Jump to content
Annons

En av mina första mixningar.


mbass

Recommended Posts

Hej Jon och alla goa musiclovers.

Jag skulle uppskatta om jag fick feedback på min mixning som vi spelade in live i min studio. Tycker att bas och baskagge inte jobbar ihop samt är osäker på volymreglering vid sång resp solo partier.

Är ny medlem här och känner mig verkligen som en nybörjare med mixning. 

Mvh Michael "mbass"

Lucille. 32bit. 30 sek.mp3

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hej Michael och hjärtligt välkommen. Tycker det låter gött på det stora hela, riktigt bra jobbat för att vara en av dina första mixar. 

Det första som slår mig är att baskagge och bas (som du också mycket riktigt påpekar) står i konflikt. Detta handlar om framförallt tre saker: Volymen mellan dessa, soundet på dem, samt att de frekvensmässigt ligger ganska nära varandra. Grundregeln när det kommer till att sätta bas och baskagge är att låta den ena agera subbas och den andra låg/midbas. Subben hittar du ungefär vid 20-60 Hz, och lågbasen från 80-150 Hz, eventuellt lite högre. Sen har de givetvis frekvenser högre upp också som även de kan ställa till det. Ibland hjälper det att tänka att baskaggen ska vara "mjuk och rund" och basen "distinkt med attack" - eller tvärt om beroende på vilket sound du vill åt. Vissa saker går att skruva till i efterhand med equalizer och kompressor, men det underlättar om du redan i inspelningen bestämmer dig för hur bas och baskagge ska låta och hur de kan komplettera varandra istället för att bråka. Det är också viktigt att övriga instrument i mixen lämnar plats åt bottenpaketet, detta görs bäst med low-cut-filter på övriga kanaler. Med detta sagt, tror ni/du lyckats bra med inspelningen och att det mest är en mixningsfråga.

Om vi hoppar tillbaka till din mix (som har ett skönt sound överlag) så upplever jag att det största problemet är att baskagge och bas har ett liknande, ganska dovt/varmt/runt sound, men därför också krockar. Men vi har också trummornas överhäng som konkurrerar med sångens högre frekvenser, 5-6000 Hz och uppåt. Vidare skulle gitarrerna och orgel kunna ta mer plats i det lite "hårdare" mellanregistret.


Konkret förslag. Sänk baskaggen vid 80 Hz och 300 Hz, öka den lite vid 60 Hz. Kör ett low-cut på basen vid 40 Hz, sänk lite vid 60 Hz och och öka några dB vid 300-400 Hz. Backa på överhänget så att det inte är fullt så väsande över 5000 Hz och uppåt och ge gitarrerna mer mellanregister vid 1000-1500 Hz. Sången skulle nog klara aningens mer 2000 Hz, men bara lite.

Du skulle då eventuellt kunna närma dig ett sound som är mer åt detta hållet: blues_mixakuten.mp3 (snabbmaster)

Tips på artiklar som jag skrivit i ämnet:

Mvh Jon

Redigerat av Jon Rinneby
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...