Jump to content
Annons

Kritik önskas


Recommended Posts

Skulle vara jätteglad om jag kunde få kritik (inte nödvändigtvis konstruktiv) på teknik, arrangemang etc, för den här låten.

Notera: Sångslingonrna kommer från Ghosthack (trummor från Toontrack) så det vill jag INTE ha kritik på utan mer arrangemang och musikaliskt samt naturligtvis mix och master, förutom detta.

 

 

 

Redigerat av Nenne
Förtydligande.
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Upplever gitarren som ganska stel spelat, undrar om den egentligen kommer från keyboard. Har lite svårt att höra vad det är som sjungs. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
1 hour ago, HomerJSimpsson said:

Upplever gitarren som ganska stel spelat, undrar om den egentligen kommer från keyboard. Har lite svårt att höra vad det är som sjungs. 

Haha nej faktiskt inte, jag spelar solot på min SG . . .  men du har nog alldeles rätt; Jag hade liiiitet för bråttom när jag ville göra färdigt låten. Solot är nog ingen höjdare.

Jättestort tack för att du svarade!

 

EDIT: Däremot är flygeln Waves grand-piano- synth 😮 . 🙂 

Redigerat av Nenne
Tillägg
Link to comment
Dela på andra sajter

Gillar inte att rösterna har lite olika rytm.. det blir lite störigt.. hade varit mycket snyggare om det var supertighta för rösterna och sounden passar riktigt bar ihop.

Coolt sångljud, om än något starkt!

Gitarrsolot är för starkt

Partiet med trummorna och gitarren känns alldeles för hårt komprimerat - låt det andas lite!

Vad är syftet med stråkpartiet efter gitarrsolot? 

Känner även att jag saknar en tydlig struktur (vers, refräng..)

Link to comment
Dela på andra sajter

2 hours ago, osiris said:

Gillar inte att rösterna har lite olika rytm.. det blir lite störigt.. hade varit mycket snyggare om det var supertighta för rösterna och sounden passar riktigt bar ihop.

Coolt sångljud, om än något starkt!

Gitarrsolot är för starkt

Partiet med trummorna och gitarren känns alldeles för hårt komprimerat - låt det andas lite!

Vad är syftet med stråkpartiet efter gitarrsolot? 

Känner även att jag saknar en tydlig struktur (vers, refräng..)

Wow! Jättebra kritik!

Jag har inte svar på alla dina frågor men det viktigaste är nog just det där med strukturen och att slänga in litet musikaliska överraskningar här och där har nog att göra med att jag är (sågott som) helt självlärd och arbetar ensam och jobbar litet hipp som happ. 😮 . Stråkpartiet ville jag nog lägga in som en kontrast till det snabbare och råare gitarrpartiet men det blev kanske inte så lyckat  . . .  😕


Den tekniska kritiken är också jättebra. Du har helt rätt i att dynamiken är litet tight i partiet med solot och naturligtvis är det för högt. Märkligt att man måste bolla med någon annan för att upptäcka det uppenbara . . .

 

Att sångstämmorna inte synkar beror nog på att jag stretchat dem i Cubase. Eftersom det är tre olika stämmor och tre olika wav-filer kanske inte stretchen blev heeeelt optimal.

Tar till  mig allt detta och tacka jättemycket för att du tog dig tid med att svara

 

/N

Link to comment
Dela på andra sajter

2 hours ago, mixamannen said:

Mixen är väldigt skev frekvensmässigt...ingen bas alls. Vad har du för lyssning? Mycket sitter illa rytmmässigt. Fragmenterat. Splittrat. 🙂

Jag har Yamaha HS8 eller Shure SRH840 (focusrite 18i20 första gen) så det är nog inte där felet ligger utan i min hjärna. Jag är inte så driven utan ser mig som nybörjare.

Sedan kanske jag inte riktigt förstod det där med rytmen men jag har stretchat sängslingorna i Cubase, det kanske kan  vara en anledning till att rytmen känns fel.

Sedan ÄR det ett väldigt märkligt alster . . . . det var därför jag ville ha feedback.

Jättestort tack för att du tog dig tiden att svara!

/N

Link to comment
Dela på andra sajter

OK 🙁 Jag är nog den klantigaste person som försökt mig på musikproduktion 😕 

Den versionen jag hade lagt upp på soundcloud var den allra första jag spelade in. Den hörde tom jag att den var skev.

Har lagt upp rätt version nu men många issues kvarstår.

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 månader senare...
Postat (redigerat)
On 3/23/2020 at 4:29 AM, HomerJSimpsson said:

Upplever gitarren som ganska stel spelat, undrar om den egentligen kommer från keyboard. Har lite svårt att höra vad det är som sjungs. 

