Jump to content
Annons

TRASIGA Audeze LCD-2 Classic B-Stock


nmrosta

Recommended Posts

Hej!

I somras köpte jag ett par  Audeze LCD-2 Classic B-Stock från butiken Thomman och jag var väldigt nöjd med ljudet.

Dessvärre skedde köpet mitt i sommaren och jag var fullt upptagen med att resa runt på semester så när jag väl äntligen kunde börja använda hörlurarna så upptäckte jag att ljudet på högra örat "ibland" kunde börja försvinna eller avta helt. Nu var det inte längre i Juni utan i början av Augusti som jag kontaktade Thomman och skickade iväg mina hörlurar till dem för undersökning. 

Problemet är att ljudet avtar eller försvinner helt i högra örat när problemet uppstår. Men det kan dröja flera timmar eller dagar mellan varven. Så Ibland fungerar de perfekt och ibland så börjar de krångla. Jag har testat att byta höger och vänster ljud kontakt till de olika lurarna men problemet kvarstår och jag har även testat att lyssna ifrån olika datorer/mobil telefoner men problemet kvarstår. Så det är klart och tydligt att någonting inte stämmer.

Så jag blev såklart väldigt besviken när jag fick tillbaka dem från Thomman med ett förklaring att det inte hittats något fel på dem.

Efter flera mail och telefon samtal senare (då de knappt ville ha något med mig att göra längre) skickade jag dem ett video klipp där jag tydligt visade hur ljudet försvinner i högra hörluren. Men att ljudet kommer tillbaka om jag drar ut och stoppar in kontakten igen. och det kan även börja fungera om jag petar och vrider lite på högra hörluren. Så även detta video klippet bevisade nu att något är galet med dessa svindyra hörlurarna.

Så jag fick dem skickat igen till deras verkstad i Tyskland "för reperation" men nu efter en månads väntande dök äntligen brevet upp igen.. Där det står :

1x WERKSTATT DIVERS

NFF LS   (no fault found)

 

Dvs de har INTE hittat något problem med lurarna denna gången heller. Jag skulle kunna förstå att de är känsliga "eftersom de har någon magnet/luft mekanism" men eftersom det alltid är på det högra örat så förstår ju även jag att något är TOKIGT.

Beklagar om jag formulerar mig klumpigt men jag hoppas ni som läser detta förstår min situation eller möjligtvis känner igen den.

Nu kvarstår ju dilemmat vad skall jag ta mig till härnäst? Jag har tre års garanti och har lämnat in den 2 gånger nu.

Deras partner verkstad  "SC.CC Service international" påstår altså att mina hörlurar fungerar utan problem medan jag som använder dem fortfarande har problem. 

Som ni förstår vill jag hellre ha pengarna tillbaka än att behöva skicka tillbaka dem på lagning ytterligare en gång. Detta tar både tid och kraft och jag tycker det är jätte jobbigt. Hur fungerar det hela med att begära pengarna tillbaka då en vara inte blir reparerad som önskat? Någon som vet? Jag kan även tänka mig att betala extra för att få ett par andra Audeze hörlurar "som inte krånglar" Men de verkar inte särskilt sugna på att förhandla med mig utan verkar mest bara att jag slutar skriva. De har inte gjort någon uppföljning eller någonting utan det är jag som måste vara på dem och tjata. Väldigt besviken.

 

Mvh/NMROSTA

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
pme (oregistrerad)

Det är nackdelen med att  handla från andra länder, i sverige har vi ARN som de flesta butiker följer även om de inte måste.  De få gånger jag har haft med ARN att göra så har butiken tvärvänt direkt när de fått en förfrågan från ARN.  Typ 4 månader tjafsande med Klarna som var 14 dag kräver betalning och varje gång får samma ARN ärende och acceperar att det visst inte behövs betalas innan ARN har beslutat. Hur som helst så var det ett reportage på radion om ARN som och deras hantering av internationella postorderföretag, så det är väl inte helt omöjligt att de kan titta på saken.

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

Köper man saker B-stock från Thomann eller någon annan så ska man nog göra sig besvär att kontrollera produkten mycket nog innan öppetköp tiden går ut.  Det är nog ganska sannolikt att felet upptäckts av den tidigare kunden, eller kanske till och med orsakades av denne. För det är nog kabeln som blivit lite för hårt sträckt.  Blev glatt förvånad att man fick med en "service manual" till mina Sony 7506 lurar som beskriver hur man byter kabel. Och det är slit-och-släng lurar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej! 
Fortsätt skriva och klaga, och bra att du har dokumenterat felet (alltså i videon). Helt oavsett garantin har man 2 års reklamationsrätt för konsumentköp inom EU (inom Sverige har man 3 års reklamationsrätt). De första 6 månaderna är viktiga, då har säljaren bevisbördan. 
Det är ju däremot ett jäkla stök att hålla på och reklamera, ännu mer när säljaren är i ett annat land än Sverige...

Det verkar finnas en EU-konsumenttjänst som heter Konsument Europa, du kan ju testa att kontakta det svenska kontoret och se om de kan hjälpa dig:

https://www.konsumenteuropa.se/sv/kontakta-oss/

Hoppas det löser sig!

 

  • Tack! 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Srort varmt tack för det tröstande svaret. Det är inte roligt att inte känna sig trodd eller rentutav (lurad) av säljarna och jag har använt mig av vänlig ton under hela processen. Nu är mina hörlurar tillbaka till mig igen (olagade) och jag har kontaktat Audezes egna support som säger att även om de är "känsliga" pga sin design så är det inget vanligt förekommande att ljudet försvinner ifrån hörlurarna. 

