Jump to content

Recommended Posts

Hejsan har hållit på med house ett tag. Men har alltid haft svårt med att få mina leads att låta bra ihop och bra i mixen. Får lixom aldrig riktigt det där krispiga mjuka ljudet. så jag hoppas någon vänlig själ kan hjälpa mig lite på traven med följande punkter

1. Hur ska jag mixa leadsen

2. Vart ska leadsen sitta i mixen (Mid,Mono,Stereo etc)

3. Något att tänka på när man layrar leads

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ett tips är att använda saturation t.ex Fabfilter Saturn. Digitala synthar mår bra av lite sådant och då brukar saker och ting sätta sig. 

 

Sen är det bäst att blanda ljud som låter lite olika så man inte har flera lager av samma typ av sound. 

 

Sen handlar det så mkt om tycke å smak så det är svårt att Generalisera 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag vet precis vad du menar, minns när jag lyckades få in leadljudet i mixen, i mitt fall i hårdrocks genre såg fick jag verkligen använda mycket eq samt skar bort mycket botten, lek sedan får du svepa i mellanregistret, om jag minns rätt så var det nästan alltid störande missljud vid 3,5k - 3,8k  dock väldigt hårfint för att sedan höja vid lite ovan. Sedan är saturation bra! 

Jag använde mig av Console ifrån slate, finns en bra preset att utgå ifrån, shimmer låg i slutet som gjorde susen.

Vid två spår av Leaden brukar jag panorera hyffsat nära center L25/R20, möjligen lite tidsförskjutning på ena leaden.

Men alla mixar är olika, mitt tips är att våga tunna ut leaden, EQ!

Edited by SoloNo1

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jag är absolut ingen expert på detta men det som funkar för mig är att göra följande: 

Alla leads skickas till individuella mixerspår, för att sedan skickas vidare till ett gemensamt slutsteg innan mastern. Jag mixar varje lead individuellt, och sedan brukar det gemensamma mixerspåret innehålla en reverb, delay, kompressor etc. Vid de individuella mixerspåren så brukar jag endast använda en EQ för att filtrera bort onödiga frekvenser som inte behövs. Jag upplever ofta att om man inte EQ:ar varje lead individuellt så brukar dom "slåss" om plats, i takt med att du lägger till fler lager. Min filosofi kring hur man lägger lager av leads är att varje lead ska fylla ett syfte, så fort den inte tillför något så ska den bort. Jag brukar börja med att hitta en lead som ska vara det huvudsakliga soundet. När jag väl hittar en så brukar jag kolla på vilka frekvenser den ligger på, för att kunna filtrera bort allt som inte "behövs" med en EQ. Även här gäller samma filosofi, ta bort alla frekvenser som inte påverkar hur leaden låter. Sedan lägger jag till nya lager utfrån vilka frekvenser som behövs fyllas. Jag brukar vilja fylla spektrumet från 500hz till 20khz. Det finns ingen anledning att ha en lead som jobbar nere på 100hz t.ex., då tar den bara massa plats från bas och mellanregister(typ piano och synthar).

De lägre frekvensera av leadspektrumet(500-1k) brukar jag fylla med en lead som är ganska neutral. Denna leaden ska bara ge styrka i bakgrunden, men inte vara en del av den ljudbilden du hör. Tänk lite som en sub bas fast för leads. Sedan brukar jag lägga till en pluck, för att slå igenom mixen. Det varierar såklart mellan olika genrer. 

Toppen av spektrumet fyllar jag med white noice(brus?). Det brukar finnas noice oscillatorer i de flesta syntharna. bruset är väldigt viktigt, för det fungerar som ett lim som knyter ihop säcken. Det är väldigt noga med att filtrera bort de lägre frekvenserna, annars kommer bruset att dränka alla andra leads. Man kan också ta bort dom absoluta topparna i frekvensbandet, över typ 20khz eftersom du ändå inte hör dom så bra. Det ska också vara väldigt låg ljudnivå på bruset, så det lägger sig längre bak i mixen och fyller ut bakgrunden.

