Jump to content
Annons

Spela in från datorn?

Recommended Posts

plastocid (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Jag kör med Cubase, har ett ljudkort med två line in, och undrar om följande är möjligt, och i så fall hur:

På datorn kör jag en massa softsynthar. Nu vill jag skicka ut ljudet från en av dem till mixern istället för förstärkaren och sedan tillbaka in i datorn för att spela in. Detta för att jag tänkt koppla in effektenheter på vägen. Jag vill inte heller höra ljudet som skickas från datorn spelas upp under tiden, vill bara höra det jag spelar in. Går det att göra som jag beskrivit? Om inte, hur kan man göra för att åstadkomma det jag vill?

EDIT: effekterna är ju dessutom bara mono, så hur ska man lösa det när man ju har stereo ut från datorn?

Redigerat av plastocid
Annons
plastocid (oregistrerad)
Postat

Ingen som vill hjälpa till?

Postat

Du vill altså att dina vst synthar ska renderas till ett audiospår...då bör du inte skicka ut signalen till mixern och spela in den igen, det försämrar ljudkvaliteten rätt påtagligt...(om du inte har en dyrare mixer och ett riktigt bra ljudkort förståss)

Det du gör är att du exporterar midifilen som en audiomixdown i cubase och väljer att spara filen i projektfönstret. Då får du upp syntarnas ljud på en egen audiokanal längst ner i sequencern!

Är det SX du kör? vilken version 1, 2, 3?

/Dawnage

plastocid (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Jag kör med SX 2.

Jo jag vet att man kan göra en audiomixdown så man får upp synthens ljud som wave i Cubase, brukar ju göra så för att spara processorkraft. 😄

Men det löser ju inte mitt problem, jag vill ju använda mina fysiska effektboxar. Menar du att jag inte kan göra det utan att få påtagligt försämrad ljudkvalitet?

EDIT: Piccazzo, hur menar du med att koppla effekterna direkt på VST-syntharna? Det är alltså externa effektboxar jag pratar om, inte VST-pluggar. 😄

Redigerat av plastocid
MarcusRombo (oregistrerad)
Postat

Jag tror att det ska gå att göra som du vill, men du får routa det digitala på ett vettigt och med sun förnuft. Att det är mono spelar ingen roll, du kör ut stereo från mixern sen.

plastocid (oregistrerad)
Postat

Jag tänkte mig dator -> mixer -> effekt -> dator. Eller effekt innan mixer.

Men det där med mono och stereo då. Datorn skickar ju stereosignal men effektboxarna kan bara ta emot monosignal. Ska jag skicka bara vänstra kanalen till dem då eller?

Och hur ska jag ställa in det i Cubase att skicka på andra line ut och muta vanliga (den jag kör vanligt går ju till förstärkare, den andra till mixer)?

plastocid (oregistrerad)
Postat

Okej. Cubase SX 2, m-audio 2496 och tänk vanliga boss-pedaler eller så.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.