Jump to content
Annons

Mastering hjälp


Melker Bergner

Recommended Posts

Hej allihopa!
Har precis gjort färdigt en ny låt som jag lagt upp på Soundcloud. Jag har mastrat den själv och har problem med att få upp volymen på mixen. Om jag jämför låten med andra i samma genre är de andra mycket högre i volym. När jag försöker få upp mina i samma volym börjar de dista och blir väldigt limitade ( kompressade?) . Hur ska jag göra för att få upp dem i samma volym utan att kvaliten blir sämre?

Här är länk till låtarna

Tack!

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Har inte lyssnat men misstänker att dom använder mycket kompression på de enskilda intsrumenten i mixningen. Då blir det lättare att få upp volymen i masteringen.

Ett tips är att du lägger flera kompressorer efter varandra som bara komprimerar 1-3 db vardera och eventuellt eq mellan dom.

Sen vissa instrument behöver kanske ingen kompressor 

Redigerat av YellowStudio
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Kolla in Ollie Olssons tips här nedanför så kan du få en mycket volymstarkare mix. Jag följer hans tips själv och lägger parallell kompression på de instrument som behöver komma upp i mixen. Det brukar vara standard på speciellt trummor och bas, men funkar på det mesta.

Det är inte speciellt svårt heller: du har din kanal med själva ljudet och skapar sedan två bussar med kompressorer (en med kort attack/release-tid och den andra med lite längre tider);  efter det skapar  du två sends på ljud-kanalen för att tappa signalen till bussarna, och det gör så att du kan få en mycket starkare (och mer detaljerad) mix när du sedan blandar de tre. Man kan göra en tredje buss med en distortionsplugg också och skapa en tredje send. Att blanda in lite dist med den rena kanalen ger också en större tydlighet på just det instrumentet.

Har man en bra grundmix så behövs inte göras speciellt mycket i masteringen. Det är en myt som lever kvar att "det fixar sig i mixen/masteringen" - har man spelat in grejorna bra från början så låter det oftast bra i slutändan (om man använder sina pluggar på rätt sätt).

 

https://www.studio.se/artikel/tips/49-bästa-mixtipsen-tips-15-18-r71/

Det finns många bra videor på nätet också. Vad kör du för DAW?

 

Redigerat av Peter Roos
Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan sa mixamannen:

Loudness war is over....ju mer du pressar upp dom desto sämre ljud och dynamik.

Och sedan sänks eller höjs mixen när t.ex. Spotifys och Apple Musics nivåregleringsalgoritmer har analyserat din mix - för att alla låtar där ska få ungefär samma lyssningsnivå.

Redigerat av Peter Roos
Link to comment
Dela på andra sajter

36 minutes ago, Peter Roos said:

Och sedan sänks eller höjs mixen när t.ex. Spotifys och Apple Musics nivåregleringsalgoritmer har analyserat din mix - för att alla låtar där ska få ungefär samma lyssningsnivå.

Jo visst men när man ska spela låtarna ute när man djar vill man ju att låten ska vara högre än de andra så den slår hårt.

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2020-03-29 at 20:19 sa Melker Bergner:

Jo visst men när man ska spela låtarna ute när man djar vill man ju att låten ska vara högre än de andra så den slår hårt.

Naturligtvis har du rätt, men det vara bara en allmän reflektion över Mixamannens inlägg - som egentligen inte riktigt hör till ämnet;-) Om du läser mitt inlägg ovanför så kanske vi här eller andra kan guida dig till hur man ska göra få till en volymstarkare mix - och en bättre mastering. Börja med att läsa inlägget:-)

Redigerat av Peter Roos
Link to comment
Dela på andra sajter

16 minutes ago, Peter Roos said:

Naturligtvis har du rätt, men det vara bara en allmän reflektion över Mixamannes inlägg - som egentligen inte riktigt hör tillämnet;-) Om du läser mitt inlägg ovanför så kanske vi här eller andra kan guida dig till hur man ska göra få till en volymstarkare mix - och en bättre mastering. Börja med att läsa inlägget:-)

Absolut! Ska göra det nu. Använder Logic Pro X

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har lyssnat på låten nu och den är väldigt sjyst, bra mix men lite låg i nivå - om du inte har tid själv att "remixa" eller "mastra" så finns ju många kunniga här på forumet. Det är ju lätt att skicka spåren via Sprend eller någon annan digital förmedling så andra kan  ta ta i det, om man själv inte har tid. 

Redigerat av Peter Roos
Link to comment
Dela på andra sajter

På slutet i kedjan på mastern lägger du en eq med high shelf filter med nån db och öppnar upp. Brukar landa mellan 2-5 khz för mig men ibland ner till 1khz eller så behövs det bara högre upp typ 10-12, det blir olika. Avslutar med en limiter som bara håller koll på true peak 0db.

För ibland få kompressorer och limiters att arbeta efter varandra på ett bra sätt, så sänker du output på den tidigare i kedjan.

T.ex du komprimerar 3 db med den första, sen sänker du outputen på den så att nästa kompressor eller limiter har lite att jobba med. 

Redigerat av YellowStudio
Link to comment
Dela på andra sajter

On 3/30/2020 at 8:58 AM, osiris said:

Musik som är väldigt bastungt - dance/trance/edm.. - mår väldigt bra av sidechain-kompression på masterbussen (så att inte basfrekvenserna triggar kompressorn lika mycket)

Men om man sidechainar på masterbussen börjar väl hela låten inklusive kicken ducka? Det är säkert jag som inte förstår 🙂

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

53 minuter sedan sa Melker Bergner:

Men om man sidechainar på masterbussen börjar väl hela låten inklusive kicken ducka? Det är säkert jag som inte förstår 🙂

 

 

Det kanske var jag som var otydlig.. man vill ha ett high pass filter på masterbusskompressorn så att kompressorn inte triggas av basfrekvenserna som innehåller mycket energi.

Jag har en sådant vred på min masterbuskompressor på mixerbordet och det är en väldigt bra funktion faktiskt. (Se bild nedan)

spacer.png

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...