Jump to content
Sign in to follow this  
Cookie

Sångpedagåg hårdrock i Stockholm?

Recommended Posts

Hej!

Vill fixa några sånglektioner till min man som har velat det i några år nu. Men det knepiga är ju att det finns många, och jag vill verkligen hitta någon som är rätt för honom. Jag vill gärna ge honom den bästa sångpedagogen i Stockholm med inriktning på hårdrock. 

Tror min gubbe söker:

-Han är bekväm att sjunga inför folk och har gjort det många gånger. Så ingen som främst fokuserar på att bygga upp självförtroendet.

-någon som är rolig att jobba med, och kan sin skit

-Han har en väldigt kraftfull röst (mycket power! Hörs väl!), men säger att det känns som att stämbanden "slits" med den tekniken han har för att framkalla rösten. Han skulle behöva någon som kan korrigera tekniken så att det sliter mindre på stämbandet.

Har någon någon idé på vem som kan passa in?? Väldigt tacksam för alla tips då jag inte har någon koll alls på detta :)

//Cookie

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Annons

Hej!

kolla upp nåt som heter CVT- complete vocal technique. Såg att det finns flera som lär ut det i Stockholm. Har själv tagit lektioner fast norrut i landet och det ger mycket!

 

googla: cvt sång stockholm

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
Sign in to follow this  

  • Senaste foruminläggen

  • Similar Content

    • By Atla Daga
      Hur skapar man en melodi om man inte kan göra melodier? Det är mycket lätt att fastna, när man sitter där på sin kammare och ska skapa en melodi. Misströsta inte. Det finns alltid nya sätt att göra saker på. Här, en idé från mig. (In English at the bottom of the page).
      1. Ta en enkel musikslinga och lägg in den i ditt DAW. Det behöver inte ens vara musikstycket du ska använda senare, det kan lika gärna vara en loop, eller motsvarande.
      2. Låt musiken rulla. Spela in en röstslinga – utan att tänka. Sjung så galet och vilt som du känner för, eller motsatsen. Det behöver inte ens låta bra, det spelar ingen roll. Sjung eller prata bara direkt från huvudet.
      3. Nu har du någon form av röstslinga. Skapa ett till spår i programmet du använder. Sätt första röstslingan på ”mute”. Spela in en röstslinga till. Kanske i en helt annan stil? Eller prata? Bara improvisera. Du behöver inte ens ha en text.
      4. Fortsätt på detta sättet tills dess att du har så många röstslingor som du vill. Ibland spelar jag in 20 eller 30 röstslingor, som i låten nedan. (Collab-låten YEAR).
      5. Lyssna på alla inspelningar en efter en. Ta ut de delar du tycker om, och ta bort resten.
      6. Nu har du många olika typer av röstslingor, och förmodligen någon form av melodi i några av dem. Vilka delar passar ihop? Pussla tills du tycker att det låter ok. Flytta eventuellt omkring röstdelarna i den ordning som passar musiken. Kanske har du nu även en refräng, även om du inte ens var medveten om att du spelade in en.
      7. Importera ditt musikstycke, eller kanske har du redan gjort det. Saknas något? Spela in igen. Förmodligen måste du spela in sången igen, men nu har du gjort ett låt av – ingenting, slumpmässiga inspelningar.
      Du finner mig även här: https://www.reverbnation.com/httpssoundcloudcomsaltlakrits1
      https://open.spotify.com/artist/6LNlvSRNEl5tHcgM55Y7C2?si=Cy6q2TROTI68Pvi5h4fh6Q
      https://site.spinnup.com/atla-daga/
      https://www.youtube.com/channel/UCzJ6zpXkZ8MYklmCrjk4U0Q
      --------------------------------------------------------------------
      ENGLISH:
      Having trouble coming up with melodies? It can be very easy to get stuck, sitting there in your chamber, but do not despair! There are always new ways of doing things. Below you will find one of the methods I use when faced with this problem.
      1. Insert a loop or instrumental into your DAW to use as backing for your voice tracks. If you use a loop it will only be temporary, so anything that inspires your creativity will do.
      2. Let the music roll. Record a voice track - without thinking. Sing as crazy and wild as you feel, or the opposite. It doesn't even have to sound good, it doesn't matter. Just sing or talk directly from your head.
      3. Now you have some kind of voice loop. Create another track in the program you are using. Put the first voice recording on "mute”. Record another voice track. Maybe in a completely different style? Or talk? Just improvise. You don't even have to have a concept.
      4. Continue this way until you have as many voice tracks as you want. Sometimes I record 20 or 30 voice tracks, as in the song below. (Collab song YEAR).
      5. Listen to all recordings one by one. Keep the parts you like, and remove rest.
      6. Now you have many different types of voice tracks, and probably some kind of melody in some of them. What parts fit together? Puzzle until you think it sounds ok. If necessary, move around the vocal parts in an order that suits the music. Maybe you now have a chorus too, even if you weren't aware you were recording one.
      7. Import your piece of music - is something missing? You may have to record again, but you've made a song from nothing but random recordings.
    • By Henric Svensson
      Hej på Er!
      Dags igen för en ny låt....lite gubbarock från Abbekås - fortsatt trevlig musikhelg på Er!
      Telefonterrorist - Henric Svensson 202007
       
      Personen du har ringt är upptagen i ett annat samtal,
      lämna ett meddelande efter tonen "pip" x2
       
      Du ska va anträffbar tjugofyra sju,
      För jag orkar inte mer vill ju va ifred.
       