Jag är glad att du tror att det är genererat fårn en keyboard. Det befäster mig i min uppfattning om att jag är en Ok sologitarrist 🙂 ,

 

Edit jag spelar solot i en kromatisk skala utan "blue notes" det är nog det du uppfattar som "stelt" 🙂 .

Redigerat av Nenne
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Kul att höra din musik! Låten har jättefina stycken, till exempel melodin och produktionen med rösten. Men jag tycker det försvinner i helheten. Överlag förstår jag inte riktigt vad jag lyssnar på. Det känns spretigt, men på ett ogenomtänkt sätt. Mitt tips är att förenkla så man får en röd tråd och ta bort delar som inte tillför något till grundidé. 

Link to comment
Dela på andra sajter

21 hours ago, kamisc said:

Hej!

Kul att höra din musik! Låten har jättefina stycken, till exempel melodin och produktionen med rösten. Men jag tycker det försvinner i helheten. Överlag förstår jag inte riktigt vad jag lyssnar på. Det känns spretigt, men på ett ogenomtänkt sätt. Mitt tips är att förenkla så man får en röd tråd och ta bort delar som inte tillför något till grundidé. 

Hej. Ja du har nog helt rätt! Nu kommer jag absolut inte att göra om den här låten, lagt kort ligger liksom men jag tar med mig det i framtiden. Stort tack för din input!!

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Gitarrsolot var bra! Dock kom det in abrupt (notera att jag lyssnar på prog, så jag är van vid tvära kast ...). Stråksolot var inte bra, knepigt sound, och blir ”oharmoniskt” som insats sett, innan sången kommer in blir det dock bra. Sångpartiet var väl OK, även om soundet och fraseringen/uttalet känns liiite uttjatat trendigt.

Den sko som klämmer är själva arret. Det är - om jag får spetsa till det - som om du har klippt ihop bitar tagna på måfå och nöjt dig med det. Låten känns halvfärdig, typ.

Link to comment
Dela på andra sajter

On 7/27/2020 at 7:57 PM, Zulomatic said:

Gitarrsolot var bra! Dock kom det in abrupt (notera att jag lyssnar på prog, så jag är van vid tvära kast ...). Stråksolot var inte bra, knepigt sound, och blir ”oharmoniskt” som insats sett, innan sången kommer in blir det dock bra. Sångpartiet var väl OK, även om soundet och fraseringen/uttalet känns liiite uttjatat trendigt.

Den sko som klämmer är själva arret. Det är - om jag får spetsa till det - som om du har klippt ihop bitar tagna på måfå och nöjt dig med det. Låten känns halvfärdig, typ.

Stor tack för din input. Du har naturligtvis helt rätt. Tar till mig det här och försöker ha med mig det i framtiden.

 

Jag bygger arret runt en acapella och hade onödigt bråttom när jag gjorde den. Jag lyssnar en del på klassisk musik (förutom klassisk hårdrock som Sabbath eller Led Zeppelin likaväl som gammal synthrock och country mm mm) . Ville väl få med nåt från alla influenser. Med diskutabelt resultat . . .  😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Gillar början och slutet, men de två intermezzos fungerar inte för mig. Uppfattar gitarrens tonföljd som abrupt mekaniskt på nått sätt och i den andra delen passar nog en riktig klarinettsolo bättre an keyboad-flute...

Link to comment
Dela på andra sajter

On 7/31/2020 at 7:45 AM, HomerJSimpsson said:

Gillar början och slutet, men de två intermezzos fungerar inte för mig. Uppfattar gitarrens tonföljd som abrupt mekaniskt på nått sätt och i den andra delen passar nog en riktig klarinettsolo bättre an keyboad-flute...

Jag köper allt det Homer!!! (Jag gillar också munkar!!!). 😄

 

fDet här var ett MYCKET expirementell spår och du har rätt i allt du skriver BORTSETT Från att jag alltid får bra feedback på mitt solospel IRL på klubbar eller andra ljusskygga lokaler)..

 

Link to comment
Dela på andra sajter

On 7/27/2020 at 7:57 PM, Zulomatic said:

Gitarrsolot var bra! Dock kom det in abrupt (notera att jag lyssnar på prog, så jag är van vid tvära kast ...). Stråksolot var inte bra, knepigt sound, och blir ”oharmoniskt” som insats sett, innan sången kommer in blir det dock bra. Sångpartiet var väl OK, även om soundet och fraseringen/uttalet känns liiite uttjatat trendigt.

