post fader kan användas på lite olika sätt. 

 Tack du!

Såg den tidigare,  gav samma svar som det första svaret jag fick här i tråden.  Gillar Chris Salim. Är enkel och förklarande i sitt sätt. Men här tappade jag tråden lite,  hängde inte med hur menade i början.  Men @Jayway gjorde det hela lite enklare att ta in på något sätt.... med nästan samma ord 🤪🙄

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Exemplet med disten postfader är tydligt, sänker regel disten minskar. 

Lägger du ett reverb efter regel kommer reverbet att fortsätta klinga ut även efter att du dragit ned regeln.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

15 minuter sedan sa drloop:

Exemplet med disten postfader är tydligt, sänker regel disten minskar. 

Lägger du ett reverb efter regel kommer reverbet att fortsätta klinga ut även efter att du dragit ned regeln.

Lägger du ett reverb efter regel kommer reverbet att fortsätta klinga ut även efter att du dragit ned regeln.

Lite som pre/Post sent effekt?

Lite förstår jag det som. Kan vara dumtrög eller så övertänker jag en simpel grej... brukar göra det haha...

 

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Prefader send funkar liknande som postfader insert... 🙂 men annorlunda.

Prefader send med tex ett reverb kommer att låta hela tiden oavsett hur regeln står. Post fader insert med ett reverb klingar ut efter att regeln sänkts men tystnar sedan eftersom det inte kommer någon signal in i reverbet när regeln är sänkt. 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...