Jump to content
Annons

inget ljud i cubase


woland

Recommended Posts

hej!

fått lite problem med en polares cubase..har haft detta problem själv någongång tidigare, men kan inte komma på hur man löste detta..så tips mottages med tacksamhet!

får detta meddelande:

"sample rate could not be set. this may be due to the sample clock being set to external sync"

borde vara ett litet problem men kan inte komma på vad de e som strular..testat å kolla cubase inställningarna under devices setup/ vst multitrack och försökt pilla med asio- drivers..men inget funkar..

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

han har en AMD 2600+

glömde tillägga att han har installerat om XP på C: dock fanns inga cubase - grejer där..hmm..rätta mej om jag har fel, men detta borde inte påverka, gjorde själv samma grej för ett år sedan utan problem..

ska kolla buffersizen, men tror inte de e de som är problemet..men får väl ta och installera cubase annars..tack iafl

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag får samma probelm ibland. Har ett SounBlaster internt och ett M-audio externt. Till Cubase använder jag såklart M-audio men ibland tappar det kontakt med "omvärlden".

Cubase/låten som är satt med inställningar för M-Audio försöker då med SB kortet eller inget kort alls. SB/inget kort klarar inte inställningarna t ex 24bit 48kHz : "sample rate could not be set ". . . blir resultatet.

När det händer startar jag bara om M-audio kortet. Ibland räcker det med att välja M-audio drivrutinerna igen i Cubase "devices setup/ vst multitrack : switch" för att få fart på det igen. Switch även om det redan är inställt på rätt drivrutin. Verkar som det bara behöver en påminnelse ibland. 🙁

Kolla även under "Kontrollpanelen/Ljud och ljudenheter" vilket ljudkort som XP är inställt på. Om det inte har något ljudkort där eller fel kort blir det "sampler rate . . ." i Cubase. Och så klart, kolla så att du har senaste drivrutinerna till ljudkortet.

Hoppas det hjälper.

Link to comment
Dela på andra sajter

Med kort där klockan är låst till 48KHz som exempelvis soundblaster korten svarar Cubase artigt att den inte kan ställa in 44.1KHz och att detta kan bero på en extern synksignal.

/Majken

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...