Den sko som klämmer är själva arret. Det är - om jag får spetsa till det - som om du har klippt ihop bitar tagna på måfå och nöjt dig med det. Låten känns halvfärdig, typ.

Den här då? 😮

 

 

NOTERA: Jag har byggt arret runt en acapella från ghotshack!!!

Link to comment
Dela på andra sajter

On 7/27/2020 at 7:57 PM, Zulomatic said:

Gitarrsolot var bra! Dock kom det in abrupt (notera att jag lyssnar på prog, så jag är van vid tvära kast ...). Stråksolot var inte bra, knepigt sound, och blir ”oharmoniskt” som insats sett, innan sången kommer in blir det dock bra. Sångpartiet var väl OK, även om soundet och fraseringen/uttalet känns liiite uttjatat trendigt.

Den sko som klämmer är själva arret. Det är - om jag får spetsa till det - som om du har klippt ihop bitar tagna på måfå och nöjt dig med det. Låten känns halvfärdig, typ.

Haha ja. Jag är inte så bra på att vila på hanen . . . .  om man säger så . . . .

Link to comment
Dela på andra sajter

On 7/31/2020 at 7:45 AM, HomerJSimpsson said:

Gillar början och slutet, men de två intermezzos fungerar inte för mig. Uppfattar gitarrens tonföljd som abrupt mekaniskt på nått sätt och i den andra delen passar nog en riktig klarinettsolo bättre an keyboad-flute...

 

Ja det var ett jävla fladdrande och hafsverk!!!

Den här då?

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Va hände med Hedwig, dog hon ?

Link to comment
Dela på andra sajter

23 timmar sedan sa Nenne:

 

Ja det var ett jävla fladdrande och hafsverk!!!

Den här då?

 

 

En genomlyssning på paddan: Småtrevlig låt. Gillar att sången mal på och mal på och mal på ... Snubblar ”trummisen” vid ca 3:00..? Hörde jag autotune på sången i början? Det blev lite Darin över det (inget ont om honom) då. Är det ett riktigt munspel eller samplat/synth? Gitarrsoloplocket var lågt (och munspelet som även lät dovt).

Redigerat av Zulomatic
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag gillar grundtanken med båda låtarna. Men de behöver mer jobb.  Det mesta som behöver sägas är redan sagt i det avseendet. Båda låtarna hade bra sång och melodier. Men takten i musiken passar inte riktigt in. Trumbeaten säger en sak, sången en annan. Ungefär så.  Och så tycker jag oxå att musiken saknar dynamik.
min åsikt. Jobba på så kan det bli riktigt bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)
1 hour ago, Zulomatic said:

En genomlyssning på paddan: Småtrevlig låt. Gillar att sången mal på och mal på och mal på ... Snubblar ”trummisen” vid ca 3:00..? Hörde jag autotune på sången i början? Det blev lite Darin över det (inget ont om honom) då. Är det ett riktigt munspel eller samplat/synth? Gitarrsoloplocket var lågt (och munspelet som även lät dovt).

Nej det är ett vanligt munspel. Tack för dina synpunkter. Jag har säkert för låga nivåer på solot osh munspelet som du säger. 

Ska kolla mer på projektet.

Redigerat av Nenne
Link to comment
Dela på andra sajter

18 hours ago, Nbient said:

Jag gillar grundtanken med båda låtarna. Men de behöver mer jobb.  Det mesta som behöver sägas är redan sagt i det avseendet. Båda låtarna hade bra sång och melodier. Men takten i musiken passar inte riktigt in. Trumbeaten säger en sak, sången en annan. Ungefär så.  Och så tycker jag oxå att musiken saknar dynamik.
min åsikt. Jobba på så kan det bli riktigt bra.

Stort tack för din input! Du menar att jag har för hård kompression på hela mixen? Isf tror jag du har helt rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

18 hours ago, Nbient said:

Jag gillar grundtanken med båda låtarna. Men de behöver mer jobb.  Det mesta som behöver sägas är redan sagt i det avseendet. Båda låtarna hade bra sång och melodier. Men takten i musiken passar inte riktigt in. Trumbeaten säger en sak, sången en annan. Ungefär så.  Och så tycker jag oxå att musiken saknar dynamik.
min åsikt. Jobba på så kan det bli riktigt bra.

Om du har tid kan du väl lyssna på den här? Jag tycker du ger bra kritik.

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

On 8/4/2020 at 7:22 AM, HomerJSimpsson said:

Va hände med Hedwig, dog hon ?

Haha nja jag plockade ned det där spåret. Det var ju ganska udda redan från början och inte alls välgjort. Det fattar jag nu.

 Så ja; Hedwig har fått somna in 🙂 Det var nog bäst för alla parter! 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...