Jump to content
Annons

Dela med er av ert allra första utkast av en ny låt!


Jizzen

Recommended Posts

Det hade varit intressant att höra exempel på hur det kan låta när ni precis har börjat skriva på era låtar. En del börjar säkert precis som jag i det här exemplet med att lägga ett litet pianokomp och sjunga en truddelutt medan andra kanske börjar med att lägga ett trumkomp eller en basgång. Vissa skriver kanske låten från början till slut medan andra först kommer upp med refrängen och sedan jobbar med låtens övriga delar. Hur gör ni? Sitter ni precis nu med dem första takterna till en ny låt så hade det varit kul att höra! 🙂

Jag brukar antingen börja mina låtar med att inspireras av ett trumkomp eller att jag helt enkelt lägger ett pianokomp och testar att sjunga/nynna till. Det blir aldrig några riktiga texter till att börja med, utan precis som här i detta exemplet så är det någon engelsk blahablaha-text som inte betyder någonting. Orden får bara flöda ut ur munnen utan någon som helst tanke bakom. Man försöker hitta rytmen, fraseringen och känslan i sången helt enkelt för att få en första indikation på att det eventuellt kan fungera...att man är på rätt spår. Ett enkelt pianokomp och en sång med en engelsk nonsenstext i 6 takter är alltså starten på min nästa låt (länken nedan leder till låtens första utkast). Hur låter första utkastet till din nästa låt? 🙂

https://melodiamstudios.bandcamp.com/track/part-1-writing-a-new-song

Redigerat av Jizzen
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Tjenare Jizzen! Rolig tråd! Första utkastet är alltid det roligaste! (Och versionen som låter sämst! 😄 )
Jag har vart ifrån detta stället i evigheter typ.. gissar att de flesta jag känner från den tiden är borta nu, men jag uppgraderade min studio nyligen till U-audio och Native Instruments betingat (så alla hårdvaru synthar fick säga hejdå) och gick ifrån Cubase 10 till Studio One 5 med senaste versionen.

För någon månad sedan hoppade jag in i VR Chat, hittade en tjej som kallades för Artmom och hon sjöng helt fantastiskt ihop med hennes ukulele, sjöng med eftersom det var en populär låt, efter hon slutade så sjöng jag lite för mig själv och körde lite improv. Skrev denna direkt efter som första utkast: http://emortalmusic.com/upload/artmom.mp3

Låten är nu dock helt färdig och låter mer som en futuristisk synthwave/topgun inspirerad låt, med filmstråkar och annat gött (inklusive så klart top gun giran stuket), ska släppas snart 🙂

Redigerat av Emortal
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
On 2020-08-21 at 00:39 sa Emortal:

Tjenare Jizzen! Rolig tråd! Första utkastet är alltid det roligaste! (Och versionen som låter sämst! 😄 )
Jag har vart ifrån detta stället i evigheter typ.. gissar att de flesta jag känner från den tiden är borta nu, men jag uppgraderade min studio nyligen till U-audio och Native Instruments betingat (så alla hårdvaru synthar fick säga hejdå) och gick ifrån Cubase 10 till Studio One 5 med senaste versionen.

För någon månad sedan hoppade jag in i VR Chat, hittade en tjej som kallades för Artmom och hon sjöng helt fantastiskt ihop med hennes ukulele, sjöng med eftersom det var en populär låt, efter hon slutade så sjöng jag lite för mig själv och körde lite improv. Skrev denna direkt efter som första utkast: http://emortalmusic.com/upload/artmom.mp3

Låten är nu dock helt färdig och låter mer som en futuristisk synthwave/topgun inspirerad låt, med filmstråkar och annat gött (inklusive så klart top gun giran stuket), ska släppas snart 🙂

Udda stycke, men ganska intressant! 👍 Dock långt ifrån den typ av musik jag själv skriver... ☺️

Link to comment
Dela på andra sajter

Kul tråd 😁
Tycker det mesta jag har liggande är första utkast 😂

Men jag kan dela med mig av en liten snutt som kom till där jag spelar in piano och sång live till ett trumbeat. Texten är bara bla bla. Men det finns små guldkorn i den att jobba på.

