Jump to content
Annons

Metronomen försvann...


vortex

Recommended Posts

Annons
Plötsligt försvann metronomen i SX3...

Jag HAR akitiverat den - med precount...

Jag HAR kollat i setupen...

Någon som har en teori?

MIDI-Klick eller Audioklick?

För att MIDI-klick ska funka måste du ha en fungerande anslutning till någon MIDI-enhet.

Audioklick däremot måste ha en fungerande ljudenhet..i detta fall - ljudkort - för att kunna generera sitt klick.. kolla i Metronome-setup och kolla så audioklick är förkryssat.. samt givetvis att du installerat ditt ljudkort korrekt så Cubase hittar den rätta enheten vid startup.. i VSTsettings.. eller Devicesetup

Har du flera ljudkort aktiva d.s.v ett internt ljudkort och ett efterinstallerat dito med ASIO o hela rubbet kanske det blivit något knas där... ett tips: gå in under BIOS och avaktivera initieringen av det interna ljudkortet om det går så slipper du massa krångel.... Windows gillar av någon mystisk anledning interna ljudkort 😏

Och att VSTConnections är korrekt inställda så du får ljud in och ut ur datorn.

Lycka till

Link to comment
Dela på andra sajter

Demoniqus,

Tack för respons!

Något märkligt inträffade: när man importerar ljudfiler finns en förhandslyssningsfunktion. Här finns också en volymregel. När jag drog upp denna funkade plötsligt metronomen igen...!

För mig verkar det dock underligt att metronomens volym skall styras av/vara kopplad till denna funktion. Och jag hittade ingen annan beskrivning av var metronomens volym ställs i manualerna heller...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...