Jump to content
Annons

Byta eller bygga ut Antelope Orion Studio för fler i/o? ?


Recommended Posts

Förra året var jag lite snabb i mina uppgraderingar av ljudkort och skaffade mig ett Antelope Orion Studio Rev2017 (från Apollo duo). Antelope har 12 analoga in, 16 analog ut, adat osv... Kortet är skitbra och jag är nöjd. MEN några månader senare efter köpet så blev det så att jag fick tag i en större lokal med helt andra möjligheter än tidigare. Jag fick också möjlighet att skaffa ytterliggare 12 grymma preamps som bara var för bra att inte ta.

 

Jag hade egentligen klarat mig på 16 analoga i/o men jag skulle gärna vilja ha fler i/o... Här är jag osäker på vad jag ska göra och dessa är mina tankar.

1. Antingen säljer/byter ut mitt kort och skaffar tex ett Orion32 som då har 32 analoga i/o

2. Eller så bygger jag ut allt med en separat 8 eller 16ch ad/da.

 

Det känns lite hugget som stucket.. Jag behöver inte några fler preamps då jag egentligen har 20st.. Api, Neve style grejer.. och vill jag ha en bra ad/da så känns det som att jag får fler komponenter men antagligen betalar mer än om jag byter ut mitt kort mot ett större.. Så vad skulle vara min fördel att ha en separat ad/da?

Vad har jag för beggade ad/da alternativ isåfall? Rosetta 800, lynx aurora, rme adi..? Skulle det kännas likvärdigt med den kvaliten jag redan har? Det tar emot att köpa en ny 8ch ad/da för 15-20k. Om de inte ger mig stabilare prestande eller bättre omvandling så är det som sagt samma pengar som alternativ 1 igen...
 

Hade varit intressent och höra vad folk har för tankar kring detta. Gärna med konkreta förslag för detta ger mig så mycket seriös huvudvärk

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Antelope Orion 32-användare här!

Tänkte bara flika in med att jag är supernöjd med det ljudkortet samt några för och nackdelar!

Fördelar:

  • Massor av i/o's!
  • 1 rackenhet för 32 i/o
  • Alla kontakter är på baksidan - snyggt i racket
  • Massor av routingmöjligheter med den medföljande mjukvaran
  • Låter kanon!
  • MADI

Nackdelar:

  • Bara DB25-kontakter på baksidan - så du kanske behöver investera i nya multikablar
  • Ingen monitorkontroll, så man behöver en separat sådan (men det kanske du redan har)

Kanske en större investeringskostnad än att bara bygga ut med ADAT också?

Link to comment
Dela på andra sajter

3 hours ago, osiris said:

Antelope Orion 32-användare här!

Tänkte bara flika in med att jag är supernöjd med det ljudkortet samt några för och nackdelar!

Fördelar:

  • Massor av i/o's!
  • 1 rackenhet för 32 i/o
  • Alla kontakter är på baksidan - snyggt i racket
  • Massor av routingmöjligheter med den medföljande mjukvaran
  • Låter kanon!
  • MADI

Nackdelar:

  • Bara DB25-kontakter på baksidan - så du kanske behöver investera i nya multikablar
  • Ingen monitorkontroll, så man behöver en separat sådan (men det kanske du redan har)

Kanske en större investeringskostnad än att bara bygga ut med ADAT också?

 

Jo precis, DB25or har jag en del redan eftersom jag har en adc och gärna gillar att göra det snyggt på baksidan. SÅ en 4-5st har jag nog. Men absolut, det är en extra kostnad. Audient nero finns för 4-5 tusen så det ser jag inte som någon jättestor extrakostnad för att få TB, monitorswitch och hörlursutgångar.

Jag snubblar runt lite på Ferrofish Pulse16 som många verkar gilla. Men då igen, kör man antelopes converter och gillar stabiliteten så hade jag gärna stannat där. Och gärna med ett kort istället för flera delar! OM det nu inte visar så att det finns andra fördelar med att ha separat AD/DA

Det känns så udda att ha 12/16 på studio rev2017. Fuckar till det lite i huvudet

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...