Den har sedermera utvecklats lite till och även fått en instrumental version.

PS. Synd att länkarna till dina första utkast är döda. Hade varit kul att höra utvecklingen fram till nuvarande version.

 

Version 1 - live m piano..mp3

Version 2 - Fler instrument.mp3 Version 3 -instrumental.mp3

Redigerat av Nbient
Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan sa Nbient:

Kul tråd 😁
Tycker det mesta jag har liggande är första utkast 😂

Men jag kan dela med mig av en liten snutt som kom till där jag spelar in piano och sång live till ett trumbeat. Texten är bara bla bla. Men det finns små guldkorn i den att jobba på.

Den har sedermera utvecklats lite till och även fått en instrumental version.

PS. Synd att länkarna till dina första utkast är döda. Hade varit kul att höra utvecklingen fram till nuvarande version.

 

Version 1 - live m piano..mp3 3 MB · 2 nedladdningar

Innan jag läste ditt "PS" slog det mig att jag ju plockade bort mina tidigare länkar till första utkastet. Tänkte mig inte riktigt för när jag gjorde det igår! Ska se om jag kan fixa till länkarna framåt kvällen. Ska då också lyssna på ditt bidrag i tråden! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Kanske skulle jag/vi starta en ny tråd där folk kan lägga upp sina allra första utkast av nya låtar...och där de sedan också kan uppdatera/redigera sitt eget inlägg och uppdatera inlägget i takt med att låten växer och förändras. Det hade varit ganska intressant att se låtarna växa från en enkel liten idé till en färdig låt. Alla steg/versioner av låtbyggandet bör då finnas tillgängliga så att man kan lyssna igenom dem från ax till limpa så att säga.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

29 minuter sedan sa Nbient:

Har en annan här som jag känner har potential. Samma deal. Ingen riktig text. Och sången låter rätt crappig.

fairytales.mp3 3 MB · 1 nedladdning

Tycker båda dina låtar/låtidéer har potential, men gillar framför allt verserna i den andra låten (fairytales). Ser fram emot att höra mer när du jobbat ytterligare lite till med dem! 👍

Här är min påbörjade låt med länkar till allra första versionen och till en version som jag då jobbat vidare något med: 

 

1. https://melodiamstudios.bandcamp.com/track/part-1-writing-a-new-song

2. https://melodiamstudios.bandcamp.com/track/part-2-writing-a-new-song

Link to comment
Dela på andra sajter

@Jizzen

Din låt tycker jag låter som en riktigt bra början.  Men tror effekten blir högre om du låter trummorna komma in i andra versen istället för mitt i den första.  Låter för mig som att den första versen ska följas direkt av en andra vers innan du växlar upp till pre- och chorus.  Går lite händelserna i förväg nu, sorry. Men det är vad jag hör 😊.  

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Du har helt rätt i din analys - en andra vers ska komma efter den första. Den sista eller de sista två takterna i versen jag har nu kommer göras om. Samma sak gäller förmodligen trummorna. Kommer nog först bygga på med diverse percussion innan baskaggen och virveln kommer in. Kan mycket väl bli i vers 2 om det känns rätt... 🙂

 

Link to comment
Dela på andra sajter

elek (oregistrerad)

Kul tråd! 

En låt som det aldrig blev något av. Ett utkast.

Jag brukar aldrig skriva låtar på svenska men på låten nedan gjorde jag ett försök. Det stannade vid det. 

Det är ett utkast så låten är inte mixad och det är jag som sjunger, brukar anlita sångare. En tagning, ingen text är skriven. Fick in ett engelskt "still". 😄  Kom inte så långt.

Edit: Sorry fegade ur. Klarar inte av min egen sångröst.