Ingen av de individuella leadsen har reverb eller delay. Det är väldigt viktigt att stänga av det i varje synth etc. Gör man inte det så kommer varje lead att ha olika reverb och delay, som gör att det inte låter som ETT gemensamt ljud. Reverb och delay lägger jag in i det gemensamma mixerspåret för att varje lead ska få samma inställning. Reverb är också ett av de bästa hjälpmedlen för att smälta ihop alla ljud. Lägg även din sidechain på det gemensamma spåret. Jag är ingen höjdare på kompressorer men jag vet att dom brukar hjälpa för att smälta ihop ljuden ännu mer. Sammanfattningsvis så kan man väl säga att målet med att lägga lager av leads är att kunna fylla frekvensspektrumet utan att varje lead slåss om plats med varandra. Med hjälp av eq, reverb, delay, kompressor och andra plugins så smälter du ihop dom. Underskatta inte en hederlig EQ, den gör mycket av grovjobbet.

Ursäkta om det blev ett rörigt svar. Det är inte så komplicerat egentligen, men eftersom det görs i flera steg så blir det en del text trots allt. Det finns grymma tutorials på YT om hur man ska göra.

  • Gilla 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
On 2019-12-08 at 20:25, Carl Nord said:

Jag är absolut ingen expert på detta men det som funkar för mig är att göra följande: 

Alla leads skickas till individuella mixerspår, för att sedan skickas vidare till ett gemensamt slutsteg innan mastern. Jag mixar varje lead individuellt, och sedan brukar det gemensamma mixerspåret innehålla en reverb, delay, kompressor etc. Vid de individuella mixerspåren så brukar jag endast använda en EQ för att filtrera bort onödiga frekvenser som inte behövs. Jag upplever ofta att om man inte EQ:ar varje lead individuellt så brukar dom "slåss" om plats, i takt med att du lägger till fler lager. Min filosofi kring hur man lägger lager av leads är att varje lead ska fylla ett syfte, så fort den inte tillför något så ska den bort. Jag brukar börja med att hitta en lead som ska vara det huvudsakliga soundet. När jag väl hittar en så brukar jag kolla på vilka frekvenser den ligger på, för att kunna filtrera bort allt som inte "behövs" med en EQ. Även här gäller samma filosofi, ta bort alla frekvenser som inte påverkar hur leaden låter. Sedan lägger jag till nya lager utfrån vilka frekvenser som behövs fyllas. Jag brukar vilja fylla spektrumet från 500hz till 20khz. Det finns ingen anledning att ha en lead som jobbar nere på 100hz t.ex., då tar den bara massa plats från bas och mellanregister(typ piano och synthar).

De lägre frekvensera av leadspektrumet(500-1k) brukar jag fylla med en lead som är ganska neutral. Denna leaden ska bara ge styrka i bakgrunden, men inte vara en del av den ljudbilden du hör. Tänk lite som en sub bas fast för leads. Sedan brukar jag lägga till en pluck, för att slå igenom mixen. Det varierar såklart mellan olika genrer. 

Toppen av spektrumet fyllar jag med white noice(brus?). Det brukar finnas noice oscillatorer i de flesta syntharna. bruset är väldigt viktigt, för det fungerar som ett lim som knyter ihop säcken. Det är väldigt noga med att filtrera bort de lägre frekvenserna, annars kommer bruset att dränka alla andra leads. Man kan också ta bort dom absoluta topparna i frekvensbandet, över typ 20khz eftersom du ändå inte hör dom så bra. Det ska också vara väldigt låg ljudnivå på bruset, så det lägger sig längre bak i mixen och fyller ut bakgrunden.

Ingen av de individuella leadsen har reverb eller delay. Det är väldigt viktigt att stänga av det i varje synth etc. Gör man inte det så kommer varje lead att ha olika reverb och delay, som gör att det inte låter som ETT gemensamt ljud. Reverb och delay lägger jag in i det gemensamma mixerspåret för att varje lead ska få samma inställning. Reverb är också ett av de bästa hjälpmedlen för att smälta ihop alla ljud. Lägg även din sidechain på det gemensamma spåret. Jag är ingen höjdare på kompressorer men jag vet att dom brukar hjälpa för att smälta ihop ljuden ännu mer. Sammanfattningsvis så kan man väl säga att målet med att lägga lager av leads är att kunna fylla frekvensspektrumet utan att varje lead slåss om plats med varandra. Med hjälp av eq, reverb, delay, kompressor och andra plugins så smälter du ihop dom. Underskatta inte en hederlig EQ, den gör mycket av grovjobbet.

Ursäkta om det blev ett rörigt svar. Det är inte så komplicerat egentligen, men eftersom det görs i flera steg så blir det en del text trots allt. Det finns grymma tutorials på YT om hur man ska göra.

Tack för denna beskrivning. Den hjälpte faktiskt mycket 🙂 Ha en trevlig kväll

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

Annons


×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.