      Du är en telefonterrorist, en fullblodsegoist,
      telefonmarodör,
      På bladet har du vänt, förnekar det som hänt,
      du är en telefonterrorist, en telefonterrorist,
      Jag måste stänga av alla dina krav,
      det blir ju ändå bara fel.
       
      Personen du har ringt....x2
       
      När du har fyrtio missade samtal om dan,
      kan du hålla dej för skratt, jag tror att jag får fnatt.
       
      Du är en telfonterrist.......
      Gitarrsolo
      Personen du har ringt....x2
       
      För allt jag begär är lite lugn och ro,
      när du har luren i din hand står himmelen i brand.
       
      Du är en telfonterrorist....
      Personen du har ringt....x2
      Du har kommit till noll sju noll sju som inte kan ta emot ditt samtal,
      lämna gärna ett meddelande efter tonen.
    • By Jon Rinneby
      FREDAGSTIPSET: Denna vecka tar vi en titt på sången, ett av de absolut viktigaste och mest svårmixade instrumenten. Men det behöver absolut inte vara så och med rätt inställning kommer du långt.
      En eller två gånger per år återkommer jag mer än gärna till inspelning och mixning av sång. Dels eftersom jag hela tiden lär mig nya knep som jag gärna delar med mig av, men också för att sången är det instrument som de flesta av oss bråkar med. Att skriva en uttömmande och heltäckande artikel om hur du fångar det perfekta sångljudet är naturligtvis omöjligt, av många anledningar. Det är däremot fullt möjligt att peka på diverse svårigheter och hur man kan råda bot på dessa. Nåväl.
      I begynnelsen…
      Ett bra sångljud börjar med en bra inspelning, precis som med alla andra instrument. Inget konstigt här. Men vad som egentligen är ett bra sångljud är extremt svårt att sätta fingret på. Det kan vara en ren, luftig och dynamisk inspelning som passar balladen perfekt, samtidigt som det kan vara en stenhårt komprimerad och skitig skriksång som limmar oklanderligt i rockmixen. Här är det kontexten som avgör och inte vilken utrustning eller teknik använts för att spela in och mixa.
      Vi skulle därför kunna säga att: Ett bra sångljud är ett sångljud som sitter där det ska i mixen och som känns naturligt i sammanhanget utan distraktioner.
      För att uppnå detta måste du först och främst ha en känsla för musiken du jobbar med. Därmed inte sagt att du inte ska testa dig fram och göra precis tvärt om. Dista för allt i världen gärna sönder leadsången i mysballaden, det är kanske precis just detta som behövs för att låten ska lyfta.
      Håll avståndet
      15-20 cm brukar vara ett lagom avstånd till membranet när du spelar in med en vanlig kondensatormikrofon. Detta för att undvika den så kallade proximityeffekten, vilket i kort innebär en bashöjning om du kommer dig för nära. Samtidigt minskar det också risken för störande missljud och starka konsonanter. Jobbar du däremot med dynamiska mikrofoner av typen sm58 eller sm7b så gör du rätt i att hålla dig betydligt närmre. Att sluka mikrofonen är inte alls ovanligt i detta sammanhang. Tänk dock på att inte sjunga rakt in i mikrofonen och använd alltid puffskydd om möjligt.
      Vidare är det ofta en god idé att vinkla mikrofonen en aning så att du inte sjunger rakt in i membranet, vilket i regel ger ett lite mjukare ljud. På detta sätt undviker du även de starka puffar och konsonanter som gärna uppstår när du flåsar på. Det är lätt att tänka att det löser sig i mixen men faktum är att det är otroligt tidskrävande och enerverande att rätta till en sångtagning i efterhand.
      Rummet påverkar
      Med ovanstående i åtanke är det också viktigt att ta hänsyn till rummets klang, speciellt om du använder en kondensatormikrofon med stor upptagning. Försök att spela in i ett rum som inte för stor efterklang. Jag brukar själv placera mig i mitten av rummet när jag spelar in, för att komma så långt ifrån störande reflektioner som möjligt. Här kan en dämpskärm av typen Aston Halo hjälpa avsevärt. Visst kan det vara snyggt med lite efterklang i inspelningen, absolut inget fel i detta. Problemet är bara att denna gärna förstärks när du börjar komprimera sången, vilket många gånger är långt i från önskvärt.
      Röstens energi
      Varje röst är unik, ett påstående lika slitet som det är sant. Med detta sagt handlar ett lyckat sångljud mycket om att hitta var i frekvensområdet sångens energi ligger, snarare än att tala om generella frekvenser att öka eller sänka. Du kan lyssna dig fram eller använda en spektrumanalysator, vilket finns i nästan alla inspelningsprogram. Det går även bra att svepa sig fram med en equalizer och lyssna efter var sången hörs extra tydligt. När du hittat området gäller att bestämma dig för om du vill förstärka eller försvaga energin. Låter rösten bra eller dåligt just här?
      Många röster har exempelvis en energipuckel runt 2,5 kHz, vilket kan vara både till hjälp för att få sången att sticka igenom, men samtidigt ställa till problem genom att trötta ut öronen. Då får man antingen dämpa eller förstärka andra frekvenser för att få fram en bra klang.
      Kompressor och dynamik
      Det råder inga tvivel om att sången är ett av de mest dynamiska instrumenten när det kommer till inspelning och mixning. Men många gör misstaget att förlita sig på kompressorn som enda verktyg för att råda bot på rörliga sångtagningar. Detta resulterar ofta i det som kallas för överkompression, eftersom kompressorn tvingas jobba över sin förmåga. I vissa kreativa sammanhang kan detta kan så klart vara önskvärt, men som regel ska kompression vara så transparent som möjligt. Ju mindre kompressorn tvingas arbeta, ju bättre.
      Med anledning av detta är det en god idé att manuellt styra sångvolymen innan kompressorn tar vid. Detta kan göras antingen med automatisering, förutsatt att denna tar vid innan kompressorn, eller genom att du helt enkelt manuellt justerar sången med hjälp av ditt inspelningsprograms verktyg. Tänk på att en kompressor egentligen inte är något annat än en automatisk volymkontroll och att du på detta sätt gör grovjobbet.
      Nästa steg för att undvika överkompression är att använda två kompressorer efter varandra: en snabb som fångar de starka topparna och en långsammare som sedan jämnar ut. Inställningar för snabb kompression kan se ut något i stil med: Ratio 10:1, hard knee, attack mellan tre och tio ms (lägre än två ms är inte att föredra då sången kan flyttas för långt bak i mixen), release runt 20 ms och justera tills kompressionen andas i takt till musiken. Eftersträva 3-5 dB gain reduction. Inställningar för långsam kompression: Ratio 2:1, soft knee, attack mellan 5 och 30ms (högre = mer punch), samt en release runt 50ms. Eftersträva 2-3 dB gain reduction.
      Pluggarna som hjälper till
      Jag nämner här några pluggar som kan vara till stor hjälp för att tämja eller snygga till sången:
      AudioThing – Type-A Black Rooster Audio – VLA-2A Black Rooster Audio – VEQ-1P Kush Audio – Clariphonic DSP Kush Audio – Omega 458A Ozone – Dynamic EQ Softube – Weiss Deess Tokyo Dawn Labs – OD DeEdger Valhalla – VintageVerb Valhalla – Plate Waves – Vocal Rider Vilken mikrofon?
      Att välja mikrofon för sång är ungefär lika lätt som att sjunga under vatten. Följande lista med "säkra kort" borde dock vara till någon slags hjälp för dig som är på jakt efter att uppdatera mikrofonskåpet inom en snar framtid:
      Aston Spirit Microtech Gefell UMT 70 S Golden Age Premier GA-47 Miktek Audio CV3 Miktek Audio CV4 Mojave MA-300 Neumann TLM 103 Peluso 22 251 Shure SM7B Shure KSM32 Telefunken AK-47 Läs mer
      Hörlurstricket och andra tips för att mixa sången
      Så mixar och maxar du sången, del 1
      Så mixar och maxar du sången, del 2
      Ställ gärna frågor eller kommentera artikeln i kommentarsfältet nedan, så spinner vi tillsammans vidare på ämnet. Eller om du hellre föredrar att diskutera om mixning i avdelningen "Mixning och mastring" på Studios forum här!

