Jump to content
Annons

Studio totalt från scratch


lowlife (oregistrerad)

Recommended Posts

lowlife (oregistrerad)

Hej,

Ny i forumet så jag passar på att säga hej och samtidigt starta en tråd om studio från scratch (inga väggar, ingen grund finns, mm).

Kommer att starta byggandet av studio/kontor tillsammans med carport om ca 1 mån. Den yta som kan ges åt studion blir ca 4.3m * 4m (själva plattan gjuts så stor så väggar måste få plats på den ytan också) samt ett slutande tak från ca 4.5m - 2.5m.

Jag är framförallt i behov av att använda detta som kontrollrum (inga band skall spelas in, inga trummor skall mickas upp...eventuellt blir det behov av att lägga sång ibland, men primärt är det för programmering/mixning och editering).

Mina initiala funderingar är:

1) Nån som använt kraftig fönsterdörr (typ Elit Objekt KIFID Ljud)? Funkar det?

2) Kan användning av elvärme-slingor påverka studion negativt (vibrationer, mm)?

3) För isolering, kan man köra typ 95mm mot ytterpanel följt av luftspalt sen plåtregel 95mm med roxull eller påverkar detta värmeisoleringsförmågan i väggen så att man bör köra ihop ett större lager ytterst? Ska förstås ha bra med gips på båda...

4) Finns det nåt vettigt sätt att själv fästa SUND-plattorna?

5) Vilken typ av isolering och reglar är att rekommendera?

OK, det var första frågorna (lär nog tyvärr följas av många fler... 🙂 ).

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
lowlife (oregistrerad)
inga band skall spelas in, inga trummor skall mickas upp...

Är det inte lite onödigt att bygga en studio då??? 😲

hmm...ok, förtydligande:

Mål = ett ostört, ljudisolerat arbetsrum för musikskapande där avlyssnande av kreationer ej störs av undermålig akustikmiljö och där själva skapandeprocessen inte stör omvärlden (mer än på dansgolven förstås... 😉 )

Måtten verkar visst vara 4.5m * 4m istället för vad jag skrev i första inlägget. Nya frågor som har växt fram på ett par timmar:

1) Hur viktig är golvisoleringen då det är fristående byggnad? Lika viktig för ljudets fortplantning ändå?

2) Några tips kring dragning av el och kabelrännor? Antar att man bör hålla dem isär, men är det nåt annat som är superviktigt där?

Link to comment
Dela på andra sajter

frågor och svar

1) Nån som använt kraftig fönsterdörr (typ Elit Objekt KIFID Ljud)? Funkar det?

Svar: Det gör det nog men fönster och dörrar är en byggnads sämsta delar ur ljud och värme synpunkt. Men förköp dig inte på dessa detaljer utan minimera dem bara. Visst man behöver en dörr för att komma in och man vill ha fönster för ljusets skull. Men minimera ytorna de upptar och placera dem listigt så går det att minimera ytan rejält och ändå komma in och få bra ljus.

2) Kan användning av elvärme-slingor påverka studion negativt (vibrationer, mm)?

Svar: Nej men det ökar kagnetfält och annat tjaffs

3) För isolering, kan man köra typ 95mm mot ytterpanel följt av luftspalt sen plåtregel 95mm med roxull eller påverkar detta värmeisoleringsförmågan i väggen så att man bör köra ihop ett större lager ytterst? Ska förstås ha bra med gips på båda...

Svar: Denna konstruktion funkar. Men ser ut som följer utifrån och in.

Panel, spikregel liggande(28*70), vindduk, 45*95 regel med isolering.

Luft spalt 20 mm, 45*70 regel med isolering, PLAST, liggande 45*45 regel detta för att du här drar el och grejjer utan att förstöra plasten, dubbel gips.

Du kan även köra dubbel gips på "första insidan" för att öka ljudisoleringsförmågan på konstruktionen.

5) Vilken typ av isolering och reglar är att rekommendera?

Svar: I ditt fall trä reglar, och isoleringen spelar mindre roll paroc och isover säljer likvärdig isolering. Isoleringen i ditt fall skall prioritera värme förluster, den akustiska vinsten är "gratis"

1)Hur viktig är golvisoleringen då det är fristående byggnad? Lika viktig för ljudets fortplantning ändå?

svar: Båda ja och nej. MEn du gör en platta på mark i betong se till att isolera underplattan ordentligt så slipper du fukt som vandrar i plattan. På detta sätt får du en platta på mark som indirekt är fristående från marken eller hur man nu skall säga. Skall du då ha el-värme i golvet så måste du isolera under annars eldar du för kråkorna ju. Men ur ljudisolerings synpunkt så är golvet byggnadens bästa del i detta fallet. Var mer orolig för tak konstruktionen.

2) Några tips kring dragning av el och kabelrännor? Antar att man bör hålla dem isär, men är det nåt annat som är superviktigt där?

Svar: Planera ordentligt så du håller isär kraft och signalkablar. Och det tåls att säga igen inga spottar inga trafos inga dimmers.

// Zankan....

Link to comment
Dela på andra sajter

lowlife (oregistrerad)

Zankan - mycket tack! Ska ha dessa råd med mig in i detaljarbetet. Några frågor ang förtydligande:

Denna konstruktion funkar. Men ser ut som följer utifrån och in.

Panel, spikregel liggande(28*70), vindduk, 45*95 regel med isolering.

Luft spalt 20 mm, 45*70 regel med isolering, PLAST, liggande 45*45 regel detta för att du här drar el och grejjer utan att förstöra plasten, dubbel gips.

Du kan även köra dubbel gips på "första insidan" för att öka ljudisoleringsförmågan på konstruktionen.

Ok, så hur många gipslager får vi ihop totalt, 4? Och räcker det med 165mm isolering för både värme och någorlunda ljudisolering? Och du tycker inte jag ska köra stålregel på den innersta väggen? Tänkte sen klä själva innerväggarna helt med SUND...är det ok?

Planera ordentligt så du håller isär kraft och signalkablar. Och det tåls att säga igen inga spottar inga trafos inga dimmers.

Men...spottar som är så fina 😲 ...ok, är det ok med såna där julgransliknande som man fäller in eller vad är det som du rekommenderar om man vill ha det lite mysigt 🙂 ?

Och med ditt förslag till väggkonstruktion, kan jag förvänta mig relativt bra ljudisolering av det (vill inte väcka lilla dottern som har sitt rum i huset ca 5m från detta rum)?

Supertack för svaren!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...