Därför ger det mig förtroender i att fortsätta klaga när de inte fungerar. Hade alla sagt att det kan bli så eller liknande hade jag kunnat leva med der. Ljudet är overkligt bra i dem så det är smärtsamt att behöva skicka iväg dem.

Nu har jag klart och tydligt bett om att få en skriftlig och detaljerad info om vad de gjort för fel undersökning på hörlurarna. Men det enda jag får är svaret (NFF) vilket betyder inget fel hittat.

Jag kommer filma att de inte fungerar och kräva ytterligare en gång att få skicka in dem på lagning. 

Jag undrar... Måste jag skicka in dem 3 gånger för att kunna få pengarna tillbaka? Det står ju ord mot ord i detta fallet och det enda jag har är ju det jag har på film och kommer fortsätta filma.

 

Jag skall titta på länken du skickade mig och höra av mig till dem. Jag har även bett Thomman att få lägga till extra pengar för att få köpa mig ett par exakt likadana men (orginal) av dem...

 

Jag kommer återkomma vad som händer här i framtiden. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Jupp Konsument europa ska man prata med och nåt att komma ihåg är att en konsument/privatperson enligt lag har samma rätt vid ett köp via Internet som om butiken låg på andra sidan gatan. Dvs bland annat att säljaren står för frakten också vid en reklamation.

Jag fick en kass kamera från ett tyskt företag för några år sedan och dom började krångla givetvis. Kameran kostade över 10 000 spänn så jag blev galen. Men efter kontakt och tips av konsument europa så fick dom lägga ner och skicka en ny helt gratis. Ett råd dom gav var att "hota" med att jag genom Svenska konsument europa skulle ta kontakt med tyska motsvarigheten.

 

Lycka till hoppas det löser sig

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 månader senare...

Nu skall jag skicka in dem på reparation en tredje gång. Jag har haft fullt upp i livet och haft lite förnekelse till att de fungerar ibland.. och ibland inte... Tror många av er kan känna igen er i detta. Man har ett par fantastiska hörlurar som jävlas "ibland"  men nu har de börjat jävlas allt oftare och dessutom tar det längre tid innan ljudet kommer tillbaka i dem.. Det är som att ljudet tonar ut och sedan försvinner och det är alltid i högra örat.. Har testat dem på flera olika ljudkällor men det är tydligt att det är hörlurarna som krånglar.


Dock vägrar ju Thomman att erbjuda mig ett par nya och deras verkstad finner inget fel med dem... Trots att jag filmat dem och bevisat att det inte kommer något ljud ifrån högra hörluren genom att stoppa in en mic i örat och sedan filma hela händelse förloppet..

 

Nu har jag skickat dem två ytterligare filmer och kommer att skicka in dem en tredje gång. Extremt frustrerande..

 

Rekommenderar INGEN att handla därifrån. Trodde aldrig att det skulle kunna bli såhär jävligt. Jag har tom erbjudit mig att betala tusenlappar för mellanskillnaden till ett par helt nya fungerande hörlurar. Men de är så jävla giriga och snikna att de behandlar mig totalt likgiltigt.

 

Detta skrev dom efter att jag redan lämnat in dem en gång:

> Based on the information provided to us we have arranged a new return for the headphones under our 3-year repair warranty.
> We have been informed that fault is intermittent so the testing and recreating the issue will take time. Manufacturers authorised service has checked the item twice previously and the described issue had not occured. For a resolution, we have arranged a new return and should the manufacturers service not be able to detect or recreate a fault - I've marked into our system that our own service department will double-check the headphones also.

Det värsta är att de svarar från olika personer, de gör ingen uppföljning och ibland svaras det på Engelska och ibland på Svenska. Ringer jag deras support så får jag en snordyr räkning eftersom samtalet går till Tyskland. Så, det är mycket frustration som ni märker.. Jag lade ned flera timmar på att skriva ett långt brev till dem (ännu ett) men de svarade bara kort:

 

Hello,

thank you for your email.

The situation and what we can do in this case has been described in the previous email.
Once we have the item back, we can have the item checked.

Thank you and,


Med vänliga hälsningar,

Miska Reuhkala, Reklamation

Detta är efter att jag redan haft dem inlämmnade två gånger utan att de funnit några fel på dem och när jag kräver och ber om att få en mera specifik info på hur de felsökt mina älskade hörlurar har de bara ignorerat mig..

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 månader senare...

Det slutade med att jag fick kontakta självaste VD för Thomann som sedan kontaktade kundservicen som inte har varit vidare tillmötes gående mot mig.

Det resulterade till att de plötsligt hade en mycket vänligare ton mig och jag behövde inte lämna in dem för undersökning en TREDJE gång. Utan det räckte med att skicka in dem och få dem bytta. Jag bytte till ett par Audeze LCD-2 CLOSED som jag är väldigt nöjd med. Lade till en extra slant för det men nu har jag ett par fungerande hörlurar.

 

Men mitt goda råd till er alla.. KÖP ALDRIG B-STOCK!!!!!! 

Det visade sig att de hörlurarna jag skaffat var över 5 år gamla och det hade tydligen ett tekniskt problem med just dessa lurarna. Detta var dock ingenting som berättades för mig utan det fick jag reda på eftersom Audeze inte längre säljer sina hörlurar med ett USB minne med information utan enbart ett kort..

 

Nåväl, jag har hört många som pratar gott om Thomman men jag kommer aldrig någonsin handla någonting därifrån. För när det SKITER sig... som det gjorde... så blev det en ren sörja som jag fick genomlida under ett helt år.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...