      Fredagstipset är en återkommande serie där Studios skribent Jon Rinneby varje fredag delar med sig av tips inom bland annat inspelning och mixning. Här hittar du samtliga fredagstips.
    • By Ellen Sandberg
      Jag har precis införskaffat mig en portastudio, närmare bestämt en zoom r16 och en mikrofon. Problemet är att det inte kommer något ljud från mikrofonen. Jag har kopplat in den i input nummer 5, tryckt på phantomen, försökt spela in och använt fungerande hörlurar. Vad gör jag för fel? Hjälp!!!!! 
    • By Björn Olsberg
      Nu sparkar vi igång vårens studiofestival och utmaningen är att ratta fram det mäktigaste metal-gitarrsoundet.
      För 47:e gången i ordningen är det dags för vår interna tävling kallad Studiofestivalen. Utgångspunkten är färdiginspelad ljudfiler med gitarrer. Uppdraget är att ratta fram det mäktigaste soundet. Priset är den eftertraktade äran.
      Senast den 15 juni ska du ha skickat in ditt bidrag. Därefter röstar medlemmarna på sajten, samt en jury.
      Läs mer och kom igång i inlägget nedan.
       
  • Veckans populäraste ämnen

  • Senaste låtarna

  • mixakuten_ingang.jpgMIXAKUTEN
    Som medlem får du kostnadsfri hjälp med mixning eller mastring av din låt.
    Läs mer >

  • Utvalda pressmeddelanden

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.