 

Redigerat av elek
Link to comment
Dela på andra sajter

On 2020-09-03 at 22:22 sa Jizzen:

Udda stycke, men ganska intressant! 👍 Dock långt ifrån den typ av musik jag själv skriver... ☺️

Känns ju positivt att folk inte skriver samma musik 😉
Oftast brukar jag bara köra runt 1-2 timmar för första skissen, jämfört med runt 60-80 timmar för färdiga låten, oftast brukar den inte låta samma, förutom strukturen av chord progression.

Liten taste på hur den låter nu 🙂
http://emortal.se/upload/music_taster.mp3

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2020-09-03 at 22:25 sa Jizzen:

Inte mycket tid jag ägnat åt låten sedan sist, men nu har jag i alla fall en struktur på dem första 8-9 takterna och hittat en stämning i låtens inledning som känns rätt: 

https://melodiamstudios.bandcamp.com/track/10-first-bars-of-a-new-song-no-real-words-in-the-lyrics

Låter kanon än så länge!
Brukar du oftast köra ett litet stycke och köra från det, eller har du testat att skriva en loop med chord progression och skriva sång på det sedan?

Redigerat av Emortal
Link to comment
Dela på andra sajter

10 timmar sedan sa Jizzen:

Kanske skulle jag/vi starta en ny tråd där folk kan lägga upp sina allra första utkast av nya låtar...och där de sedan också kan uppdatera/redigera sitt eget inlägg och uppdatera inlägget i takt med att låten växer och förändras. Det hade varit ganska intressant att se låtarna växa från en enkel liten idé till en färdig låt. Alla steg/versioner av låtbyggandet bör då finnas tillgängliga så att man kan lyssna igenom dem från ax till limpa så att säga.

Tycker det är kanon som det är nu? Det roliga är ju alltid att skissen är alltid usel jämfört med final, lite samma som man gör en design och har kund brevid sig som klagar på första skisserna, test för ens egna tålamod 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

15 timmar sedan sa Nbient:

Kul tråd 😁
Tycker det mesta jag har liggande är första utkast 😂

Men jag kan dela med mig av en liten snutt som kom till där jag spelar in piano och sång live till ett trumbeat. Texten är bara bla bla. Men det finns små guldkorn i den att jobba på.

Den har sedermera utvecklats lite till och även fått en instrumental version.

PS. Synd att länkarna till dina första utkast är döda. Hade varit kul att höra utvecklingen fram till nuvarande version.

 

Version 1 - live m piano..mp3 3 MB · 6 nedladdningar

Version 2 - Fler instrument.mp3 5 MB · 1 nedladdning Version 3 -instrumental.mp3 5 MB · 0 nedladdningar

Min fru diggade instrumentala versionen! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan sa Emortal:

EDIT: nope, no old shit, kolla music_taster länken ovan istället 🙂

Me like. Lite basig dock och gitarren lite vass, men det är ju det inte det vi pratar om här.
Jag hörde en skön melodi tillsammans med en fettung grund. Helt klart byggbart.  Har du ett resultat?

Link to comment
Dela på andra sajter

10 timmar sedan sa Emortal:

Låter kanon än så länge!
Brukar du oftast köra ett litet stycke och köra från det, eller har du testat att skriva en loop med chord progression och skriva sång på det sedan?

Oftast brukar jag börja jobba med en del av en låt..t.ex. en vers..så att den blir helt klar innan jag går vidare med resten av låten. Jag tänker ofta att jag ska skriva hela strukturen på piano/keyboard och därefter göra texten..för att sedan bygga på med övriga instrument, effekter etc. Men det blir nästan aldrig så, utan istället blir det oftast det här förfarandet:

1. I Studio One Pro väljer jag ett skönt pianoljud eller liknande..och sedan tar jag och spelar lite ackordslingor samtidigt som jag försöker nynna/sjunga fram en melodi. 

2. Jag provar ofta olika tonarter för att hitta rätt stämning i låten.

3. När jag känner att jag har hittat en ackordföljd för t.ex. en vers på 8 takter samt en melodi som i grunden känns bra så recordar jag detta. 

