Jump to content
Annons

Ljudinmatning till Macbook Pro (2019)


Povel Andersson

Recommended Posts

Har precis inskaffat en Macbook Pro (2019) med 2 thunderbolt-uttag.

Jag använder studion för att skriva körarrangemang i Sibelius och att spela in ljud i Garageband. 

Upptäcker svårigheten i efterhand att hitta bra info om hur jag löser inmatningen av ljud till datorn.

Har idag övergång från piano (Casio PX-100) till USB. I ena änden två MIDI och i den andra en vanlig USB. Problemet är ju nu att jag inte kan koppla in USB:n i mitt thunderbolt-uttag. Inte heller mitt externa ljudkort (Focusrite - Scarlett 2i2) går att koppla in; den kräver också USB.

Någon med en bra lösning på mitt problem? Finns det någon form av skarvsladd jag inte hittat? Eller bör jag investera i någon ny utrustning?

Mycket glad för all möjlig hjälp!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Thunderbolt är en egen standard som Intel utvecklade en gång i tiden, och som Apple först införde i sina datorer, som du kan läsa om i länken nedanför. Den bygger i korthet på att man kan koppla skärmar, hårddiskar och andra enheter i en s.k. daisy-chain (kedja) utan att behöva använda olika standarder och olika kablar, typ display-port, USB, HDMI osv.

Om du vill ha in ljud direkt från ditt digitalpiano så måste du koppla dina ljudutgångar från pianot till en ljudingång på datorn (linjeingång saknas ju tyvärr på Macbook Pro, och även på min Macbook Air) vilket innebär att du måste ha antingen ett Thunderbolt-ljudkort eller alternativt USB-ljudkort då du också har en USB-3-ingång/utgång på datorn.

Ljud ut från Macbooken kan du koppla med en 3,5 mm telekontakt till hörlurar eller mixer från eller ljudkortet/linjutgången.

För att kunna spela in midi till Sibelius så behöver du antingen ett midi-interface, eller så är det möjligt att det går att göra som JakobP beskrev att använda en converter från midi till USB 3/Thunderbolt, jag är osäker på skillnaden mellan USB A och C, eller hur man kopplar detta. Du har ju midi ut från pianot i alla fall.

Här länk angående de olika Thunderbolt/USB-standarderna och som jag har fattat det så är det skillnad på USB-1/2 och USB-3 och det är inte alla USB-3-kontakter som är helt kompatibla med Thunderbolt. Kjell och Company skriver:  "Tack vare det har Thunderbolt 3 stöd för USB 3.1 gen 2 (10 Gb/s)" vilket borde innebära att man ändå måste ha ett midi-interface eller ljud-interface med midi. Någon annan som kan upplysa oss om det?

https://www.kjell.com/se/kunskap/hur-funkar-det/dator/externa-anslutningar/thunderbolt

https://www.kjell.com/se/kunskap/hur-funkar-det/dator/externa-anslutningar/usb

 

mvh, 

Peter

 

Redigerat av Peter Roos
Link to comment
Dela på andra sajter

Thunderbolt3 (som macbooken är utrustad med) är kompatibelt med alla usb-standarder (usb1, usb2, usb3.0, usb3.1 gen1 o gen2) så det borde inte vara något problem. Alla datorer med usb-c anslutning stöder däremot inte thunderbolt, kanske det du tänker på ?

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

29 minuter sedan sa JakobP:

Thunderbolt3 (som macbooken är utrustad med) är kompatibelt med alla usb-standarder (usb1, usb2, usb3.0, usb3.1 gen1 o gen2) så det borde inte vara något problem. Alla datorer med usb-c anslutning stöder däremot inte thunderbolt, kanske det du tänker på ?

Ja precis, och jag vet att alla dessa är kompatibla såklart, men frågan var väl om TS kan köra midi från Casio-pianot direkt till en USB-adapter, det behövs väl ett midi-interface ändå? 

Redigerat av Peter Roos
Link to comment
Dela på andra sajter

Ledsen, jag missade läsa hela TS text - inte vaken ännu:-) Du har ju ett USB-ljudkort och det löser ju ljudingångarna! Har inte nyare Macbook Pro överhuvudtaget en USB-3-ingång, den är ju specad sådan enligt Apple? Korrigerar mig själv där, det verkar ju som de nya modellerna enbart har Thunderbolt 3 så det funkar med en adapter från USB-utgången på pianot till datorn. 

Lycka till!

Redigerat av Peter Roos
Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan sa pme:

Och för att inte alls förvirra folk som kommer thunderbolt att vara en del av USB4.0 standarden.

Precis, Thunderbolt3 ingår i usb4-standarden, men inte nog med det, Thunderbolt4 kommer i sin tur tydligen ha komplett stöd för USB4... 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)
1 hour ago, JakobP said:

Precis, Thunderbolt3 ingår i usb4-standarden, men inte nog med det, Thunderbolt4 kommer i sin tur tydligen ha komplett stöd för USB4... 😄

USB brukar sitta på pcie bussar på pc's och thunderbolt är pcie. pcie är interfacet som moderna processorer använder så det är inget konstigt alls.

Link to comment
Dela på andra sajter

Visst är det så, ville bara lägga till lite i förvirringen, hehe. Men lite rörigt blir det ju, när thunderbolt3 ingår i usb4 standarden, och usb4 ingår i (eller är likasamma, om fullt implementerat, som) Thunderbolt4... 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...