Jump to content
Annons

Akustikbehandla rum


snabbastistan

Recommended Posts

Hej,

Jag är ny här på forumet och tänkte höra om jag kunde få lite hjälp och tips med mitt "ljudrum" i lägenheten. Jag mixar framförallt live med monitorer från dj-bord och sen redigerar mixen på datorn. Problemet är att jag tycker att jag får dåligt ljud från monitorerna i rummet (antagligen för jag inte akustikbehandlat det kanske?). Jag vet att monitorerna egentligen ska vara precis framför dj-bordet men tycker ändå att jag borde få bättre ljud när jag har dom som jag har det.
 

Någon som har något tips på hur jag kan fixa bättre ljud? Måste jag sätta upp något på väggarna kanske?
Jag är ny inom det här med studio så har överseende med det :)

Här kommer 2 bilder på hur det ser ut:

https://forumbilder.com/images/2020/10/30/Image.jpg
https://forumbilder.com/images/2020/10/30/Image1.jpg

Mvh Alex

Image.jpeg

Image(1).jpeg

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hej När jag tittar på dit rum så känner jag att det du skall göra först är att göra en mätning. Detta för att se hur akustiken i rummet är. Om du bara börjar att plocka in en massa saker så kommer du att få stora bekymmer med att då lysningen från dina monitorer rätt. Det är alltid viktigt att kunna få en uppfattning om hur dit rum hanterar ljud. Enligt utseendet på rummet så kommer du att få problem med bastoner (20-320 Hz) men även ev (500-800 Hz). Däför är det lämpligt att göra en grundmätning först. Då vet du vad som behövs för att få ett bar ljud. Även eko i rummet samt rummet från skåpen.Man kan i princip räkna fram ljudproblemen men av erfarenhet så brukar en mätning vara betydligt bättre. Vill du ha tips kan du mejla. jan.ahl@ja-bild.se (har en viss erfarenhet av att mät upp rum och bygga studios)

mvh

Janne Ahl

Link to comment
Dela på andra sajter

10 minuter sedan sa Jan Ahl:

Hej När jag tittar på dit rum så känner jag att det du skall göra först är att göra en mätning. Detta för att se hur akustiken i rummet är. Om du bara börjar att plocka in en massa saker så kommer du att få stora bekymmer med att då lysningen från dina monitorer rätt. Det är alltid viktigt att kunna få en uppfattning om hur dit rum hanterar ljud. Enligt utseendet på rummet så kommer du att få problem med bastoner (20-320 Hz) men även ev (500-800 Hz). Däför är det lämpligt att göra en grundmätning först. Då vet du vad som behövs för att få ett bar ljud. Även eko i rummet samt rummet från skåpen.Man kan i princip räkna fram ljudproblemen men av erfarenhet så brukar en mätning vara betydligt bättre. Vill du ha tips kan du mejla. jan.ahl@ja-bild.se (har en viss erfarenhet av att mät upp rum och bygga studios)

mvh

Janne Ahl

 

Tack för svaret Jan. Har dragit iväg ett mail till dig.

En sådan mätning måste jag nog fixa.

Redigerat av snabbastistan
Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

Det första är nog att försöka få lite symmetri. Höger monitor står i ett hörn, det gör inte vänster. Mattor är också en bra start.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej. Ja det är absolut ett stort problem. Men sedan har vi fönstret till höger samt att på ena sidan finns ett antal garderober. Sedan är rummet smalt och långt. Detta betyder många noder och stående vågor i dom lägre frekvenserna. frågan är om man kan använda ena långväggen som plats som arbetsplats. För som nu så är höger högtalare mycket förstärkt bas. Medan den vänstra låter dämpad och mer diskantrik. Samt att balansen mellan högtalarna är väldigt fel. Mattor är nog bra att gå på men dom dämpar bar övre mellanregister och lägre diskant. Sedan så kommer den första reflexen att variera i tid. Höger kommer någon miliisekun medan de vänstra kommer troligen efter några tiondelar. Detta gör att balansen i mixningen förvränger ljudet ganska mycket. Och som han säger det låter konstigt från monitorerna. Jag har bede att få måtena på rummet så jag kan göra en analys på vid vilka frekvenser som skapar noder och stående vågor. Det här är vanliga problem man har när man använder sådana rum.Jag vet att det sitter många och mixar i samma problem. Tyvärr så kommer dom inte att lyckas att få några bra resultat. Ok man kommer aldrig att få samma resultat när man mixar. Det värsta är att det kostar skjortan att ta hjälp av proffsen. har arbetat med ljud och studior sedan  början av 70 talet till och från samt varit musiker fram till 86. Så lite har man lärt sig genom åren. OK vi får se vad han kommer fram till. Vi höres.

Janne Ahl

Link to comment
Dela på andra sajter


2 bra trådar. 

Tips:
Tänk på symmetrin i rummet, dina är inte symetriska i rummet
Högtalarna ska skjuta ljudet mot långsidan vilket det gör.
Absorbera 1st reflection
Bygg djup basvägg längst bak. 
Superchunks i hörnen, eller som jag, sidoabsorbenter är tjocka och går över alla hörnor redan. 

Sedan toppa av det hela med sonarworks, så frekvensgången blir rak 🙂



 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 år senare...

Hallå hallå, låter kul det du ska ge dig in på! Ett tipps är att kolla hur hotellrum är byggda, de är ju gjorda för att gäster inte ska kunna störa andra gäster, även om man spelar hög musik och är allmänt icke-respektfull mot sina grannar. Men en regel är ju att ju tjockare väggar, desto högre ljudisolering, sen finns ju massvis av olika grejer att göra för att ytterligare ljudisolera. Jag bodde på hotell med en polare, med våra rum vägg i vägg, och han spelade musik lite grann, jag hörde inte ett skit. Vi använde denna hemsida för att boka rum:https://www.hotelspecials.se/se/sodermanland/stockholm

Redigerat av hisgviisel
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...