4. Redan i det här läget börjar jag jobba med att försöka få sången att låta okej genom att lägga på effekter och annat.

5. I nästa steg lägger jag gärna till några andra grundläggande instrument som t.ex. percussion/trummor, bas och kanske en pad.

6. Justerar nivåer och pillar lite med effekter för olika instrument, men kan också redan nu lägga på en effekt på masterkanalen.

7. I det här läget "smyckar" jag låtdelen med ytterligare något instrument för att "fylla ut" ljudbilden.

8. Sedan kan jag hålla på att lyssna om och om igen på låtdelen för att känna efter om det behöver göras några förändringar..kanske klippa bort ett par takter av ett instrument eller så. Jag pillar också med nivåerna för både instrument och sång samt gör panoreringar. Eventuellt justerar jag också effekterna något för att allt ska gifta sig bättre. Det här steget är kritiskt i mitt låtskrivande eftersom det mycket lyssnandet på en och samma låtdel om och om igen riskerar göra att man blir mätt på sin egen låt.

9. Känner jag mig mätt på min låt för att jag har lyssnat för mycket på låtdelen så kan det mycket väl hända att jag nu låter låten vila tillsvidare och att jag istället börjar på en ny låt. Är jag inte mätt så jobbar jag vidare med andra delar av låten. Fortsätter då med en andra vers om det är så att jag har skrivit den första. Den andra versen går snabbt eftersom det enda som behöver göras är att kopiera hela första versen, kanske lägga till ett enstaka instrument eller öka intensiteten på trummorna samt lägga på mer sång.

10. Intro skapas, liksom ofta en brygga och refräng. 

11. Låtdelar upprepas oftast sedan några ggr innan jag jobbar med slutdelen av låten.

12. När alla låtdelar är på plats och jag tycker att de, instrumenten samt ljudbilden känns som en okej helhet så skriver jag texten. Ibland kan även texten skrivas i samband med att varje låtdel blir klar..så det är lite olika.

Sammanfattningsvis kan man säga att jag lägger ganska mycket energi och tid på den allra första låtdelen jag jobbar med (ofta en vers) eftersom jag i princip gör den helt klar innan jag jobbar vidare med resten av låten. 

Ibland kan jag dock tänka att man pillar lite väl mycket med sina låtar..för jag slås ibland av att en bra låt behöver inte innehålla mer än ett väldigt enkelt men intressant arrangemang med mycket få instrument, en riktigt bra melodi och en god sångare/sångerska. That's it! Allt annat kan nästan ses som överflödigt. En annan vill ju att det ska låta bra om ljudet..god ljudkvalitet helt enkelt..men en bra skriven låt behöver inte ens det. 

 Här är ett exempel på en låt där man kan säga att "less is more": 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan sa Jizzen:

Oftast brukar jag börja jobba med en del av en låt..t.ex. en vers..så att den blir helt klar innan jag går vidare med resten av låten. Jag tänker ofta att jag ska skriva hela strukturen på piano/keyboard och därefter göra texten..för att sedan bygga på med övriga instrument, effekter etc. Men det blir nästan aldrig så, utan istället blir det oftast det här förfarandet:

1. I Studio One Pro väljer jag ett skönt pianoljud eller liknande..och sedan tar jag och spelar lite ackordslingor samtidigt som jag försöker nynna/sjunga fram en melodi. 

2. Jag provar ofta olika tonarter för att hitta rätt stämning i låten.

3. När jag känner att jag har hittat en ackordföljd för t.ex. en vers på 8 takter samt en melodi som i grunden känns bra så recordar jag detta. 

4. Redan i det här läget börjar jag jobba med att försöka få sången att låta okej genom att lägga på effekter och annat.

5. I nästa steg lägger jag gärna till några andra grundläggande instrument som t.ex. percussion/trummor, bas och kanske en pad.

6. Justerar nivåer och pillar lite med effekter för olika instrument, men kan också redan nu lägga på en effekt på masterkanalen.

7. I det här läget "smyckar" jag låtdelen med ytterligare något instrument för att "fylla ut" ljudbilden.

8. Sedan kan jag hålla på att lyssna om och om igen på låtdelen för att känna efter om det behöver göras några förändringar..kanske klippa bort ett par takter av ett instrument eller så. Jag pillar också med nivåerna för både instrument och sång samt gör panoreringar. Eventuellt justerar jag också effekterna något för att allt ska gifta sig bättre. Det här steget är kritiskt i mitt låtskrivande eftersom det mycket lyssnandet på en och samma låtdel om och om igen riskerar göra att man blir mätt på sin egen låt.

9. Känner jag mig mätt på min låt för att jag har lyssnat för mycket på låtdelen så kan det mycket väl hända att jag nu låter låten vila tillsvidare och att jag istället börjar på en ny låt. Är jag inte mätt så jobbar jag vidare med andra delar av låten. Fortsätter då med en andra vers om det är så att jag har skrivit den första. Den andra versen går snabbt eftersom det enda som behöver göras är att kopiera hela första versen, kanske lägga till ett enstaka instrument eller öka intensiteten på trummorna samt lägga på mer sång.

10. Intro skapas, liksom ofta en brygga och refräng. 

11. Låtdelar upprepas oftast sedan några ggr innan jag jobbar med slutdelen av låten.

12. När alla låtdelar är på plats och jag tycker att de, instrumenten samt ljudbilden känns som en okej helhet så skriver jag texten. Ibland kan även texten skrivas i samband med att varje låtdel blir klar..så det är lite olika.

Sammanfattningsvis kan man säga att jag lägger ganska mycket energi och tid på den allra första låtdelen jag jobbar med (ofta en vers) eftersom jag i princip gör den helt klar innan jag jobbar vidare med resten av låten. 

Ibland kan jag dock tänka att man pillar lite väl mycket med sina låtar..för jag slås ibland av att en bra låt behöver inte innehålla mer än ett väldigt enkelt men intressant arrangemang med mycket få instrument, en riktigt bra melodi och en god sångare/sångerska. That's it! Allt annat kan nästan ses som överflödigt. En annan vill ju att det ska låta bra om ljudet..god ljudkvalitet helt enkelt..men en bra skriven låt behöver inte ens det. 

 Här är ett exempel på en låt där man kan säga att "less is more": 

 

 

Ganska exakt så ser det ut för mig också. Använder också Studio One 😁.
För mig blir det också ofta som så att jag använder samma ackordslinga i hela låten, och ändrar bara melodier, rytmer och instrument.  Nackdelen jag upptäcker i detta dock är att det kan bli lite enformigt om tex grunden i låten går likadant hela tiden, vilket ofta blir fallet för mig. 
Jag har också börjat tänka i de banorna att less is more.  Ofta tenderar jag att fläska på en massa Instrument, dels för att dölja vissa brister, och dels för att höja den känslomässiga effekten. Tycker själv att jag är ganska medioker på att ”spela” instrumenten. Det är betydligt svårare att hitta bra melodier som pratar med varandra än att bara fylla ut med feta ackord.  Men desto roligare när man får till det. 😊
 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Kul tråd! 
Jobbar ofta utifrån att få till en hel låt som sen kan modifieras. Den här är lite jazzigare än vad jag brukar Göra. Det ska dit trummor och elgitarr för att rocka till den. Men ändå ett embryo. Hur låter det? 
 

https://www.dropbox.com/s/rkj85w39o8ucox3/Jan Martinsson - This is not the end.mp3?dl=0

Link to comment
Dela på andra sajter

39 minuter sedan sa slejnard:

Kul tråd! 
Jobbar ofta utifrån att få till en hel låt som sen kan modifieras. Den här är lite jazzigare än vad jag brukar Göra. Det ska dit trummor och elgitarr för att rocka till den. Men ändå ett embryo. Hur låter det? 
 

https://www.dropbox.com/s/rkj85w39o8ucox3/Jan Martinsson - This is not the end.mp3?dl=0

Låter riktigt Nice.  Lite jazz möter John Lennon. 😊.  Vet inte om jag tycker den ska ”rockas till” dock.  
Hör nog en lite softare låt med lite sköna elgitarr slingor i. Den påminner lite om ”Im losing you”.  

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

10 timmar sedan sa Nbient:

Låter riktigt Nice.  Lite jazz möter John Lennon. 😊.  Vet inte om jag tycker den ska ”rockas till” dock.  
Hör nog en lite softare låt med lite sköna elgitarr slingor i. Den påminner lite om ”Im losing you”.  

Tack! 
Ja jag kanske behåller den mjuk och jazzig 😊

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2020-09-05 at 15:04 sa Nbient:

Ganska exakt så ser det ut för mig också. Använder också Studio One 😁.
För mig blir det också ofta som så att jag använder samma ackordslinga i hela låten, och ändrar bara melodier, rytmer och instrument.  Nackdelen jag upptäcker i detta dock är att det kan bli lite enformigt om tex grunden i låten går likadant hela tiden, vilket ofta blir fallet för mig. 
Jag har också börjat tänka i de banorna att less is more.  Ofta tenderar jag att fläska på en massa Instrument, dels för att dölja vissa brister, och dels för att höja den känslomässiga effekten. Tycker själv att jag är ganska medioker på att ”spela” instrumenten. Det är betydligt svårare att hitta bra melodier som pratar med varandra än att bara fylla ut med feta ackord.  Men desto roligare när man får till det. 😊
 

 

Ja, less is more..vilket också innebär att man blir mer produktiv med antalet låtar man skriver. Trots allt räcker det för en låtskrivare att skriva själva melodin för att stå som upphovsman av låten. Allt annat är bara utsmyckning egentligen. 

Vet dock inte om du missuppfattade mig vad gäller ackordslingorna, men jag brukar ha olika ackord och ackordföljder i olika delar av låtarna. Oftast i alla fall. Däremot hörde jag häromdagen en kvinnlig låtskrivare säga att en låt som hon hade skrivit till Tina Turner innehöll bara två ackord genom hela låten. Det är ganska häftigt att det räcker för att göra en låt intressant... 🙂

 

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan sa Jizzen:

Ja, less is more..vilket också innebär att man blir mer produktiv med antalet låtar man skriver. Trots allt räcker det för en låtskrivare att skriva själva melodin för att stå som upphovsman av låten. Allt annat är bara utsmyckning egentligen. 

Vet dock inte om du missuppfattade mig vad gäller ackordslingorna, men jag brukar ha olika ackord och ackordföljder i olika delar av låtarna. Oftast i alla fall. Däremot hörde jag häromdagen en kvinnlig låtskrivare säga att en låt som hon hade skrivit till Tina Turner innehöll bara två ackord genom hela låten. Det är ganska häftigt att det räcker för att göra en låt intressant... 🙂

 

Nej då. Jag missförstod dig inte. Jag vidareutvecklade bara lite.  
finns gott om två-ackordslåtar.  Lyssna på different corner med George Michael.  Ytterligare ett exempel på less-is-More.  

Link to comment
Dela på andra sajter

sadomachine (oregistrerad)

Kul tråd...

Jag brukar alltid börja med nån basgång och trummor och sen när jag har gjort ett intro och en första vers så har jag svårt att sluta pilla på smågrejjer och vips så har jag kört fast och så blir det inget mer...

Typ såhär...

Spontaneous Aggressions - Scargazer.mp3

Redigerat av sadomachine
Link to comment
Dela på andra sajter

On 2020-09-05 at 03:33 sa Nbient:

Me like. Lite basig dock och gitarren lite vass, men det är ju det inte det vi pratar om här.
Jag hörde en skön melodi tillsammans med en fettung grund. Helt klart byggbart.  Har du ett resultat?

Låten är färdig, mixen är inte riktigt där än

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...